آریا بانو
چرا بعضی افراد با کوچک‌ترین اتفاقی اعصاب‌شان به هم می‌ریزد؟
يکشنبه 2 تير 1398 - 12:44:21
آریا بانو -
چرا بعضی افراد با کوچک‌ترین اتفاقی اعصاب‌شان به هم می‌ریزد؟
٠
٠
خراسان / «حالا چیزی نشده بود که این جوری قاط زدی و این‌قدر عصبانی شدی»! اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که این جمله را بارها و بارها از زبان اطرافیان‌تان شنیده‌اید، خواندن ادامه این مطلب به شدت به شما توصیه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، یکی از معیارهای تضمین‌کننده سلامت روان انسان‌ها، داشتن روابط سالم بین فردی است. انسان یک موجود اجتماعی است که رشد شخصیتش با روابط اجتماعی امکان‌پذیر می‌شود. زودرنج یا همان نازک‌نارنجی بودن یکی از مسائلی است که این تعامل‌های بین فردی را به چالش می‌کشد و گاهی باعث به هم خوردن این روابط می‌شود. قبل از هر چیز باید دانست که در واکنش‌های این افراد، احساسات حرف اول را می‌زند و از تفکر و منطق خبری نیست. در جامعه ما، به چنین افرادی «زود‌رنج» یا اصطلاحا «نازک نارنجی» می‌گویند. زندگی این آدم‌ها مانند یک فیلم ملودرام احساساتی است و گاهی در برابر بعضی اتفاقات واکنش‌های پیش‌بینی نشده‌ای بروز می‌دهند که باعث قطع رابطه با یکی از نزدیکان‌شان می‌شود. به همین دلیل و در ادامه، نکاتی کاربردی در همین باره مطرح خواهد شد.
زودرنج ها تحمل سختی ندارند
اصطلاح عامیانه «نازک نارنجی» به افرادی گفته می‌شود که تحمل هیچ گونه سختی اعم از جسمانی، روحی و روانی را ندارند. چنین افرادی در مواجهه با کوچک‌ترین مشکل یا برخوردی، احساس ناراحتی و رنجش می‌کنند و معمولا در این باره طرف مقابل‌شان را مقصر می‌دانند. این افراد هیچ‌گاه توجه نمی‌کنند که شاید خودشان هم در بعضی برخوردها اشتباه کرده باشند. افراد زودرنج اگر به چند نکته که در ادامه گفته می‌شود، توجه کنند و برنامه‌ریزی داشته باشند تا در زندگی‌شان این موارد را عملی کنند، به احتمال زیاد مشکلات‌شان کمتر خواهد شد. البته زود رنج‌ها قبل از هر تلاشی برای اصلاح این رفتارشان باید کاملا به خود مطمئن باشند که مى‌توانند روحیه‌شان را تغییر دهند ولى نباید براى نتیجه‌گیرى عجول باشند و اگر چنین کنند حتما پس از مدتی، دگرگون خواهند شد.
از ذهن خوانی پرهیز کنید
ذهن خوانی یعنی بدون بررسی کافی روابط بین خودتان و طرف مقابل، تصمیم‌گیری یا قضاوت کنید. افراد زودرنج باید به این نکته توجه کنند که هیچ‌گاه بر اساس آن چیزی که احساس می‌کنند، تصمیم نگیرند و با طرف مقابل‌شان برخورد نکنند. گاهی آن چیزی که احساس انسان‌ها می‌گوید با حقیقت متفاوت است. نازک نارنجی‌ها اگر نسبت به طرف مقابل‌شان ذهنیت منفی داشته باشند، این ذهنیت باعث می‌شود از هر حرف و حرکت آن‌ها برداشت اشتباه کنند که طبیعتا با برخورد نامناسبی هم به آن رفتارها پاسخ خواهند داد.
احساسی استدلال نکنید
افرادی که بیشتر استدلال‌های‌شان بر مبنای احساس‌شان است، فکر می‌کنند احساسات منفی آن‌ها منعکس کننده واقعیت‌های منفی طرف مقابل‌شان است. در واقع این افراد، زمانی که حس می‌کنند از یک نفر بدشان می‌آید، فکر می‌کنند که به دلیل بد بودن طرف مقابل، این احساس منفی در آن‌ها به وجود آمده است! در صورتی که ممکن است در حقیقت این‌گونه نباشد و او به خاطر تجربه‌های ناموفق در روابطش با آن فرد خاص، به این احساس رسیده باشد.
اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است
این انتظار که نتیجه روابط بین فردی، حتما باید همان‌طور که ما می‌خواهیم و دلخواه ماست، پیش برود انتظار اشتباهی است. وجود اختلاف نظر در بیشتر روابط بین فردی اجتناب ناپذیر است؛ پس این اصل که روابط ما همیشه باید خوب باشد، بهتر است که کنار گذاشته شود.
از فیلتر ذهنی استفاده کنید
از یک رابطه بین فردی فقط جنبه‌هایی را که در آن اختلاف سلیقه وجود دارد، نبینید. گاهی در گفت و گو با طرف مقابل، شما ده‌ها نکته مثبت و فقط یک نکته منفی جزئی می‌بینید و همان به چشم‌تان می‌آید و مانع دیدن خوبی‌های آن رابطه بین فردی در شما می‌شود. گاهی همین نکته منفی همه رابطه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث رنجش خاطر شما و طرف مقابل می‌شود. پس با استفاده از فیلتر ذهنی می‌توانید به نقاط مثبت توجه بیشتری کنید به جای این‌که فقط نقاط ضعف طرف مقابل‌تان را ببینید.
نویسنده : رضا زیبایی| روان شناس

http://www.banounews.ir/fa/News/171107/چرا-بعضی-افراد-با-کوچک‌ترین-اتفاقی-اعصاب‌شان-به-هم-می‌ریزد؟
بستن   چاپ