آریا بانو
بازگشت کاراکترهای نوستالژیک به پرده سینما
شنبه 18 خرداد 1398 - 18:43:32
آریا بانو -
شرکت والت دیزنی در حرکتی هوشمندانه دست به بازسازی و تولید دوباره انیمیشن‌های قدیمی و پرمخاطب خود زده، برنامه‌ای بلند مدت که هم برای کودکان و هم بزرگسالان جذابیت دارد.
بعد از اکران لایو اکشن «علاالدین» در سینماهای جهان و فروش نسبتاً موفق آن، بر آن شدیم نگاهی به روند فعالیت‌های شرکت والت دیزنی در این زمینه داشته باشیم.
تاریخ تأسیس شرکت والت دیزنی به سال 1923 برمی‌گردد. والت دیزنی و برادر اولیور دیزنی یک استودیو کوچک انیمیشن‌سازی راه انداخته بودند، شرکت به سرعت توسعه پیدا کرد و توانست راه رسیدن به یک استودیو بزرگ هالیوودی را سریع طی کند، به طوری که حالا و بعد از نزدیک به یک قرن از تأسیس آن، مالک شهربازی‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و بسیاری شرکت‌های تابعه از جمله پیکسار و ماورل اینترتیمنت نیز هست.

بازسازی بهتر است یا خلق شخصیت جدید؟
نکته قابل توجه درباره این شرکت غول‌پیکر این است که چند سالی می‌شود آن‌ها در کنار ساخت انیمیشن‌ها و کاراکترهای جدید، روی ساخت دنباله آثار قبلی یا بازسازی انیمیشن‌های قدیمی هم کار می‌کنند، فیلم‌هایی که اتفاقاً هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و با فروش‌هایی بالایی که داشته‌اند، به نظر می‌رسد سازندگان را در ادامه این مسیر بیشتر ترغیب می‌کند.

روند صعودی این اتفاق را مخصوصاً امسال (2019) به وضوح می‌توان در نمایش آثار تولید شده این شرکت دید. لایو اکشن «علاالدین»، «دامبو» و «شیرشاه» از آثار بازسازی شده هستند که همین امسال اکران می‌شوند. «داستان اسباب‌بازی 4» و «یخ‌زده 2» از انیمیشن‌ها و «مری پاپینز» فیلمی هستند که بر دنباله خود ساخته شدند.
شرکت والت دیزنی پیش از این فیلم‌های «آلیس در سرزمین عجایب»، «سیندرلا»، «دیو و دلبر»، «مالیفیسنت»، «کریستوفر رابین» و قسمت اول «کتاب جنگل» را ساخته و اکران کرده‌بود و هرکدام از آن‌ها در زمان اکران به اندازه قابل توجهی دیده شدند. حالا این شرکت برنامه ساخت فیلم‌های «کتاب جنگل 2»، «مولان»، «سفیدبرفی»، «مالیفیسنت 2»، «پینوکیو»، «شمشیر در سنگ»، «پیترپن» و چند نام دیگر که هنوز جزئیات آن‌ها اعلام نشده را در دستور کار دارد.

نوستالژی در خدمت صنعت سینما
والت دیزنی به دنبال زنده کردن خاطراتی است که خودش سال‌ها قبل برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته و حالا آن‌ها بزرگ شده‌اند و شاید بهترین راه برای کشاندن دوباره‌شان به سینما استفاده از همین لایو اکشن‌ها باشد.
در زمانه‌ای که رسانه‌ها و برنامه‌های متنوعی برای سرگرم کردن نسل جدید وجود دارد، غول انیمیشن سازی دست به بازسازی و ساخت دوباره آثار کلاسیک خودش می‌زند و این‌بار به جای آن‌که تماماً توجه خود را بر کودکان و نوجوانان قرار دهد، بزرگترهای آن‌ها را مخاطب قرار می‌دهد، با در نظر گرفتن این نکته که هر پدر و مادری با فرزندش به سینما می‌رود و فیلم دوران کودکی آن‌ها برایش جذابیت هم دارد.
حالا دیزنی پلان به پلان و سکانس به سکانس با گریم، طراحی صحنه و لباس منحصر بفرد همان کارتون قدیمی را این‌بار با آدم‌های واقعی در دنیای واقعی بازسازی می‌کند و نتیجه‌ای که از آن گرفته، نه تنها در صنعت سینما و میزان فروش شرکت که در میزان تأثیرگذاری فرهنگی نسل جدید هم مؤثر است.
مهر

http://www.banounews.ir/fa/News/167079/بازگشت-کاراکترهای-نوستالژیک-به-پرده-سینما
بستن   چاپ