آریا بانو
آغاز نشست‌های اقناعی داوری جایزه "مهرگان"
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 13:15:22
آریا بانو - دبیرخانه جایزه "مهرگان" با پایان یافتن مهلت ارسال آثار در اردیبهشت‌ماه 1398، در چهارمین گزارش خود تعداد کل کتاب‌های دریافت‌شده در بخش‌های مختلف جایزه را اعلام کرد و از پیشرفت امور داوری و آغاز نشست‌های اقناعی داوران در تیرماه 1398 خبر داد.


به گزارش هنرآنلاین، بر اساس گزارش دبیرخانه در پایان مهلت ارسال آثار در دو بخش مهرگان ادب (رمان و مجموعه داستان) و مهرگان علم (کتاب‌های علمی – زیست‌محیطی) در مجموع 2101 عنوان کتاب به دبیرخانه جایزه مهرگان رسیده که 1958 عنوان آن به مهرگان ادب و 143 عنوان آن به مهرگان علم مربوط بوده است.
در بخش مهرگان ادب از میان 1958 عنوان رمان و مجموعه داستان چاپ اول سال‌های 1396 و 1397، تعداد 745 عنوان (حدود یک‌سوم آثار) توسط دبیرخانه و داوران مرحله مقدماتی تایید شده و در چرخه داوری جایزه مهرگان قرار گرفته که از این میان 385 عنوان رمان و 360 عنوان مجموعه داستان کوتاه است.
نکته قابل توجه این‌که در طول دو دهه برگزاری جایزه مهرگان این دومین دوره‌ای است که تعداد رمان‌ها از مجموعه داستان‌ها بیشتر است.
در بخش مهرگان علم از میان 143 عنوان کتاب علمی دریافت‌شده، 85 عنوان کتاب توسط دبیرخانه تایید شده و در چرخه داوری جایزه مهرگان علم قرار گرفته است.
طبق برنامه تنظیم‌شده دبیرخانه، نشست‌های اقناعی هیات داوران در دو بخش "مهرگان ادب" و "مهرگان علم" از اولین هفته تیرماه سال جاری آغاز می‌شود و تا چند هفته ادامه خواهد داشت. نشست‌های اقناعی هیات داوران جایزه مهرگان طلایی نیز اندکی پس از پایان این نشست‌ها در شهریورماه آغاز خواهد شد.
دبیرخانه جایزه مهرگان با اشاره به مشخص شدن نهمین داور جایزه مهرگان طلایی از حضور دکتر فرزان سجودی در جمع داوران این جایزه خبر داد و اعلام کرد پس از گذشت چند ماه از آغاز کار، با رای و نظر داوران از میان 42 رمان برگزیده جایزه مهرگان ادب (در دوره بیست‌ساله 1378 تا 1397) 22 رمان به مرحله بعد راه یافته‌اند و کار داوری برای انتخاب اثر برگزیده هم‌چنان ادامه دارد.
هشت نفر از داوران جایزه مهرگان طلایی در 20 سال گذشته هر کدام چند دوره به صورت پیوسته یا به تناوب در جایزه مهرگان ادب داوری کرده‌اند. فرزان سجودی تنها داور جایزه مهرگان طلایی است که تاکنون در جایزه مهرگان ادب داوری نکرده است.
علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان با اشاره به حضور مستمر و موثر فرزان سجودی در عرصه ادبیات داستانی معاصر گفت: پس از مشورت با دبیر و دیگر داوران جایزه مهرگان طلایی به این نتیجه رسیدیم که نگاه و رای منتقدی که بیرون از حلقه داوری مهرگان ادب در ادوار گذشته باشد، مفید خواهد بود و به ارزیابی بهتر آثار کمک خواهد کرد.
مدیر جایزه مهرگان درباره نخستین دوره جایزه مهرگان ادب خارج از ایران نیز گفت: در همه بخش‌های جایزه مهرگان توجه ما معطوف به ارزش‌های ادبی آثار است و تا حد امکان از ورود به مباحث حساسیت‌برانگیز و پیچیده پرهیز می‌کنیم، اما اعتقاد داریم که پس از چهار دهه کم‌توجهی و نادیده گرفتن ادبیاتی که در خارج از مرزهای ایران تولید می‌شود، زمان آن فرارسیده است که به این بخش نیز توجه کنیم. به ویژه آن‌که در میان کتاب‌های منتشر شده در خارج از کشور آثار درخشانی دیده می‌شود که به سهم خود می‌تواند پشتوانه‌ای برای ادبیات داستانی معاصر ایران باشد.
هیات داوران این بخش از جایزه مهرگان کار داوری خود را از ماه‌ها قبل آغاز کرده‌اند و با توجه به اتمام مهلت ارسال آثار در 21 می 2019 (31 اردیبهشت‌ماه 98) دبیرخانه جایزه در حال بررسی آخرین آثار ارسال‌شده است.
رمان‌ها و مجموعه داستان‌هایی که به زبان فارسی در خارج از ایران در سال‌های 2017 و 2018 میلادی منتشر شده و نسخه‌ای از آن در موعد مقرر به دبیرخانه جایزه رسیده، واجد شرایط شرکت در نخستین دوره جایزه مهرگان ادب خارج از ایران هستند و از میان آن‌ها به بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان کوتاه جایزه مهرگان تعلق خواهد گرفت.

http://www.banounews.ir/fa/News/167334/آغاز-نشست‌های-اقناعی-داوری-جایزه-"مهرگان"
بستن   چاپ