آریا بانو
فوت و فن پرورش گل میمونی در خانه
شنبه 18 خرداد 1398 - 16:17:08
آریا بانو -
فوت و فن پرورش گل میمونی در خانه
٢٠٧
٠
فوت و فن / گل میمونی یکی از گل‌های قدیمی اما محبوب است که به نظر می‌رسد تازگی‌ها دوباره روی بورس آمده! اگر می‌خواهید راه و روش پرورش صحیح این گل زیبا را به طور مختصر یاد بگیرید با ما همراه باشید.
گل میمونی بیشتر آب و هوای سرد را برای گلدهی دوست دارد اما باغبانانی که این گیاه را در مناطق جنوبی و گرم کشور کاشته اند هم از گلدهی آن راضی اند! این گیاه زیبا از بهار تا پاییز گل دارد و باغچه‌تان را زینت می‌بخشد. گل‌های گیاه که تقریبا در هر رنگی یافت می‌شوند، از انتهای ساقه سر بلند می‌کنند. اگر چه در تابستان با گرم شدن هوا این امکان وجود دارد که گلدهی متوقف شود، اما اگر گیاه را فراوان آبدهی کنید گلدهی‌اش تا پاییز بدون توقف خواهد بود.
این گیاه را در باغچه، گلدان و بالکن می‌توان پرورش داد.
باور بر این است که تمام قسمت‌های گیاه میمونی برای انسان سمی است، البته در صورتی که خورده شود. اما طبق تحقیقات این گیاه برای سگ‌ها، گربه‌ها و اسب‌ها سمی نیست.
نور
اگر گیاه را در فصل بهار در مکانی با آفتاب مستقیم یا با کمی سایه بکارید گلدهی‌اش عالی خواهد بود. با آمدن تابستان و گرم شدن هوا گیاه را به مکانی سایه دار منتقل کنید و آبیاری را بیشتر کنید تا گلدهی را ادامه دهد. اگر هوا آنقدر گرم شد که گلدهی متوقف شد سعی کنید گیاه از بین نرود تا با فرا رسیدن پاییز دوباره گلدهی را شروع کند. سرزنی هم در ادامه یافتن گلدهی و تولید گل‌های بیشتر موثر است. اگر گل‌ها در تابستان ضعیف شدند می‌توانید آنها را دور بیاندازید و گل‌هایی جدید بکارید چرا که گل میمون خیلی سریع در خاک مستقر می‌شود.
آبیاری
گل میمونی به آبیاری کافی نیاز دارد. زمانی که گیاه را تازه کاشته اید در چند هفته اول خاک آن را مرتبا مرطوب نگه دارید. وقتی گیاه در خاکش مستقر شد حتما به هفته‌ای حدود 3 سانتی متر آبیاری (ارتفاع آب در بالای خاک گیاه باید حدود 3 سانتی متر شود) نیاز دارد. برای آنکه گیاه‌تان سالم بماند آب را روی خاک گیاه بریزید و از پاشیدن آن روی شاخسار گیاه اجتناب کنید. زمانی که گیاه در خاکش تثبیت شد اجازه دهید چند سانتی متر از سطح خاک خشک شود و سپس آن را آبیاری کنید.
با آمدن تابستان و گرم شدن هوا گیاه را به مکانی سایه دار منتقل کنید و آبیاری را بیشتر کنید تا گلدهی را ادامه دهد.
دما
این گیاه دمای خنک‌تر را ترجیح می‌دهد. زمانی که گیاه در خاکش مستقر شود و جا بیافتد می‌تواند دماهای زیر صفر را هم تحمل کند. مطمئن شوید در طول دوره‌های سرما هم گیاه را به خوبی آبیاری می‌کنید. می‌توانید خاک را مالچ پاشی کنید تا سرما به گیاه آسیب نزند.
خاک
گل میمونی پی اچ عادی خاک، بین 6٫2 تا 7، را دوست دارد. مانند دیگر گیاهانی که عمری کوتاه دارند، گل میمونی هم به کود دهی زیاد نیاز ندارد اما بدش نمی‌آید کمی عناصر ارگانیک به خاکش اضافه شود.
کود دهی
زمانی که گیاه شروع به گلدهی می‌کند آن را کود دهی کنید. از یک کود معمولی که حاوی تمام عناصر مورد نیاز گیاه باشد استفاده کنید. کودهای 10 10 10 گزینه خوبی هستند. گیاه را بر طبق دستور روی بسته کود تغذیه کنید. بعد از کود دهی گیاه را آبیاری کنید تا نیتروژن ریشه گیاه را نسوزاند و مواد غذایی تا عمق خاک هم برسد.
تکثیر
تکثیر گل میمونی با استفاده از بذر انجام می‌گیرد. بذرها را در اواخر پاییز یا حتی در اوج زمستان بر روی خاک بپاشید. بذرها در بهار جوانه خواهند زد. البته معمول‌تر است که بذرها را 6 تا 8 هفته قبل از گذشتن آخرین موج سرما ابتدا در خانه بکارید و بعد از جوانه زنی به باغچه منتقل کنید. برای کاشت به سادگی بذرها را روی خاک بپاشید و این را به یاد داشته باشید که بذرهای گیاه میمونی برای جوانه زنی نیاز به نور دارند. زمانی که گیاهچه‌ها 6 برگ واقعی تولید کردند (غیر از برگ‌های اولیه)، سر گیاهچه را بزنید تا گیاه پرپشت‌تر رشد کند. 2 هفته قبل از اینکه آخرین موج سرما بگذرد گیاهچه‌ها را به بیرون از خانه منتقل کنید. این گیاهچه‌ها می‌توانند یخبندانی ملایم را تحمل کنند.
شته
ممکن است بر روی قسمت‌های جوان گیاه آفت شته را مشاهده کنید. در این صورت هم می‌توانید با سموم ارگانیک و هم با سموم شیمیایی در صدد از بین بردن آفت برآیید (بهتر است تا جایی که مجبور نشده اید از سموم ارگانیک استفاده کنید).

http://www.banounews.ir/fa/News/167058/فوت-و-فن-پرورش-گل-میمونی-در-خانه
بستن   چاپ