آریا بانو
افشین شاهرودی: عکاسی ابزاری کارآمد برای ایجاد اصلاحات اجتماعی و تاثیرگذاری در سیاست‌های کلان جامعه است/ محمدتقی طباطبایی: هدف مسابقه عکس خوشه، جلب نگاه همه اقشار جامعه به سمت نان است
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 14:38:35
آریا بانو - سومین دوره مسابقه عکس خوشه بهمن ماه برگزار می‌شود.


سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم رونمایی پوستر و اعلام فراخوان سومین دوره مسابقه عکس خوشه با عنوان "از مزرعه تا سفره" با حضور یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ جمعی از روسای صنف زنجیره گندم، آرد، نان و صنایع وابسته؛ و داوران این رویداد، 20 خرداد برگزار شد.
محمد تقی طباطبایی، رئیس مسابقه عکس خوشه، در ابتدای این مراسم گفت: اولین دوره این مسابقه سال 89 برگزار شد اما 10 سال در آن وقفه افتاد و سال گذشته با دستور آقای سیف دومین مسابقه عکس خوشه برگزار شد. اگرچه در آن دوره به همه اهداف خود نرسیدیم اما رویداد به شکل مطلوب برگزار شد و امسال قصد داریم با استفاده از تجربیات گذشته و کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران یک جشنواره اثربخش در سطح ملی برگزار کنیم.
طباطبایی ادامه داد: نقطه ضعف حوزه اقتصادی در کشور ما این است که مدیران سازمان‌ها از پیوست فرهنگی فعالیت‌های خود غفلت می‌کنند. در حالی که لازمه فعالیت عظیم اقتصادی این است که پیوست فرهنگی داشته باشد تا بتواند از اثرگذار باشد. خوشبختانه امروزه در مجموعه جهاد کشاورزی مدیرانی از جنس فرهنگ حضور دارند که ضرورت این کار را درک می‌کنند.
او با بیان اینکه سال گذشته هزاران عکس خوب به جشنواره رسید، افزود: یکی از اهداف جشنواره امسال این است که عکس‌ها هدفمند باشد، به همین دلیل تصمیم گرفتیم توسط تورهای گردشگری، عکاسان را به مزارع گندم، کارخانه ها و... اعزام کنیم تا آنها بتوانند با مراحل تولید گندم و نان آشنا شوند و تصاویری خاطره انگیز ثبت کنند.
طباطبایی با اشاره به اینکه مسابقه امسال در چند بخش برگزار می‌شود گفت: بخش حرفه‌ای، بخش مجموعه عکس، بخش عکسهای موبایلی و بخش هنرمندان زیر 15 سال، در این مسابقه تفکیک شده و علاقه‌مندان می‌توانند در آن‌ها شرکت کنند. مهمترین هدف از برگزاری این رویداد آن است که نگاه همه اقشار جامعه را به سمت نان جذب کنیم تا مردم بدانند نباید از آن غافل شوند و منزلت نان احیا شود.
افشین شاهرودی یکی از داوران این رویداد در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه کلمه جشنواره باید از این رویداد حذف شود، گفت: این کلمه آنقدر در رویدادهای عکاسی به نادرست استفاده شده است که معنای واقعی خود را از دست داده است. ما به خاطر اینکه جدیت بیشتری برای این رویداد قائل شویم از ابتدای برنامه‌ریزی برای دوره جدید این رویداد پیشنهاد کردیم کلمه مسابقه را برای آن به کار ببریم. این کلمه این مفهوم را می‌رساند که تعدادی عکاس در یک رقابت حضور دارند و یک رویداد سازنده را رقم می‌زنند.
شاهرودی ادامه داد: عکاسی در طول بیش از 100 سال گذشته ثابت کرده است که ابزاری بسیار کارآمد برای ایجاد اصلاحات اجتماعی و تاثیرگذاری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های کلان جامعه است. به عنوان نمونه اولین قانون کار کودکان که در دنیا وضع شد نتیجه یک پروژه عکاسی بود. ما هم در این رویداد خواستیم نگاه درستی به مسئله نان بیاندازیم و خوشبختانه مسئولینی که در رأس کار هستند از این موضوع حمایت کردند تا قدم درستی در این راه برداشته شود.
این عکاس ادامه داد: من در بسیاری از رویدادهای عکاسی ایران حضور داشتم و به جرأت می‌گویم اگر حمایت کافی در کنار این رویداد باشد این مسابقه می‌تواند به یکی از بهترین رویداد‌های عکاسی ایران تبدیل شود.
اوحدی نیز با اشاره به اینکه گالری‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در اختیار این رویداد قرار می‌گیرد، گفت: در سال 83 ایران به مرحله خودکفایی گندم رسید اما پس از آن بار دیگر وارد شرایط بحرانی شد. این مسابقه را نباید صرفاً به عنوان یک رویداد هنری دید، بلکه اقدامی برای نهادینه کردن رفتار درست با نان است تا باعث شود وابستگی ما به واردات گندم از بین برود. نان در همه فرهنگ‌ها مقدس است و این رویداد می‌تواند بار دیگر این نگاه را در مردم ما ایجاد کند.
یزدان سیف هم با اشاره به نقش هنر در اصلاح الگوی مصرف گفت: امروز برای مسابقه خوشه اینجا جمع شدیم که یاد بگیریم ببینیم. خداوند نعمت‌های زیادی به ما عطا کرده که ما بسیاری از آن‌ها را نمی‌بینیم. هنر بالاترین درجه فضیلت است چون دیدن را به ما یاد می‌دهد و یاد می‌دهد چگونه آدم‌های سپاسگزاری باشیم. ما چالش‌های زیادی در زنجیره تولید تا مصرف داریم و باید این چالش‌ها را حل کنیم. امیدوارم این مسابقه کمک کند نعمت‌های خداوند را در جامعه بهتر ببینیم و مردم را به سپاسگزاری از نعمت‌ها سوق دهیم تا این نعمت‌ها افزون شود.
گفتنی است سومین مسابقه عکس خوشه با داوری افشین شاهرودی، حسن غفاری و مسعود زنده‌روح کرمانی، بهمن ماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام و ارسال عکس‌ها به سایت www.khooshe.photography مراجعه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/167360/افشین-شاهرودی--عکاسی-ابزاری-کارآمد-برای-ایجاد-اصلاحات-اجتماعی-و-تاثیرگذاری-در--سیاست‌های-کلان-جامعه-است--محمدتقی-طباطبایی--هدف-مسابقه-عکس-خوشه،-جلب-نگاه-همه-اقشار-جامعه-به-سمت-نان-است
بستن   چاپ