آریا بانو
وقتی همه دنبال گیس‌های بریده‌اند!
شنبه 18 خرداد 1398 - 21:49:13
آریا بانو -
وقتی همه دنبال گیس‌های بریده‌اند! 3
k ٢.٩
٢
جیم / «چقدر کوتاهش کنم؟» مطمئنا اولین و مهمترین سوالی که آرایشگرتان در بدو قیچی بدست گرفتنش از شما می‌پرسد همین است. پس اگر موهایتان خیلی بلند است، شب‌ها زیر دست و پایتان گیر می‌کند و خلاصه دیگر از دستش خسته شده‌اید و با پاسخ «تا هرجا دلت خواست کوتاهش کن!»، چهره خندان آرایشگر را در آینه مقابل رویتان دیدید، باید کمی نگران سرنوشت موهای عزیزتان شوید. اما اگر در ادامه، موهایتان به صورت دم اسبی با یک کش بسته شد و در نهایت با حرکتی حرفه‌ای یک دسته مو در دستان آرایشگر مشاهده نمودید، مطمئن شوید در همان چند دقیقه برنامه ویژه‌ای برای موهای عزیزتان در نظر گرفته شده است. شاید سرنوشتی به نام «اکستنشن»!

قیمت‌های نجومی موهای طبیعی در بازار
شاید در شهرهای کوچکتر، همچون خیابان منوچهری تهران شاهد غلغله خریدار و فروشنده موهای طبیعی و مصنوعی نباشیم اما با یک سرک کشیدن ساده داخل هر آرایشگاه و چک کردن هشتگی ساده مثل #موی_طبیعی در شبکه‌های اجتماعی، به راحتی می‌توان به پر رونق بودن این تجارت در سال‌های اخیر پی برد.
اکستنشن مو، راهی عجیب برای پول درآوردن
شمیم، فروشنده جوان یکی از عرضه‌کنندگان بزرگ کلاه‌گیس و موهای طبیعی در مشهد، در حالی که با بی‌انگیزگی تمام به موهای کوتاه و بلند آویزان شده از دیوار تکیه کرده، خیلی کوتاه به سوالاتم پاسخ می‌دهد.
«تمام موهای فروشی در این مغازه طبیعی است، اما به دلیل موارد بهداشتی موی ایرانی نمی‌فروشیم.» البته آنقدر موها شبیه به هم و از همه رنگ است که شاید اگر واقعا این‌کاره نباشید نفهمید مویی که فروخته می‌شود واقعا مربوط به همان کشوری‌ست که ادعا می‌شود یا نه. «گران‌ترین مو به دلیل کیفیت بالا و دوامی که دارد متعلق به کشور ایتالیا است. بعد از آن موهای ازبک، ترکیه و چین با توجه به وزن هر گرم از شاخه مو، قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت هر شاخه مو از 6000 تومان آغاز می‌شود و آرایشگر برای انجام اکستنشن (حجم‌دهی به مو) به حداقل 100 شاخه مو نیاز دارد»
با توجه به همه این صحبت‌ها با یک حساب سرانگشتی حداقل هزینه خرید مو برای انجام اکستنشن 600 هزار تومان برای خریدار- که به گفته شمیم محدودیت سنی ندارد و اکثرا سالن‌داران و آرایشگران مشتری آن هستند- آب می‌خورد.
موهایت چند؟
با توجه به ممنوع بودن خرید و فروش موی طبیعی در آرایشگاه‌ها، به همراه یکی از دوستانم در نقش یک عدد مشتری که هیچ‌چیز از اکستنشن نمی‌داند سری به چندین آرایشگاه زنانه زدیم.
یک آرایشگاه کوچک در یکی از کوچه‌های خیابان سجاد مشهد، بعد از اینکه مطمئن می‌شود مشتری واقعی هستیم درب را باز می‌کند. بعد از شنیدن پاسخ مثبت آرایشگر برای انجام اکستنشن لبخند رضایت بر روی لب دو خبرنگار نفوذی می‌نشیند!

«تنوع موها زیاد است اما طبیعی‌ها به نسبت مصنوعی آن گران‌تر است، از جنس چینی بگیرید تا ترکیه‌ای که اکثر موها را هم خودم زمانی که به ترکیه سفر می‌کنم همراهم می‌آروم.» آنقدر خودمان را به گیجی می‌زنیم و چندین بار سوالمان را تکرار می‌کنیم تا بالاخره آرایشگر عنوان می‌کند دستی در خرید و فروش موی طبیعی ایرانی هم دارد. «موی طبیعی را از 100 هزار تومن تا یک میلیون تومن برحسب وزن و اندازه آن خرید و فروش می‌کنیم، اگر بین مشتریانی که به ما مراجعه می‌کنند مطمئن شویم مویی سالم، تمیز، بالای 50 سانت و بدون موخوره باشد خریدار هستیم.»
دیواری از جنس مو
چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در سایت‌های خرید و فروش، تنها چند کلیک کافی است تا لیست بلند بالایی از فروشندگان موهای طبیعی برایتان نمایش داده شود. از موهای کودک 5 و 14 ساله تا جوان 35 ساله با قیمت‌هایی که از 100 هزار تومان تا 5 میلیون تومان پیشنهاد شده، نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کند.
با یکی از فروشندگان موی طبیعی که عکسی از موهای دختر 14 ساله‌اش را با قیمت نجومی یک میلیون و 800 هزار تومان به اشتراک گذاشته تماس می‌گیرم. برخلاف انتظار مردی پشت خط با لحنی جدی جوابم را می‌دهد: « دخترم دیگر از موهایش خسته شده و می‌خواهد کوتاهش کند، به خاطر همین تصمیم گرفتیم بفروشیمش» و در پاسخ به این که قیمت پیشنهادی‌اش کمی بالاست، می‌گوید: «مشتری براش هست، آرایشگران و سالن‌داران برای این مو به خاطر جنس خوب، قد و اینکه تا حالا رنگ نشده تا یک میلیون و700 هزار تومان پول می‌دهند، دوست ندارم ارزان بفروشم.»

شاید آمار دقیقی از استفاده‌ی موی مصنوعی و طبیعی برای کلاه گیس و اکستنشن در کشور وجود نداشته باشد، اما با توجه به سود خالص 2 میلیارد دلاری بازار جهانی اکستنشن مو درسال 2017 و پیش‌بینی رسیدن این عدد به 7 میلیارد تا سال 2028، برای بدست آوردن یک گردش مالی تقریبی، با حسابی سرانگشتی شاید به مبلغی بیش از 50 میلیارد تومان در سال در کشور برسیم که عدد قابل توجهی به حساب می‌آید.
در انتها، هزینه فروش موی بانوان در نهایت صرف هر کاری که بشود باز هم در نهان، خبر از دست به دامان شدن بخشی از زنان جوان و حتی خانواده‌ها از فروش موهایشان برای حل مشکلات مالی می‌دهد، حرکتی که به نوعی خودفروشی می‌ماند، بدون درد و خونریزی!

http://www.banounews.ir/fa/News/167086/وقتی-همه-دنبال-گیس‌های-بریده‌اند!
بستن   چاپ