آریا بانو
دکتر سلام/ چرا غدد لنفاوی باد می کنند؟
پنجشنبه 9 خرداد 1398 - 18:49:25
آریا بانو -
دکتر سلام/ چرا غدد لنفاوی باد می کنند؟
١٩٧
٠
خبرگزاری دانشجو / زمانی که تورم گره های لنفاوی رخ می دهد اصولا می گویند طرف دچار بیماری آدنوپاتی شده است، برای اطلاع از اینکه آدنوپاتی چیست با ما همراه باشید. برای برسی گره های لنفاوی می توانید با اعمال کمی فشار بخش هایی از گردن خود را معاینه کنید. اگر گره های لنفاوی متورم شده باشند مانند توده هایی نرم و گرد برای شما قابل لمس می شوند، اندازه آنها به اندازه یک نخود یا کوچک تر می باشند. این گره های لنفاوی اصولا به لمس کردن حساس هستند و این به این صورت است که آنها با لمس کردن زیاد از حد طبیعی خودشان بزرگتر می شوند. جالب است بدانید گره های لنفاوی به صورت موازی در دو طرف بدن وجود دارند از این رو شما می توانید هر گره را با گرا موازی خود مقایسه کنید و میزان التهاب آن را در نظر بگیرید. زمانی که فرد دچار تورم گره های لنفاوی هست ممکن است با حرکات ناگهانی و یا کشش بیش از حد احساس در کند، این مشکل ممکن است هنگام میل کردن غذاهایی که خوردن آن دشوار است نیز رخ دهد. گره های لنفاوی می توانند علائم دیگری را نیز شامل شوند این علائم می توانند شامل گلو درد و سرفه و همینطور ایجاد حس سرما خوردگی باشد. در ادامه در رابطه با اینکه چرا غدد لنفاوی باد می کنند برای شما نوشته ایم، امیدواریم که از خواندن آن لذت ببرید.
گره های لنفاوی زمانی رخ می دهند که غدد لنفاوی مایعات، موهای و میکروب های مضر در آنها جمع می شوند. گره های لنفاوی این موارد را جمع آوری می کنند و آنها را تصفیه می کنند. همانطور که می دانید مایع لنفاوی پیش از آنکه در نهایت به سینه باز گردد از بسیاری از گره های لنفاوی گذر می کند در حین این فرآیند مایع لنفاوی بسیاری از مواد مضر بدن را مانند باکتری ها، مواد زائد بدن، ویروس ها را جمع می کند و زمانی که مایع لنف به گره های لنفاوی می رسند این گره ها مایع را تصفیه می کنند و بار دیگر آنها را همراه با نمک و پروتئین به جریان خون بر می گردانند. جالب است بدانید گره های لنفاوی سرشار از سلول های ایمنی هستند، این سلول ها برای این وجود دارند که با عفونت ها و میکروب ها مقابله کنند و این کار را به این صورت انجام می دهند که سریعا به میکروب هایی که توسط مایع لنفاوی جمع شده است می پردازند. در رابطه با این سوال که چرا غدد لنفاوی باد می کنند باید گفت که تورم این غدد اصولا نتیجه ی فعالیت سلول های لنفاوی در گره های لنفاوی می باشد. مکان تورم اصولا نشان دهنده بخش آسیب دیده می باشد و این به آن معنا است که عفونت گوش اصولا به علت تورم گره های لنفاوی نزدیک گوش رخ می دهد. گره های لنفاوی اصلی ما در این قسمت ها در بدن قرار دارند یا به بیانی دیگر می توان گفت گره های لنفاوی که در این نقاط قرار دارند بیشتر قابل لمس و مشاهده هستند.
گره های لنفاوی زیر فک
گره های لنفاوی زیر بغل
گره های لنفاوی در دو سمت گردن
گره های لنفاوی در دو سمت کشاله ران
آدنوپاتی چیست
تشخیص گره لنفاوی
دلیل تورم گره های لنفاوی
در رابطه با این سوال شما که چرا غدد لنفاوی باد می کنند باید گفت شرایط مختلفی می توانند موجب بروز این تورم شوند، از جمله از این موارد می توان به اختلالات خود ایمنی بدن، سرطان ها، عفونت های شایع مانند آنفلوآنزا اشاره کرد، البته این را هم نمی شود نادیده گرفت که داروهایی مانند داروها ضد تشنج و همینطور داروهای ضد مالاریا می توانند موجب بروز این تورم شوند. این را بدانید که اکثر مردم با بیماری لنفادنوپاتی موضعی رو به رو هستند که در این بیماری اصولا بخش خاصی از بدن تنها متورم می شود، زمانی که تورم گره های لنفاوی بیش از یک بخش را تحت تاثیر قرار می دهند می گویند فرد دچار لنفادنوپاتی عمومی شده است، که این مسئله اصولا نشان دهنده یک بیماری سیستماتیک گسترده می باشد و اصولا به مراقب های پزشک جدی نیازمند است. یکسری از دلایل بروز تورم غدد لنفاوی می تواند موارد زیر باشند :
عفونت ها
سرماخوردگی
آنفلوانزا
مونونوکلئوسیس
ورم لوزه
آبله مرغان
بیماری سل
عفونت های سینوس
عفونت های دندان یا لثه
عفونت های استافیلوکوکوس
لودرد استرپتوکوکی
بیماری لایم
اچ ‌آی‌ وی
توکسوپلاسموز
عفونت های پوست
عفونت های قارچی
سرخک
تشخیص گره لنفاوی
پزشک ها اصولا با انجام یک معاینه جسمانی و همچنین با تمرکز بر ناحیه ای که تحت تاثیر قرار گرفته است و صحبت درباره علائم و همینطور سابقه پزشکی فرد به بررسی گره های لنفاوی متورم او اقدام می کنند. البته به یاد داشته باشید که آزمایش هایی برای اطمینان از وجود گره های لنفاوی و همینطور دلیل بروز آن گرفته شود این آزمایش ها اصولا به علت وجود آنها باشد. این آزمایشات می توانند شامل یک آزمایش خون ساده باشد یا متشکل از آزمایشات تصویربرداری که بسیار کمک پزشک باشد، از جمله از این نوع تصویر برداری ها می توان به سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی اشاره کرد. در صورت تداوم بیماری و بزرگ تر شدن گره ها ممکن است پزشک شما نمونه برداری از گره های لنفی را برای برسی گره لنفی تجویز کند.
درمان گره های لنفاوی متورم
گره های لنفاویمتورم در اکثر موارد بعد از از بین رفتن عفونت فروکش می کنند و از بین می روند. البته ممکن است این تورم به علت مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و ضد ویزوس ها از بین برود. به یاد داشته باشید در صورتی که بیمار دارای بافت های متورم باشد پزشک ممکن است داروی ضد التهاب را تجویز کند. اما اصولا برای درمان تورم غدد لنفاوی سعی بر درمان بیماری ای که موجب به وجود آمدن آن شده است می کنند. حالا قصد این را داریم که چند مورد از درمان های خانگی این بیماری را نام ببریم. مصرف داروهای ضد درد که بدون نسخه نیز می توان تهیه کرد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، استفاده روزانه کمپرس آب گرم بر روی نقطه ای که دچار تورم شده است. مصرف روزانه مایعات، سعی کنید خیلی بیشتر از پیش آب میوه و آب بنوشید. داشتن استراحت کافی برای از بین بردن این بیماری بسیار کاربری است.

http://www.banounews.ir/fa/News/165524/دکتر-سلام--چرا-غدد-لنفاوی-باد-می-کنند؟
بستن   چاپ