آریا بانو
سنگینی سایه طلاق آسان بر ازدواج دشوار
يکشنبه 2 تير 1398 - 23:11:03
آریا بانو -
سنگینی سایه طلاق آسان بر ازدواج دشوار
٢٩٣
٠
ایسنا / ازدواج و تشکیل خانواده یکی از رویدادهای مهم زندگی انسان است که نه تنها در سلامت جسمی و روحی فرد تأثیر دارد، بلکه مرحله گذر و ورود به فصلی جدید از زندگی است اما گاهی اوقات این موضوع، طعم تلخ جدایی و طلاق را به خود می گیرد.
خانواده یکی از نهادهای اجتماعی است که هسته نخستین پیوند اجتماعی انسان را بنیان می‌نهد و با تأمین مجموعه‏ ای از نیازهای انسانی، عهده‌دار نقش ها و کارکردهای ویژه‏ای است.‬ هر اندازه که روابط درون خانواده مناسب‌تر باشد، خانواده از ثبات و استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود.
یکی از مولفه‌هایی که بر بی‌ثباتی خانواده تأثیر می‌گذارد، مقوله طلاق است که مطالعه آن اهمیت زیادی دارد چرا که هم افراد حاصل از طلاق (اعم از زن و مرد و فرزندان) از این پدیده تأثیر گرفته و هم جامعه تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد. گرچه میزان و نوع تأثیراتی که می‌گیرند در افراد مختلف متفاوت است اما همه افراد مرتبط تحت تأثیر آن خواهند بود.
از طرفی ازدواج و تشکیل خانواده یکی از رویدادهای مهم زندگی انسان است که نه تنها در سلامت جسمی و روحی فرد تأثیر دارد، بلکه مرحله گذر و ورود به فصلی جدید از زندگی است.
محمد ربیعی روانشناس و عضو هیات‌علمی گروه ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: لازم است افراد در زندگی مهارت‌های آموزشی لازم را کسب کنند اما متأسفانه آموزش‌های پیوسته کاربردی در جامعه برای زوجین وجود ندارد تا در صورت احساس نیاز، بتوانند از آن آموزش‌ها استفاده کنند.
وی افزود: متأسفانه در دو سال اخیر علی‌رغم اقدامات بسیار، نرخ طلاق در استان افزایش یافته و از طرفی تمایل به ازدواج کاهش پیدا کرده است.
این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از دلایل کاهش ازدواج، عوامل اقتصادی است، تصریح کرد: متأسفانه خانواده‌ها به شکل صحیحی فرزندان را به امر ازدواج تشویق نمی‌کنند، از طرفی توقعات افراد برای ازدواج افزایش یافته و این امر منجر به کاهش تمایل به ازدواج می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: تحقیقات نشان داده که ازدواج عامل محافظت کننده و با سلامت افراد در ارتباط است، افرادی که به ازدواج اهمیت نداده و آموزش‌های لازم را کسب نمی‌کنند امکان دارد تمایلشان نسبت به ازدواج کاهش یابد، بنابراین نقش خانواده‌ها در این زمینه باید پررنگ باشد و فرزندان خود را به امر ازدواج تشویق کنند.
ربیعی در خصوص پدیده طلاق، تصریح کرد: علی رغم اینکه مشکلات اقتصادی به گونه‌ای به پدیده طلاق دامن می‌زند، اما از دید روانشناسی طلاق و جدایی افراد، ارتباطی به وضعیت اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی مردم در مقایسه با 40 سال گذشته بهبود یافته است، افزود: میزان دارایی، درآمد و رفاه مردم افزایش یافته، اما با این حال آمار طلاق رو به افزایش است.
این مدرس دانشگاه گفت: بیشترین آمار طلاق کشور مربوط به شمال تهران است که گاهاً به ازای هر دو ازدواج یک طلاق رخ می‌دهد که با این حال وضعیت اقتصادی خوب مانع طلاق نشده است.
وی ادامه داد: کمترین شیوع طلاق مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری است که این استان‌ها از لحاظ درآمدی جز استان‌های با درآمد بالا نیستند.
این روانشناس با تاکید بر اینکه انتخاب نادرست موجب بروز طلاق در جامعه می‌شود، بیان کرد: افراد برای زندگی کردن ملاک صحیحی در نظر نگرفته و آموزش‌های لازم را کسب نکرده‌اند که خود به خود بعد از گذشت زمان انتخاب نادرست، تأثیر خود را در زندگی نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: فقدان آموزش‌های جمعی قبل از ازدواج برای زوجین جوان و والدین از دیگر عوامل دخیل در امر طلاق است که متأسفانه آنچه در دنیای امروز مشاهده می‌شود بیانگر آن است که والدین برای کمک به ازدواج فرزندان آموزش‌های لازم را کسب نکرده‌اند، زیرا از طریق آموزش‌ها می‌توان به فرزندان کمک کرد تا تصمیم گیری معقولی را در امر ازدواج داشته باشند.
ربیعی با اشاره به اینکه شیوع نسبتاً زیاد اعتیاد و دخالت خانواده‌ها از دیگر عوامل تأثیرگذار بر طلاق است، گفت: گرچه خانوداده‌ها ممکن است با نیت خیر در زندگی فرزندان خود وارد شوند، ولی وارد شدن آن‌ها دخالت محسوب شده و این امر منجر به طلاق زوجین می‌شود.
وی تاکید کرد: تقریباً عمده افراد جامعه برای زندگی زوجی، آموزش‌های لازم را کسب نکرده و روش‌های برطرف شدن تعارض را فرا نگرفته‌اند، به این معنا که تحقیقات نشان می‌دهد که مردها ویژگی عاطفی و احساسی زنان را نمی‌شناسند.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: اندوخته عاطفی به معنای تعداد تجارب خوشایند زوجین با یکدیگر است، وقتی در رابطه زناشویی اندوخته عاطفی کاهش یابد، آن زندگی مستعد تعارض و جدایی است.
وی خاطرنشان کرد: اگر آموزش‌ها به موقع و مطلوب توسط افراد دارای صلاحیت ارائه شود، 70 درصد مشکلات ازدواج و طلاق در جامعه برطرف می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/171202/سنگینی-سایه-طلاق-آسان-بر-ازدواج-دشوار
بستن   چاپ