آریا بانو
لباس‌هایی با چاشنی مرگ!
شنبه 1 تير 1398 - 18:06:52
آریا بانو - در قرن نوزدهم میلادی بسیاری از افراد از یک مد جالب یعنی پوشیدن لباس‌های با تناژ سبز تبعیت می‌کردند. اما این رنگ مخاطراتی برای سلامتی افراد داشت.

طی قرن نوزدهم میلادی، مد‌های پوشاک رشد چشمگیری داشت و بسیاری از کشور‌ها مثل ایتالیا و فرانسه به صنعت مد علاقه نشان می‌دادند. اما جالب است بدانید یکی از مد‌های آن زمان بسیار خطرناک بود.
لباس‌های سبزی که در آن دوران طراحی و ساخته می‌شد از پارچه‌هایی استفاده می‌کردند که پایه و اساسشان آرسنیک بود. قطعا می‌دانید آرسنیک چیست و تا چه حد خطرناک است. آرسنیکسمی بسیار مهلک است که در مراحل اولی قادر به ایجاد مسمومیت و در مراحل پیشرفته قادر به کشتن افراد است.
از آرسنیک برای کشتن حشرات موذی، موش‌ها و مواردی مشابه استفاده می‌شده، اما از همین سم به علت رنگ سبز خاصی که به پارچه می‌داد برای رنگ آمیزی استفاده می‌شده است. به نظر می‌رسد در آن دوره مشخص نشده بدوده نرخ مخاطرات آرسنیک تا چه حد است. افزون بر لباس از ارسنیک در انواع کلاه‌ها و گل سر‌ها نیز استفاده می‌شد و حتی یکی از مشهورترین طراحان گل سر به نام ماتیلدا شورر نیز در سن 19 سالگی به علت کار با آرسنیک جان باخت.
مجله پزشکی بریتانیا به یاد این رسم اشتباه لباس‌های طراحی شده با رنگ سبز آرسنیکی را "لباس‌های قاتل زنان" نامیده است. بر اساس خبرها، زنانی که این لباس‌ها را می‌پوشیدند، زخم‌هایی شدید روی پوست خود داشتند و کارگران ساختمانی که لباس کار‌های سبز آرسنیکی داشتند دچار لطماتی بسیار جدی و خطرناک شدند.

http://www.banounews.ir/fa/News/171032/لباس‌هایی-با-چاشنی-مرگ!
بستن   چاپ