آریا بانو
واکنش به ادعاي کُنشگران پزشکي سنتي درباره حرام بودن کاربرد دارو
دوشنبه 20 شهريور 1396 - 3:32:04 PM
تسنيم - خانواده و جوانان
بانو نيوز - قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت درباره ادعاي کُنشگران پزشکي سنتي درباره حرام بودن کاربرد دارو گفت: اگر مصرف دارو براساس فلان روايت که در صحت آن نيز شک وارد است؛ درست باشد، چرا علماي بزرگ و مراجع عظام در زمان بيماري از دارو استفاده مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاري تسنيم، ايرج حريرچي در نشست خبري چهل و پنجم سخنگوي وزارت بهداشت در پاسخ به سئوالي درباره اظهار نظر يکي از مدعيان طب سنتي که عنوان کرده است، مصرف دارو براساس يکي از روايات حرام است، اظهار داشت: براساس گفته بزرگان دين بسياري از دستورات طب روايي سند صحيحي ندارند و آن تعداد نيز که سند دارند بيشتر در حوزه پيشگيري و سبک زندگي است و در نهايت دستورات درماني طب روايي نيز بايد براساس نياز زمانه و سرزمين جغرافيايي و همچنين مولفه‌هاي علمي به روز شود زيرا بسياري از دستورات طب روايي براي مردم سرزميني بوده که متفاوت از حال و روز زندگي کنوني مردم ما است.
حريرچي در توضيح بيشتر عنوان کرد: به هر حال پزشکان بيشتر از هر صنف ديگري به قدرت و ماهيت معجزه پيامبر اسلام و توجهات ائمه در بهبودي بيماري‌ها آگاه هستند زيرا بارها شاهد نتيجه گرفتن بيماران با کمک از معنويات ديني بوديم و به هيچ عنوان در اثبات اعمال ائمه و پيامبر شکي نيست ولي پيامبر و ائمه نيز در دوران خودشان و در زمان بيماري به طبيب‌هاي ايراني و يهودي مراجعه مي‌کردند تا براي نسل آينده اين پيام را تداعي کنند که در هر زمانه اي بايد از علم روز آن زمان استفاده کرد.
قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت درباره حرام بودن داروها توضيح داد: اگر مصرف دارو براساس فلان روايت که در صحت آن نيز شک وارد است؛ درست باشد، چرا علماي بزرگ و مراجع عظام در زمان بيماري از دارو استفاده مي‌کنند.
حريرچي تصريح کرد: به هر حال در دفاع از اسلام کسي هم اکنون از رهبر معظم انقلاب بالاتر نيست و ايشان نيز در بند12 سياست‌هاي ابلاغي حوزه سلامت از کلمه «طب سنتي - ايراني» استفاده کردند و نه از واژه طب اسلامي؛ بنابراين نبايد برخي مدعيان طب سنتي با عملکرد و اظهارنظرهاي خود، قداست پيامبر و ائمه را زير سئوال ببرند.
سخنگوي وزارت بهداشت ادامه داد: در چند سال اخير بسياري از علما و مراجع عظام نظرات خود درباره طب سنتي و ايراني را به روشني بيان کردند، مثلا آيت الله سبحاني جمله معروفي دارد مبني بر اينکه آيا اگر بوعلي سينا امروز زنده بود واقعاً به تجويزهاي کتاب قانون خود عمل مي‌کرد! زيرا امروز بايد علم قديم طب را با روش‌هاي طب نوين درآميخت، يعني دقيقاً همان توصيه اي که رهبري دستور دادند.
حريرچي گفت: بنده با يکي از همين مدعيان طب سنتي صحبت مي‌کردم و از او پرسيدم اگر کسي از خانواده شما احتياج به خدمات زايمان و يا جراحي قلب داشته باشد آيا از طب اسلامي استفاده مي‌کنيد؟ که وي پاسخ داد که مسلماً به بيمارستان مراجعه مي‌کند.
قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت با بيان اينکه برخي از افراد به واقع از روي دلسوزي در زمينه طب سنتي کار مي‌کنند، افزود: ولي برخي‌ها براي منافع مالي در اين حوزه فعال هستند و جالب اين است که عنوان مي‌کنند که براي ويزيت و معاينه پولي از بيمار نمي‌گيرند ولي فراورده‌هايي تجويز مي‌کنند که قيمتي چند صدهزار توماني دارد و به يک بار مراجعه هم اکتفاء نمي‌شود و بيمار مجبور است در چند نوبت هزينه‌هاي سنگيني پرداخت کند و يک بازرس دقيقاً اين تضاد منافع را متوجه مي‌شود.
انتهاي پيام/

http://www.banounews.ir/fa/News/17088/واکنش-به-ادعاي-کُنشگران-پزشکي-سنتي-درباره-حرام-بودن-کاربرد-دارو
بستن   چاپ