آریا بانو
علل ناباروری بعد از باروری!
سه شنبه 7 خرداد 1398 - 13:05:47
آریا بانو -
علل ناباروری بعد از باروری!
٣٢٥
٠
خراسان / بسیاری فکر می‌کنند اگرسابقۀ یک بار بارداری موفق داشته باشند، دیگر به مشکل ناباروری دچار نمی‌شوند اما این باور اشتباه است؛ حدود نیمی از ناباروری‌ها، ناباروری ثانویه است، یعنی ناتوانی در بچه‌دار شدن پس از بارداری یا بارداری‌های موفق قبلی.
مهم ترین دلیل ناباروری ثانویه خانم ها
مهم‌ترین عامل ناباروری ثانویه، سن خانم‌هاست. بسیاری بارداری دوم یا سوم خود را به تأخیر می‌اندازند، درحالی که روند کاهش توان باروری از 33سالگی به تدریج شروع می‌شود، از 35 سالگی بیشتر می‌شود و این روند کاهش تا 40 سالگی بسیار تشدید می‌شود. بنابراین، بهتر است اگر باز هم قصد بارداری دارید، آن را به تعویق نیندازید چون سابقۀ بارداری موفق مانع آسیب‌های ناشی از سن به قدرت باروری، مانند کاهش ذخیرۀ تخمدان‌ها نمی‌شود.
علت های دیگر ناباروری
علل دیگر ناباروری ثانویه نیز همانند ناباروری اولیه است؛ عللی همانند سندروم تخمدان پلی‌کیستیک، ناهنجاری‌های مربوط به رحم مانند فیبروم، سابقه جراحی در شکم و لگن، چسبندگی و انسداد لوله‌ و ...البته در مواردی نیز ناباروری ثانویه ناشی از آسیب‌ها و عوارضی است که در بارداری یا زایمان پیشین رخ داده است مانند ایجاد چسبندگی در رحم.همچنین نباید از یاد برد که عوامل متعددی ممکن است قدرت باروری آقایان را کاهش دهد مثلاً ممکن است آقایی قبلاً بچه‌دار شده باشد اما اکنون به دلایلی مانند واریکوسل سبک زندگی نادرست، عفونت‌های دستگاه تناسلی و ... توان باروری اش کاهش پیدا کرده باشد. با توجه به نکات ‌گفته شده اگر سابقۀ بارداری موفق دارید لزوماً به معنای این نیست که مانعی برای بارداری‌های بعدی وجود ندارد.
اگر در سنین زیر 35 سال، پس ازیک سال اقدام و پس از 35 سالگی، پس از شش ماه اقدام به فرزند آوری نتیجه ای نگرفتید، حتماً به همراه همسرتان برای درمان ناباروری مراجعه کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/164445/علل-ناباروری-بعد-از-باروری!
بستن   چاپ