آریا بانو
همه چیز درباره لایه‌برداری پوست که این روزها در مراکز غیرتخصصی انجام می‌شود
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 08:25:45
آریا بانو -
همه چیز درباره لایه‌برداری پوست که این روزها در مراکز غیرتخصصی انجام می‌شود
١٧
٠
جام جم / شاید برخی افراد بیش از اندازه به پوست خود توجه کنند و دائم روی آن انواع و اقسام ماسک، کرم، لوسیون و...، بگذارند و نگران وضعیت پوست خود باشند اما در نقطه مقابل این افراد، کسانی هستند که به پوست خود توجه چندانی ندارند و وقتی پوست‌شان با مشکل مواجه شود، تازه به وضعیت آن رسیدگی می‌کنند. اما در ارتباط با پوست، باید یک حد وسط را در نظر داشت و زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو از آن مراقبت کرد. لایه‌برداری و پاکسازی پوست، جزو کارهای مراقبتی و درمانی از پوست محسوب می‌شوند که افراد باید نکاتی را درباره آنها بدانند. دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو، این نکات را به شما می‌گوید.
پاکسازی و لایه‌برداری پوست
پاکسازی پوست، در واقع عبارت است از سایش لایه سطحی یا اول پوست که باعث از بین بردن تغییرات رنگ سطحی، چین و چروک‌های سطحی و بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد طراوت و شادابی در ظاهر پوست می‌شود. اما در لایه‌برداری معمولا عمق تراش تا لایه دوم یا میانی پوست می‌رسد و با تحریک سلول‌های پایه‌ای یا بازسازی کننده پوست، علاوه بر اهداف بالا به ترمیم قسمت‌های آسیب دیده پوست (ناشی از بریدگی، سوختگی یا جوشگاه‌های باقیمانده از آکنه یا آبله مرغان) و همچنین ایجاد الیاف داربست پوست (رشته‌های کلاژن و الاستین) نیز کمک می‌شود.
میکرودرم ابریژن چیست؟
پاکسازی پوست را می‌توان از سنین نوجوانی به بعد و براساس نیاز فرد و تشخیص پزشک انجام داد، اما در مورد لایه‌برداری نیاز به تداخل درمانی و شدت آسیب وارد آمده بر پوست را باید مد نظر داشت و سپس نسبت به این کار تصمیم گرفت. پاکسازی پوست توسط ماساژ با دست، ماسک‌های مخصوص لایه‌برداری و روش میکرودرم ابریژن انجام می‌شود. اصول کار در میکرودرم ابریژن براساس استفاده از پودر اکسید آلومینیوم است که این پودر توسط قسمتی از دستگاه بر سطح پوست پاشیده شده و در همان حال با حرکات دورانی یا در جهت خطوط طبیعی پوست این پودر با سطح پوست تماس می‌یابد و لایه نازکی از پوست را می‌تراشد. در دستگاه پیشرفته‌تر میکرودرم ابریژن از بخشی دیگر که همانند سمباده بر سطح پوست حرکت می‌کند نیز برای تراش عمقی‌تر و لایه‌برداری و به منظور از بین بردن قسمت‌های آسیب دیده پوست کمک گرفته می‌شود. پس از میکرودرم ابریژن، هم برای پاکسازی و هم برای لایه‌برداری می‌توان بهره گرفت.
روش‌های دیگر را بشناسید
اما در مواردی که جوشگاه (اسکار) یا آسیب عمقی پوست وجود داشته باشد، نوبت به استفاده از دستگاهی پیشرفته‌تر، به نام میکرونیدلینگ فرا می‌رسد. در روش میکرونیدلینگ از وسیله‌ای شبیه مسواک برقی که بین سه تا 9 سوزن بسیار ظریف بر سر آن تعبیه شده است، استفاده می‌شود. این وسیله با سرعتی که پزشک تنظیم می‌کند به چرخش درآمده و تراش عمیق‌تری در لایه‌های پوستی ایجاد می‌کند که معمولا همراه با خونریزی خفیفی است. این تراش عمقی باعث حذف ظاهر آسیب‌دیده پوست از یک طرف می‌شود و از سوی دیگر با فراخوانی سلول‌های بازسازی کننده و ترمیم‌کننده و تجمع آنها در این منطقه، کار بازسازی و تحکیم الیاف زیرین پوست (کلاژن و الاستین) صورت می‌پذیرد.
