آریا بانو
روش هایی کاربردی برای ضدعفونی کردن سبزیجات تابستانی
دوشنبه 20 خرداد 1398 - 16:11:26
آریا بانو -
روش هایی کاربردی برای ضدعفونی کردن سبزیجات تابستانی
٢٩٤
٠
زندگی آنلاین / سبزیجات یکی از مواد اصلی در سبد غذایی خانواده است و نکته مهم در خوردن این سبزیجات، ضد عفونی کردن آن است. در این مقاله چند نکته مهم برای ضد عفونی کردن سبزیجات برای شما گردآوری کرده ایم.
چند نکته برای ضد عفونی کردن سبزیجات
اهمیت سلامت میوه و سبزی مصرف شده به قدری است که همگان دقت لازم را در شستشو به کار می‌گیرند و به همین دلیل برای حصول از ضد عفونی شدن میوه و سبزی روشهایی در بین مردم رایج شده است که لازم است توضیحاتی در رابطه با آن داده شود.
نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد
اولین و عمومی ترین روش، استفاده از نمک در شستشو می باشد که مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با نمک گفت: نمک خاصیت انگل زدایی و میکروب زدایی ندارد اما توانایی بسیار خوبی برای خارج کردن سموم آفت کش سطحی از سبزی ها و میوه ها دارد.
عطاالله شکوری ادامه داد: با آزمایش هایی که در آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه انجام دادیم به نتایج جالبی رسیدیم آن هم اینکه استفاده از یک تا دو قاشق غذاخوری نمک داخل سینک ظرفشویی پر از آب، می تواند تا حد زیادی سموم آفت کش سطحی را از میوه و سبزی خارج کند زیرا از نظر علمی نمک، حالت قطبی شدن آب را زیاد تر می کند و این کار باعث می شود سموم و آفت کش ها به راحتی در محلول آب و نمک حل شده و از سبزی ها و میوه ها جدا شوند.
سبزی ها نیاز به انگل زدایی دارند
او همچنین در رابطه با نحوه استفاده از نمک در شستشو گفت: غوطه وری سبزی ها و میوه ها در آب نمک به عنوان یک ترکیب بی ضرر برای خروج سموم آفت کش بسیار مفید است، توصیه می شود میوه ها وسبزی ها قبل از مصرف حدود 10 دقیقه در آب نمک غوطه ور شود میوه ها عموما نیازی به انگل زدایی و ضد عفونی ندارند و پس از مرحله غوطه وری در آب نمک کافی است با آب ساده شسته شوند اما سبزی ها نیاز به انگل زدایی دارند و نمک یا سرکه به هیچ وجه نمی تواند این کار را بکند.
توصیه‎های مهم برای انگل زدایی در سبزیجات
شکوری در این زمینه بیان کرد: وزارت بهداشت برای انگل زدایی استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی را توصیه می کند و باید بدانید ترکیبات مواد شوینده در همه جای دنیا تحت قوانین خاص و بسیار سختگیرانه تهیه می شود اگر ترکیبات مایع ظرفشویی می توانست سرطان زا باشد طی سالها و پس از استفاده مداوم باید شاهد همه گیری سرطان بودیم در حالی که سالهاست در سراسر جهان از این مواد استفاده می شود و چنین مشکلی گزارش نشده است.
مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو ادامه داد: کف تولید شده توسط مایع ظرفشویی و غوطه وری سبزی ها به مدت سه تا پنج دقیقه در کفاب، نه جذب آن چنانی دارد و نه می تواند سرطانزا باشد؛ استفاده از مایع های موسوم به ضدعفونی کننده یا همان ترکیبات کلر دیگر راهکار همشهریان برای ضدعفونی کردن سبزیجات است.
کلر موجود در ضد عفونی‌ کننده‌ها در آب حل می‌شود
شکوری در این زمینه عنوان کرد: در مورد ترکیبات کلر هم که با نام های تجاری مختلف برای ضد عفونی و گندزدایی استفاده می شود جای نگرانی نیست این ترکیبات به نحوی تهیه شده اند که کلر موجود در آن ها پس از ضدعفونی سبزی خیلی زود در آب حل و از آن جدا می شود.
او در پایان نیز تاکید کرد: در دستورالعمل های وزارت بهداشت استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی و بعداز آن استفاده از ترکیباتی ضد عفونی کننده توصیه شده است چون تنها عواملی که می توان تخم انگل را از روی سبزیجات کاهو و کلم جدا کند، همین کف حاصل از مایع ظرفشویی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/167379/روش-هایی-کاربردی-برای-ضدعفونی-کردن-سبزیجات-تابستانی
بستن   چاپ