آریا بانو
نکات مهم تغذیه ای در دوران نوجوانی یا دوران جهش رشد
پنجشنبه 2 خرداد 1398 - 14:58:41
آریا بانو -
نکات مهم تغذیه ای در دوران نوجوانی یا دوران جهش رشد
٢١٤
٠
بهداشت نیوز / دوران بلوغ یکی از مهم ترین دوره های زندگی است، چرا که در این دوران جهش رشدی اتفاق می افتد. رشد نوجوانان، به خصوص دختران در این دوران تسریع می شود و در نتیجه نیاز به مواد مغذی در آنها افزایش پیدا می کند و در صورتی که از طریق یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و متنوع به این نیاز پاسخ داده نشود، امکان رسیدن به رشد مطلوب به دست نخواهد آمد و دختران بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری ها قرار می گیرند. همچنین دخترانی که تمایل بیشتری به مصرف فست فودها و تنقلات بی فایده ای مثل چیپس و پفک دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری ها هستند.
یک نوجوان روزانه نیاز به 4-3 واحد از گروه شیر و لبنیات دارد که هر واحد شامل یک لیوان شیر یا ماست یا دو لیوان دوغ و 30 گرم پنیر می باشد. میزان نیاز روزانه گروه گوشت و حبوبات، 3- 2 واحد است که هر واحد شامل 60 گرم گوشت یا 2 عدد تخم مرغ یا یک لیوان حبوبات پخته و یک لیوان از انواع مغزها می باشد. گروه نان و غلات نیز روزانه 11- 6 واحد مورد نیاز است که هر واحد شامل 30 گرم نان یا یک کفگیر ماکارونی یا برنج می باشد. میزان نیاز روزانه گروه سبزیجات و میوه جات نیز 4- 3 واحد است که هر واحد شامل یک عدد میوه متوسط یا یک لیوان سبزی خام می باشد.
وعده های غذایی و میان وعده ها، بخصوص صبحانه و میان وعده نیمروز، تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اشتها، تامین انرژی و مواد مغذی لازم برای فعالیت های جسمی و آماده سازی مغز برای یادگیری و افزایش قدرت حافظه دارد، این در حالی است که متاسفانه اغلب جوانان به خصوص دختران صبحانه را حذف و مصرف تنقلات بی ارزش را جایگزین میان وعده می کنند، غافل از اینکه با این روش تغذیه، سلول ها و بافت های بدن را دچار گرسنگی های پنهان می کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/162346/نکات-مهم-تغذیه-ای-در-دوران-نوجوانی-یا-دوران-جهش-رشد
بستن   چاپ