آریا بانو
در نشست‌های موضوعی نظام سلامت انجمن پزشکان عمومی ایران عنوان شد
اصلاح پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی در دستور کار وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر
چهارشنبه 12 تير 1398 - 15:55:38
آریا بانو - در نشست‌های موضوعی نظام سلامت انجمن پزشکان عمومی ایران اصلاح پروتکل درمانی و وضع تعرفه‌های جدید از مطالبات جدی مراکز ترک اعتیاد عنوان شد که وزارت بهداشت با همراهی ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی در صدد اصلاح آن است.

به گزارش ایسنا، دکتر جمشید کرمانچی در سومین نشست از مجموعه نشست‌های موضوعی نظام سلامت انجمن پزشکان عمومی ایران با عنوان «15سال با متادون...» گفت: دیدگاه ما در وزارت بهداشت همان دیدگاه سازمان بهداشت جهانی است.این دیدگاه بر سه رکن به قوت خود باقی می‌ماند. در ابتدا هر درمان و بسته خدمتی که تدوین می‌شود باید در دسترس تمام افراد بویژه افراد نیازمند قرار گیرد . ثانیا محافظت مالی از بیمار در مراکز ارائه خدمت از اولویت‌های جدی ما خواهد بود و در پایان ارتقا کیفی درمان و به‌روزرسانی خدمات نیاز به توجه ویژه دارد.
معاون مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال درجهت توجه ویژه به ارتقای کیفیت درمان در حال حاضر در وزارت بهداشت برای بیماران صعب‌العلاج «ام‌اس» بسته خدمتی ویژه‌ای طراحی کرده‌ایم تا علاوه بر توجه به حوزه درمان این بیماران بر تغذیه و مسائل روانشناختی آنان توجه کنیم. امروزه دیگر نمی‌توان با روش‌های قدیمی مباحث حوزه سلامت را پیش برد و باید پاسخگوی نیازهای جدید جامعه باشیم. مانند گذشته تنها یک گروه خاص درگیر اعتیاد نمی‌شوند. از همین رو باید خدمات خود را در سطح تمام گروه‌های مبتلا به بیماری اعتیاد گسترش دهیم.
کرمانچی با اشاره به پیچیدگی‌های نظام توزیع دارو در کشور ادامه داد: توزیع دارو در کشور اصلا کار ساده‌ای نیست به‌خصوص پس از وضع تحریم‌ها بر پیچیدگی این امر افزوده شده است. در راستای نظارت بر توزیع صحیح دارو برخی مشکلات وجود دارد که باید مرتفع شوند. در همین زمینه نظارت بر توزیع دارو با الصاق کدهای یونیک برای هر نوع دارو می‌تواند شروع خوبی باشد. در حال حاضر نشت برخی داروها بویژه داروهای درمان و ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که با عملی شدن این طرح و الصاق کد یونیک می‌توان جلوی آن را گرفت و نظارت بیشتری براین زمینه داشت.
وی درباره کیفیت نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد اظهار کرد:این نظارت‌ها باید قانونمند باشد. در همین زمینه اقدام به تدوین چک لیست‌های جدیدبرای گروه‌های نظارتی خود و همچنین ارتقای آموزش این گروه‌های نظارتی داشته ایم.
در ادامه نشست دکتر حمید جمعه‌پور - مدیرکل درمان و حمایت اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر - با اشاره به سختگیری‌های پروتکل تدوین شده مبنی بر درمان وابستگی به مواد افیونی گفت:از آنجایی که این پروتکل مورد انتقاد درمانگران حوزه اعتیاد است برآن شدیم تا با کمک وزارت بهداشت و متخصصان این حوزه و تمام ذینفعان آن اقدام به اصلاح پروتکل کنیم. با توجه به تغییر نیاز جامعه و گذشت چندین سال از تدوین اولیه پروتکل این امر موضوع جدی تلقی شده و نیازمند توجه است.
وی در ادامه با تاکید بر نظارت ویژه بر نحوه عملکرد مراکز ترک اعتیاد ادامه داد: باید جلوی تمام تخلفات گرفته شود. در این زمینه پس از ابلاغ آیین نامه ممنوعیت صدور مجوز تاسیس مرکز ترک اعتیاد جدید،اخیرا در صدد ابلاغ آیین نامه‌ای هستیم تا به موجب آن تمام کسانی که در بسته‌های بهداشتی و درمانی در حال ارائه خدمت هستند حق تاسیس یا عضویت در مراکز ترک اعتیاد را نداشته باشند. با ابلاغ این آیین نامه قطعا شاهد کاهش تخلفات خواهیم بود و می‌توانیم جلوی برخی فسادهای موجود را بگیریم.
در ادامه نشست دکتر فرید براتی سده - رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی - گفت:مراکز درمان اختلالات اعتیاد و مصرف مواد باید به سمت درمان‌های پایدار و غیردارویی حرکت کنند.درمانگران کمپ‌های ترک اعتیاد امروز بر خلاف دوره قبلی وزارت بهداشت که این مراکز را عموما متخلف می‌پنداشت،دیگر مورد اتهام واقع نیستند و بهزیستی نیز حمایت‌های خود از این مراکز را ادامه می‌دهد.
وی با بیان این که باید پذیرفت نشت متادون به بازار صورت می‌گیرد،اظهارکرد: باید پذیرفت این نشت تنها از سوی مراکز ترک اعتیاد نیست و باید به دنبال مراکز نشت داروی دیگر نیز بود. در واقع اگر این مراکز ترک اعتیاد نبودند اوضاع معتادان و اعتیاد در کشور بسیار نگران کننده‌تر از اوضاع فعلی می‌شد پس نمی‌توانیم چشم خود را بر اقدامات آنها ببندیم. در حال حاضر حدود 7000 مرکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 300 مرکز دولتی هستند.
در ادامه نشست دکتر جهانگیری - معاون سازمان نظام پزشکی - با اشاره به مقرون به صرفه نبودن کار در کمپ‌های ترک اعتیاد گفت: این مراکز اصلا به لحاظ مالی برای گردانندگانشان مقرون به صرفه نیست و باید اصلاحاتی در میزان تعرفه‌های آن‌ها صورت گیرد. فشار زیادی بر دوش این مراکز است. ما باید اشتباهات سال‌های گذشته خود نظیر یک تعرفه بودن خدمات و درمان‌های دارویی را اصلاح کنیم و علاوه بر درمان به کلیه ابعاد زندگی یک معتاد توجه کنیم.
در پایان نشست دکتر کامیابی - رئیس انجمن پزشکان عمومی - حضور نمایندگان درمانگران وانجمن پزشکان عمومی در اصلاح پروتکل درمان وابستگی به مواد افیونی، پیگیری اصلاح نظام توزیع داروی متادون، ممنوعیت صدور مجوز برای تاسیس مراکز ترک اعتیاد برای دست‌اندرکاران حوزه سلامت، بازنگری در نظام پایش و نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد با رویکرد غیر پلیسی، تدوین سازوکاری برای کاهش نشت متادون به بازار آزاد با انجام مطالعاتی در این زمینه، اصلاح تعرفه خدمات درمانگران در این مراکز ثبت، هزینه‌ها و درآمدهای این مراکز برای اصلاح تعرفه‌های موجود را موضواعت مهم یاد شده در این نشست عنوان کرد.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/172612/اصلاح-پروتکل-درمان-وابستگی-به-مواد-افیونی-در-دستور-کار-وزارت-بهداشت-و-ستاد-مبارزه-با-موادمخدر
بستن   چاپ