آریا بانو
مقایسه ذهن خلاق مبتلایان به اختلال اوتیسم با دیگر انسان‌ها / روایت افسانه کمالی از نمایش "ماجرای عجیب سگی در شب"
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 10:52:56
آریا بانو - افسانه کمالی گفت: با این نمایش قصد نداشتیم اختلال اوتیسم را معرفی کنیم بلکه برآن بودیم که بگوییم که مبتلایان به این اختلال تا چه اندازه ذهن خلاقی دارند.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ماجرای عجیب سگی در شب" نوشته سایمون استیونز براساس رمانی به همین نام نوشته مارک هادون، با ترجمه و کارگردانی افسانه کمالی از 19 خردادماه ساعت 21 در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است. شای‌لین اسداللهی، رویا دعوتی، فرزام رنجبر، صبا سرور، علی پویا قاسمی و علی نجفی بازیگران این نمایش هستند.
افسانه کمالی که با نمایش "ماجرای عجیب سگی در شب" نخستین تجربه کارگردانی حرفه‌ای در عرصه تئاتر را پشت سر می‌گذارد، در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایشنامه سال‌ها پیش توسط نشر افزار منتشر شده است و فکر کنم از آن یک اجرای دانشجویی نیز شده باشد. علاقمند بودم از آنجا که این اثر درباره اختلال اوتیسم است با دقت بیشتری روی دیالوگ‌های آن کار شود، بنابراین بر آن شدم تا خودم آن را ترجمه کنم. این نمایشنامه از سال 2013 در اروپا و سطح جهان اجراهای بسیاری داشته و مورد استقبال مخاطبان تئاتر قرار گرفته است و همچنان نیز اجراهای موفقی از این نمایشنامه می‌شود.
او ضمن اشاره به اینکه تکنولوژی در این نمایش به عنوان یک کاراکتر و بازیگر حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: در اجرای این نمایش از انیمیشن نیز استفاده می‌شود که ساخت آن حدود 6 ماه به طول انجامیده است. یکی از ویژگی‌های این نمایش این است که زندگی بچه‌های مبتلا به اوتیسم که ذهن خلاقی نیز دارند با آنالیزی از جهان پیرامون‌شان به تصویر کشیده می‌شود که مخاطب می‌تواند این اختلال را درک کرده و برایش ملموس باشد. درصد بالایی از این بچه‌ها درک بسیار بالایی از علوم و ریاضی دارند و جزء نوابغ به حساب می‌آیند.
کمالی با بیان اینکه نمایش "ماجرای عجیب سگی در شب" رئال نیست و فضایی فانتزی و سورئال دارد، در ادامه اضافه کرد: ما با استفاده از تکنولوژی و ویدئو وال در کنار هنرِ ایفای نقش بازیگران در صحنه، جهان صحنه این اثر را خلق کرده و کاراکترِ یک ذهن مبتلا به اوتیسم را به تصویر کشیده‌ایم. با این نمایش قصد نداشتیم اختلال اوتیسم را معرفی کنیم بلکه برآن بودیم که بگوییم که مبتلایان به این اختلال تا چه اندازه ذهن خلاقی دارند.
این کارگردان داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: نوجوانی مبتلا به اوتیسم در پی کشته شدن سگ همسایه قصد دارد متوجه شود که این اتفاق چرا و چگونه افتاده است و درگیر این موضوع می‌شود. او این حادثه را از دید ذهن خلاق و جزئی‌بین، آنالیز کرده و پیش می‌رود...
او درباره طراحی صحنه و موسیقی این نمایش یادآور شد: صحنه این نمایش ترکیبی از تکنولوژی و طراحی صحنه عادی است که از ویدئو وال به عنوان بازیگر در این اثر استفاده می‌شود. این نمایش اثری مالتی‌مدیا با تلفیقی از تصویر و صداست و با این تلفیق در نظر داشتیم زاویه دید بچه‌های مبتلا به اوتیسم را از این طریق به تصویر بکشیم و تفاوت آن را با دیگر انسان‌ها نشان دهیم. موسیقی نمایش نیز برای این کار ساخته شده و به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.
دیگر عوامل نمایش "ماجرای عجیب سگی در شب" عبارتند از: مشاور کارگردان: علی شمس، دستیار کارگردان: فاطمه جابری نیا و مهشید فقیری، مجری طرح: موسسه افرا، آهنگساز و طراح صدا: بابک کیوانی، طراح صحنه: امید اکبری، طراح لباس: دینا یوسف پور، طراح گریم: ثمین سالک، طراح حرکت: سروش کریمی نژاد، طراح گرافیک: محمد شمس و غزاله رمضانی، طراح و ساخت موشن گرافیک: علی فتحی، طراح ماسک و طراح بافت: ثمین سالک و محمد مصیبی، طراح نور: افسانه کمالی، عکاس: محمدحسن هندی، اجرای گریم: محمد مصیبی، سوگل جوادی مجد و الهه رضاوندی، دستیار لباس: فاطمه جابری نیا، دستیار صحنه: مهشید فقیری و رومینا زاهدی، ساخت دکور: کیوان ضیاپور، ساخت اکسسوار: سیدمحسن رفعتی، ویدئو وال: شایان جمشیدیان، دوخت لباس: حسین پناهی و مشاور رسانه‌ای: ملیکا راد.
علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/167449/مقایسه-ذهن-خلاق-مبتلایان-به-اختلال-اوتیسم-با-دیگر-انسان‌ها---روایت-افسانه-کمالی-از-نمایش-"ماجرای-عجیب-سگی-در-شب"
بستن   چاپ