آریا بانو
از این عارضه سالمندی پیشگیری کنید
سه شنبه 21 خرداد 1398 - 10:57:07
آریا بانو -
شکستگی لگن:BMI پایین یک عامل خطر جدی برای شکستن استخوان لگن در میان مردان میانسال در مقایسه با زنان است.
خطر شکستگی لگن در مردان کم وزن با مصرف کاروتنوئیدها کاهش می یابد.
محققان دانشگاه ملی سنگاپور و وزارت بهداشت این کشور در سمینار پوکی استخوان آسیا اعلام نمودند که مصرف کاروتنوئیدها موجب کاهش خطر شکستگی استخوان لگن در مردان میانسال کم وزن می شود. مردان کم وزن (با شاخص توده بدن یا BMI کمتر از 20) بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان لگن قرار دارند.
در این مطالعه پژوهشگران ارتباط بین کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدان موجود در رژیم غذایی و خطر شکستگی لگن را در مقادیر مختلف BMI در 63257 مرد و زن 45 ساله بررسی کردند.
در این گروه 1630 مورد شکستگی لگن در فاصله سال های 1993 تا 2010 مشاهده شد. نکته مهم این بود که این مطالعه نشان داد BMI پایین یک عامل خطر جدی برای شکستن استخوان لگن در میان مردان میانسال در مقایسه با زنان است.
همچنین مشخص شد که با افزایش مصرف سبزیجات و کاروتنوئیدها به ویژه بتا کاروتن، خطر شکستگی لگن در مردان کاهش می یابد. این اثرحفاظتی در مردان لاغر بیشتر از سایر مردان بود. این ارتباط در زنان مورد مطالعه مشاهده نشد.
کاروتنوئیدها که در میوه و سبزیجات (به ویژه در سبزیجات با رنگدانه زرد و نارنجی) یافت می شوند، در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. نتایج این مطالعه برای تدوین برنامه های پیشگیری از شکستگی استخوان لگن به ویژه در آسیا حایز اهمیت است.
منبع: سیمرغ


http://www.banounews.ir/fa/News/167458/از-این-عارضه-سالمندی-پیشگیری-کنید
بستن   چاپ