آریا بانو
سنت های قبل از ازدواج در ایران
دوشنبه 3 تير 1398 - 10:56:33
آریا بانو -
سنت های قبل از ازدواج در ایران
٠
٠
منودلیار / خیلی طبیعی است که هر کشوری، آداب و رسوم خودش را برای هر مراسمی دارد و کشور نازنین ما ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. در ایام فدیم، در بعضی خانواده ها گاهی دیده می شد که عروس خانم، برای بار اول در عروسی اش، موهایش را رنگ کرده است، در واقع از زمان قدیم مو رنگ کردن دختر جوان را عیب می دانستند.
خواستگاری
از قدیم در ایران رسم بود که به هنگام خواستگاری رفتن خانواده داماد، به خانه عروس خانم، عروس برای خوش آمد گویی، سلام و علیک تشریف نمی آورد دم در! چرا؟ به این دلیل که ایشان در آشپزخانه تشریف دارند. انگار اگر برود به داخل مهمان خانه آن هم بدون سینی چای اتفاقی بزرگ، رخ خواهد داد. اما امروزه کمتر پیش می آید که عروس را در آشپزخانه حبس کنند؛ همچنین ایشان هم همانند دیگر افراد حاضر در مجلس سخن می گوید و اظهار نظر می کند.
بله برون
هنگامی که دو خانواده با یکدیگر به قولی عیاق و صمیمی می شوند، در طی مراسمی به نام بله برون، در منزل خانواده عروس، به اتفاق میهمان های بیشتری از دو خانواده، مراسم باشکوه بله برون، شروع می شود. اصولاً در این مراسم قول و قرار های نهایی مثل عقد و عروسی، گذاشته می شود.
نکات این مراسم به این صورت است که:
ابتدا خانواده داماد گل و شیرینی تهیه می کنند و به اتفاق خانواده و تعدادی از خویشاوندان، به سمت خانه عروس خانم راهی می شوند. در این مراسم بعضی از خانواده ها، یک انگشتر به عنوان “نشان” به عروس خانم هدیه می دهد. یعنی که این عروس خانم واس ماس! از دیگر صحبت ها می توان به مهریه، شیر بها، شغل و در آمد آقا داماد اشاره کرد. نکته حساس این است که برای جلوگیری از اتفاق های ناگوار، آقا داماد بهتر است با پدر و مادر خود سنگ هایش را از قبل وا بکند.
شیرینی خوران
شیرینی خوران نیز از همین سنت است.مراسمی که از بانوان فامیل عروس و داماد گرامی متشکل شده است. در واقع در شیرینی خوران خانواده داماد هدایایی مثل ترمه پیشکش عروس می کند.
حنابندان
این رسم زیبا، در جای جای ایران مختلف برگزار می شود. به این صورت که مراسم حنابندان از مراسم‌ هایی است که دقیقاً شب قبل از عروسی برگزار می‌شود. همان طور که در بالا به آن اشاره کردم این مراسم در برخی از شهرهای ایران و قومیت های مربوطه به شکل های مختلف برگزار می شود که از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. با اینکه این مراسم بسیار طرفداران خودش را دارد اما دردسر هایی نیز دارد. دیده شده که افرادی این مراسم را حذف کرده اند. در کشور ترکیه و هند نیز حنابندان را بسیار جدی می گیرند و آن را به صورت مفصل برگزار می کنند.
در آخر عروسی
مراسمی که توسط داماد برای بردن عروس خانم به خانه اش برگزار می شود. این مراسم در ایران که هیچ، در کشور های دیگر هم به نوبه های منحصر به فرد خود برگزار می کنند. در ایرانمراسم عروسی به این گونه است که عروس خانم 5 صبح به آرایشگاه می رود تا برای شب خودش را آماده کند، سپس آقای داماد با مو های آب شونه به وسیله ماشین طراحی شده با گل های بسیار زیبا دنبال گل همیشگلی اش که عروس خانم داستان است، می آید. داماد دسته گل زیبا را به عروس هدیه می دهد و با هم، دست تودست و شانه به شانه به سمت جشنی که رویایی ترین شب زندگی شان خواهد بود، حرکت می کنند. عروس و داماد را در دست هم می گذارند و برای آنان زندگی طولانی توام با شادی، سعادت و برکت آرزو می کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/171278/سنت-های-قبل-از-ازدواج-در-ایران
بستن   چاپ