آریا بانو
ورزش دوران قاعدگی؛ کدام را انجام ندهیم؟
پنجشنبه 13 تير 1398 - 16:01:41
آریا بانو -
ورزش دوران قاعدگی؛ کدام را انجام ندهیم؟
٢٠٨
٠
تابناک با تو / اگر شما بدنسازی یا با وزنه کار می‌کنید، سعی کنید که در این دوران از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مثلا اگر قبلا برای جلو بازو از وزنه‌های 5 کیلویی استفاده می‌کردید، آن را به 3 کیلو کاهش دهید. بلند کردن ورزنه‌های سنگین در دوران عادت‎ماهانه، نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه به بدن‎تان هم آسیب می‌رساند.
شاید از نظر شما ورزش کردن در دوران قاعدگی، سخت و طاقت‌فرسا باشد، اما اگر بدانید که چه فوایدی برایتان دارد، مطمئنا آن را در این دوران رها نمی‌کنید. البته شما برای ورزش در این دوران محدودیت‌هایی دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‎ایم.
ورزش فواید بسیاری برایتان دارد. به عنوان مثال تعادل هورمون‌ها را در بدن شما برقرار می‌کند. علاوه بر آن، در دوران قاعدگی نیز بسیاری از مشکلات جسمی را تسکین می‌دهد:
درد
گرفتگی عضلات
نفخ
افسردگی
نوسانات خلقی
زود رنجی
خستگی
حالت تهوع
ورزش علاوه بر تسکین درد‌های پریودی، فواید بسیاری نیز برای سلامت کلی بدن شما دارد. به عنوان مثال از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، آرتریت، پوکی استخوان، دیابت و... نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که حتما لازم نیست به دنبال ورزش‌های قدرتی و حرفه‌ای بروید تا از این فواید بهره‌مند شوید، هر ورزشی که خودتان به آن علاقه دارید، حتی اگر یک پیاده‌روی ساده باشد هم می‌تواند سلامت بدن شما را تضمین کند.
ورزش در دوران عادت ماهانه نه تنها جسم شما، بلکه روحیه‎تان را هم تغییر خواهد داد. از آنجا که در طول ورزش، تولید اندورفین در بدن شما افزایش می‌یابد، افسردگی، نوسانات خلقی و عصبانیت شما نیز کم می‎شود.
بهترین ورزش‌ها در دوران عادت‎ماهانه
در دوران قاعدگی، شما باید ورزش‌هایی را انجام دهید که توانایی‎شان را دارید. یعنی ورزشی که هم شما به آن علاقه داشته باشید و هم برایتان مفید باشد. برای اکثر خانم‌ها ورزش کردن در روز‌های اول و دوم پریود، سخت است که دلیل آن هم خونریزی زیاد است. برای این دو روز، شما می‌توانید به جای باشگاه، در خانه ورزش‌های سبک را انجام دهید. از روز دوم به بعد می‌توانید ورزش‌های زیر را انجام دهید.
پیاده‎روی
پیاده‎روی یکی از ساده‌ترین ورزش‎هاست. شما در هر زمان و مکان، بدون این که نیاز به تجهیزات خاصی داشته باشید، می‌تواند این ورزش را انجام دهید. فقط حواس‎تان به زمان پیاده‎روی در دوران عادت‎ماهانه باشد. شما نباید مدت زمان زیادی و با سرعت زیادی پیاده‎روی کنید. هر چه در این دوران تعادل را بیشتر حفظ کنید، بهتر است.
ورزش‌های هوازی یا ایروبیک سبک
منظور ما از سبک این است که شما نباید در دوران قاعدگی به بدن‎تان بیش از حد فشار آورید. از این رو، اگر می‌خواهید ورزش‌های هوازی انجام دهید، بهتر است که زمان آن را نسبت به روز‌های عادی، کمتر کنید. به عنوان مثال، اگر در روز‌های عادی 1 ساعت ایروبیک کار می‌کردید، این زمان را به نیم ساعت کاهش دهید.
ورزش‌های قدرتی
اگر شما بدنسازی یا با وزنه کار می‌کنید، سعی کنید که در این دوران از وزنه‌های سبک‌تر استفاده کنید. مثلا اگر قبلا برای جلو بازو از وزنه‌های 5 کیلویی استفاده می‌کردید، آن را به 3 کیلو کاهش دهید. بلند کردن ورزنه‌های سنگین در دوران عادت‎ماهانه، نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه به بدن‎تان هم آسیب می‌رساند.
ورزش‌های کششی و تعادلی
یوگاه ورزش فوق‎العاده‌ای برای ریلکس کردن عضلات و کاهش درد و گرفتگی عضلات است؛ بنابراین می‌توانید آن را در دوران پربود انجام دهید، به شرطی که حرکات را درست اجرا کنید. پیلاتس نیز مثل یوگا باعث کشش عضلات می‌شود و درد‌های جسمی شما را در این دوران کاهش می‌دهد. ورزش تای چی نیز می‌تواند برای رهایی از تنش و استرس این دوران، برایتان مفید باشد.
ورزش‌های ممنوعه در دوران عادت‎ماهانه
اگر ورزشی که شما در دوران قاعدگی انجام می‌دهید، درست و اصولی باشد، بسیاری از دردهایتان را کاهش داده و روحیه تان را شاد می‌کند، اما اگر آن را اشتباه انتخاب کنید، به بدن تان آسیب می‌رسانید. اما چه ورزش‌هایی در این دوران برای شما ممنوع است؟
ورزش‌های سنگین یا ورزش‌های طولانی مدت می‌تواند در این دوران برای بدن شما مضر باشند. این بدین معنی نیست که از ورزش‌های همیشگی‌تان دست بکشید، بلکه باید شدت آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده که 1 ساعت ورزش سنگین در دوران پریود منجر به التهاب بدن می‌شود.
حالت‌های سخت یوگا نیز در این دوران توصیه نمی‌شود. تحقیقات نشان داده که برخی از حرکات یوگا مانند حرکت ایستادن روی سر یا سیرشاسانا، باعث می‌شود که رحم به سمت سر کشیده شود. در این حالت ممکن است که برخی از مویرگ‌ها که خون را از رحم خارج می‌کنند، پاره شده و خونریزی شما را تشدید کند. بنابراین بهتر است که دور آن‌ها را نیز خط بکشید.
اگر شما حین ورزش احساس خستگی، حالت تهوع یا درد و ناراحتی در قسمتی از بدن‎تان کردید، بهتر است که کمی بایستید و استراحت کنید. اگر این علائم همچنان در بدن شما ادامه داشت، ورزش را در آن روز رها کنید.
در نهایت، چیزی که شما باید در دوران عادت‎ماهانه بدان توجه کنید، علائم بدن‎تان است. به نشانه‌های بدن‌تان دقت و بر اساس آن ورزش کنید.
شما باید در دوران عادت ماهانه به بهداشت‎تان بیش از پیش اهمیت دهید. از آنجا که ورزش می‌تواند شما را در معرض باکتری و جرم‌های بیشتری قرار دهد، بهتر است که در این دوران بهداشت را بیشتر رعایت کنید. به عنوان مثال نوار بهداشتی اضافه با خود داشته باشید یا این که هنگام انجام برخی حرکات، زیرتان پارچه‌ای تمیز بیاندازید تا از برخورد با زمین یا دستگاه‌های باشگاه، جلوگیری شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/172713/ورزش-دوران-قاعدگی؛-کدام-را-انجام-ندهیم؟
بستن   چاپ