آریا بانو
حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری نوجوانان هستند / حسین بختیاری و نگارش سه‌گانه‌ای آمیخته از وحشت و فانتزی برای نوجوانان
يکشنبه 9 تير 1398 - 09:57:17
آریا بانو - حسین بختیاری قسمت نخست مجموعه "سفر وحشت" را در دست چاپ و نشر دارد.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، حسین بختیاری نویسنده و کارگردان تئاتر، درباره این کتاب به هنرآنلاین گفت: علاقه‌ به نوشتن برای نوجوانان و توجه‌ای که به اسطوره و مباحث ماجراجویانه دارم ساختار نگارش سه‌گانه‌ای با عنوان "سفر وحشت " را رقم زد. قسمت نخست این مجموعه با عنوان "دره جهنمی" در مرحله صفحه‌بندی است و توسط انتشارات پلیکان نشر خواهد یافت؛ همچنین مشغول نوشتن قسمت دوم این مجموعه هستم.
او با این توضیح که سه‌گانه "سفر وحشت" داستانی آمیخته از وحشت و فانتزی است، ادامه داد: سه نوجوان در سفری تابستانه به شمال ایران، در نزدیکی یک جنگل، اسکان پیدا می‌کنند. آن‌ها به واسطه ماجراجویی‌ و از سر پرکردن اوقات خود به یک منطقه ممنوعه می‌روند. ورودی این منطقه یک دره سرسبز است ولی راه برگشت برای آن‌ها مسدود می‌شود. تلاش این سه برای یافتن راهی جدید به منظور بازگشت بی‌فایده است. در این بین یکی از آن‌ها به واسطه موجودی که تنها سایه‌اش را دو نفر دیگر دیده‌اند ربوده می‌شود؛ این‌جاست که دره رمز و راز خود را آرام آرام به آن‌ها نشان می‌دهد.
بختیاری با بیان این که در کشورمان تعداد کمی نویسنده‌ و شاید انگشت‌شمار به نوجوانان و نیاز آنان در داستان‌ها پرداخته‌اند، افزود: هنگامی که کتاب‌های موجود را بررسی می‌کنیم بیشتر به نویسندگان خارجی و کتاب‌هایی هم‌چون داستان‌های جی. کی. رولینگ؛ آر. ال. استاین؛ جی. کی. تالکینگ و... برخورد می‌کنیم. این در حالی است که نوجوانان ما با بسیاری از فضاها، شخصیت‌ها، رفتارها و حتی شوخی‌های این نویسندگان بیگانه هستند. تازه اگر شانس و اقبال با خواننده نوجوان همراه باشد و با داستانی که ترجمه خوبی دارد روبرو شود.
او با این توضیح که حلقه مفقوده تولیدات فرهنگی و هنری بدون شک نوجوانان هستند، تصریح کرد: آنان بین کودکان و بزرگسالان سردرگم ماندند و جامعه هنری به نیاز آنان پاسخ نمی‌دهد. البته نوجوانان در بیشتر مسایل هنری در حوزه تئاتر و سینما نیز با کمبود محتوا روبرو هستند. حتی ممکن است در سال یک نمایش و یا یک فیلم سینمایی خوب برای نوجوانان تهیه و تولید نشود. به این موارد می‌توان موسیقی، گالری هنری و ... را نیز اضافه کرد.
بختیاری با بیان این که شور و هیجان نوجوانان تنها با یک داستان ساده هرچند با اوج و فرودها و کشمکش‌های متعدد خاموش نمی‌شود، افزود: نوجوان خواهان هیجان است، صحنه‌های کوبنده و آتشین که قله‌های تخیل، به آتشفشانی تبدیل شود. او بیش از هر سنی قادر است خود را در جای شخصیت اصلی یا شخصیت‌های دیگر قرار دهد. همذات‌پنداری نیز در این سن در بالاترین سطح قرار دارد. البته بسیاری از داستان‌هایی که برای نوجوانان نوشته شده‌اند فاکتورهای لازم را رعایت نکرده‌اند.
او تصریح کرد: انتشارات پلیکان با مدیریت غلامحسین اعرابی که بی‌شک یکی از بهترین مترجمان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، است و کتاب‌های زیادی را در این راستا تولید و نشر داده، با دعوت از من، تهیه و تولید کتاب‌های نوجوانان با قلم کاملا ایرانی را مدنظر گرفته است. یکی از موارد مهمی که آقای اعرابی به آن توجه داشت؛ جذابیت آثار با تکیه بر تخیل بود. فضایی که در داستان‌های کهن، افسانه‌ها و قصه‌های قدیمی مادربزرگی بسیار با آن روبرو بودیم و حالا نویسندگان کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند.
بختیاری با تاکید بر این که قصه‌های دیو و پری و جن را همه ما در دوران کودکی شنیده‌ایم اما هیچ‌گاه داستان‌های نوینی را از این قصه‌های کهن نپروراندیم و مکتوب نکرده‌ایم، اظهار داشت: "شاهنامه" به عنوان بزرگ‌ترین شاهکار داستانی سرشار از این موجودات است که در کنار فضای داستانی – شاعرانه آن حکمت و تعقل را می‌آموزیم. هیچ‌گاه به دیو و سیمرغ نخندیدیم و آن را به سخره نگرفتیم بلکه مابه‌ازای امروزی آن‌را یافتیم و پند گرفتیم. به همین دلیل در داستان خودم نیز به خلق موجودات جدیدی از جمله "شیمر" یا در اصطلاح (شتر گاو پلنگ) اقدام کردم تا ضمن بالابردن تخیل و ارتقا هیجان خواننده، کشش داستان را نیز افزایش و در لابه‌لای آن به پندی هرچند کوچک بپردازم.
او اضافه کرد: صحبت‌های اولیه نیز با انتشارات پلیکان برای چاپ مجموعه داستان کوتاهم شامل 9 اثر برای بزرگسالان داشتم.
بختیاری این روزها علاوه بر نوشتن داستان، مشغول تمرین نمایش موزیکال برای کودکان است. این نمایش که "کدو و لوبیای سحرآمیز" نام دارد نگاه جدیدی به داستان قدیمی "جک و لوبیای سحرآمیز" دارد و ایرانیزه شده و حاوی اتفاقات جدید است.
حسین بختیاری متولد سال 1353 است. "جوجه تیغی"، "مامان واسه چی گریه می‌کنه؟" برای کودکان و مصور، "شکست‌ها و شکسته‌ها"، "بچه‌های جنگ" هر دو برای نوجوان و "لنگرگاه اهریمنان" رمان نوجوان، آثار منتشر شده این نویسنده محسوب می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/172028/حلقه-مفقوده--تولیدات-فرهنگی-و-هنری-نوجوانان-هستند---حسین-بختیاری-و-نگارش-سه‌گانه‌ای-آمیخته-از-وحشت-و-فانتزی-برای-نوجوانان
بستن   چاپ