آریا بانو
توصیه های بهداشتی در خصوص بیماری تب مالت
پنجشنبه 9 خرداد 1398 - 11:31:44
آریا بانو -
توصیه های بهداشتی در خصوص بیماری تب مالت
١٩٢
٠
ایرنا / مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به این که تب مالت (تب بروسلوز) یکی از مهم‌ ترین بیماری ‌های مشترک دام و انسان است از مردم خواست توصیه های بهداشتی در خصوص این بیماری را جدی بگیرند.
دکتر محمد جانباز روز پنجشنبه افزود: بروسلوز (تب مالت) که به بیماری «هزار چهره» مشهور است، یکی از بیماری های عفونی بوده که گروه زیادی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می کند.
وی بیان داشت: این بیماری به خاطر سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیم شدن و نازایی در نهایت منجر به از دست رفتن ارزش اقتصادی دام های مبتلا می شود.
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان اظهارداشت: تماس مستقیم با دام آلوده یا بافت های دام آلوده مانند خون، ترشحات رحمی و جنین سقط شده، دوری از مصرف شیر و فرآورده های شیری آلوده، مصرف شیرخام و فرآورده های لبنی آلوده بویژه پنیر تازه، کره، خامه و سرشیر، سرنگ آلوده حیوانی، استنشاق هوای آغل و اصطبل آلوده از راه های سرایت بیماری تب مالت است.
جانباز ادامه داد: از مصرف مواد لبنی مشکوک و غیرپاستوریزه به صورت جدی خودداری شود و در صورت نداشتن دسترسی به این نوع فرآورده های لبنی، جوشاندن شیر به مدت 15 دقیقه بهترین شیوه از بین بردن عوامل بیماری زا در آن است.
وی توصیه کرد: هنگام ورود به آغل و اصطبل به طور حتم از ماسک تنفسی استفاده شود، محل نگهداری حیوانات در فاصله مناسبی از محل زندگی انسان باشد، دامپزشکان‌، دامداران‌، کشتارگاه‌ها و هر فرد دیگری که به نوعی با دام ها در ارتباط هستند، از دستکش‌، کلاه‌، ماسک‌، عینک و روپوش مناسب استفاده کنند.
این مسوول گفت: در واقع انتقال بیماری از دام به انسان در طول سال های گذشته اهمیت دوچندان پیدا کرده و در حال حاضر نه تنها از نظر بهداشت و سلامت، بلکه از نظر اقتصادی نیز جایگاه خاصی دارد.
بیش از 60 درصد بیماری هایی که انسان درگیر می شود و بیشتر بیماری های نوپدید، مشترک بین انسان و دام است که با توجه به این موضوع وظیفه اصلی دامپزشکی، کنترل این نوع بیماری هاست.

http://www.banounews.ir/fa/News/165334/توصیه-های-بهداشتی-در-خصوص-بیماری-تب-مالت
بستن   چاپ