برای لایه‌برداری عمیق همچنین از دستگاه‌های لیزر، مانند لیزر فراکشنال دی‌اکسید کربن یا لیزر اربیوم هم کمک گرفته می‌شود و گاهی به ترکیب چند کار و استفاده از چند تکنیک برای حصول بهترین نتیجه نیاز است. همچنین در مواردی که اسکارها فرو رفته یا بسیار عمیق باشند، باید از روشی خاص موسوم به ساب سیژن برای جدا سازی لایه‌های آسیب دیده و به‌هم‌چسبیده پوست استفاده کرد و براساس نیاز بیمار این کار را با میکرونیدلینگ یا لیزر می‌توان ترکیب کرد. گاهی نیز از دستگاه خاصی موسوم به کمدو اکستراکتور برای باز کردن و تخلیه جوش‌های سر سفید کمک گرفته می‌شود. از مواد سوزاننده و اسیدهای خاصی نیز برای لایه برداری عمقی پوست می‌توان استفاده کرد که غلظت دارو، طول زمان به کار بردن دارو، نحوه خنثی‌کردن اثر آنها و تشخیص نوع پوست مناسب برای انجام لایه‌برداری شیمیایی حتما باید توسط پزشک متخصص پوست انجام شود.
اول درمان بعد زیباسازی!
انجام این کارها در کسانی که سابقه بیماری تبخال، عفونت‌های سطحی یا عمقی پوست یا حساسیت شدید به نور خورشید، بیماری‌های سیستم ایمنی از قبیل لوپوس، پسوریازیس یا لک و پیس دارند، ممنوع است و باید در صورت وجود هریک از مشکلات فوق، ابتدا درمان کافی بیماری زمینه‌ای صورت بگیرد و پس از آن نسبت به درمان لایه برداری اقدام شود.همچنین در کسانی که پوست حساس، بسیار نازک، بسیار روشن یا در کسانی که پوست بسیار تیره دارند نیز باید مراقبت‌های قبل و بعد از لایه‌برداری انجام شود.
مراقبت‌های بعدی
پس از انجام پاکسازی سطحی، معمولا به جز دوری از نور خورشید و استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده و ضدآفتاب به اقدام دیگری نیاز وجود ندارد، اما در مواردی که لایه‌برداری و به‌خصوص لایه‌برداری عمقی انجام می‌شود، باید حتما از سوابق تبخال یا عفونت‌های پوستی یا بیماری‌های دیگر پوست مطلع شد. ابتدا باید به شکل پیشگیرانه از داروی آنتی‌بیوتیکی یا آنتی‌ویروسی استفاده شود و پس از آن، درمان صورت بگیرد. این افراد بهتر است تا چند روز و تا زمان بهبود کامل سرخی و التهاب پوست از کرم‌های ترمیم‌کننده، روشن‌کننده و آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی، زیر نظر پزشک متخصص پوست استفاده کنند و به‌شدت از نور خورشید نیز دوری داشته باشند. استفاده از رایانه یا تلفن همراه برای این اشخاص منعی ندارد ولی بهتر است از منابع نور مصنوعی مثل لامپ نئون یا لامپ‌های کم مصرف نیز دوری شود.
این یک کار تخصصی است
با توجه به موارد یاد شده، بر خلاف این‌که افراد تصور می‌کنند لایه‌برداری یا پاکسازی کار ساده‌ای است، این کارها جزو امور تخصصی محسوب می‌شوند که انجام آنها، نیازمند دانش پزشکی است. انجام چنین کارهایی در مراکزی چون آرایشگاه‌ها یا سالن‌های زیبایی و ورزشی یا در خانه، نه‌تنها کار درستی نیست، بلکه می‌تواند خطرات و آسیب‌های جدی و حتی دائمی برای پوست به همراه داشته باشد. برای مثال، تیرگی پوست، عمیق‌تر شدن اسکارها، سوخته شدن پوست و بدشکلی ظاهر پوست، جزو عوارض احتمالی و مشکل‌ساز این دخالت‌های غیرمجاز محسوب می‌شوند. همچنین باید از محصولاتی که در بازار یا توسط تبلیغات گوناگون به‌عنوان درمان لایه‌بردار، روشن‌کننده یا پاک‌کننده سریع پوست معرفی می‌شوند، خودداری کرد و مساله انتخاب نوع درمان یا نوع دارو را به عهده پزشک متخصص پوست گذاشت.

http://www.banounews.ir/fa/News/167269/همه-چیز-درباره-لایه‌برداری-پوست-که-این-روزها-در-مراکز-غیرتخصصی-انجام-می‌شود
بستن   چاپ