آریا بانو
به خاطر دختر 4 ساله‌ام می‌خواهم از دست شیشه خلاص شوم اما نمی‌توانم!
دوشنبه 17 تير 1398 - 13:55:25
آریا بانو -
به خاطر دختر 4 ساله‌ام می‌خواهم از دست شیشه خلاص شوم اما نمی‌توانم!
٠
٠
خراسان / 29 ساله‌ام و سه سال است به شیشه معتاد شدم. دختری چهار ساله دارم که خیلی شیرین زبان است و می‌خواهم به خاطر آینده او هم که شده، دست از این ماده نکبت بردارم اما واقعا توانایی‌اش را ندارم. سه بار ترک کردم اما هر بار به طرز فجیع‌تری به سوی مصرف مواد برگشتم. خسته‌ام از زندگی و خجالت زده چهره معصوم دخترم هستم. آیا امیدی به من هست؟
پاسخ
باتوجه به سوال شما به منظور قطع مصرف و کاهش پیامدهای سوء مصرف متامفتامین یا همان شیشه، چند توصیه برایتان دارم. قبل از هر چیز باید بدانید یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد در مرحله تصمیم‌گیری برای ترک مواد، عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی تسهیل کننده و بازدارنده بسیاری از جمله خسته شدن از موقعیت موجود، آشنایی با مراکز ترک اعتیاد، انگیزه‌های درونی و بیرونی و ترس از پیامدهای فردی و اجتماعی اعتیاد، ضروری تلقی می‌شود. با توجه به این یافته‌ها و اظهار خستگی از وضعیت موجود، به نظر می‌رسد شما وارد مرحله تصمیم‌گیری برای ترک شده اید که این تصمیم شرط لازم و نه کافی برای ترک مواد است که بسیار امیدوارکننده ارزیابی می‌شود.
انگیزه‌های خود را بازیابی کنید
پیشنهاد می‌شود انگیزه‌های خود از تغییر را برای خود بازیابی کنید. برای این کار می‌توانید آن‌ها را روی کاغذ بیاورید. برخی انگیزه‌ها می‌توانند درونی باشند که به منظور رضایت درونی انجام می‌شود یا بیرونی باشند که با هدف دست یابی به پاداش یا فرار از تنبیه صورت می‌گیرد. هم انگیزه‌های درونی و هم بیرونی مهم و با ارزش هستند ولی انگیزه‌های درونی پایدارترند. اگر شما محور و اساس تغییر در خود را رفاه و رضایت درونی خود قرار دهید یا به عبارت دیگر استعمال مواد را در ابتدا به خاطر خودتان کنار بگذارید و در ادامه مسیر، با بهره‌گیری از انگیزه‌های ثانویه و بیرونی مثل تایید دیگران، این فرایند را تکمیل کنید، نتیجه بهتری خواهید داشت.
ترک شیشه، یک شبه نمی‌شود
متامفتامین (شیشه)، از جمله موادی است که وابستگی شدید روانی در فرد معتاد ایجاد می‌کند از این رو نسبت به ترک مواد سنتی مانند تریاک، فرد با دشواری بیشتری روبه‌روست. لذا یاری گرفتن از افراد و مراکز مجازی که در این حوزه کار می‌کنند، ضروری به نظر می‌رسد. البته آگاه باشید برای افرادی از جمله شما که بخواهند عاری از اعتیاد باشند، مراجعه به این مراکز فقط آغاز یک راه دراز و تلاش سخت علیه دنیای اعتیاد است. قطع زودهنگام درمان و پیروی نکردن از مقتضیات درمان، از جمله عوامل پیش بینی کننده برگشت اعتیاد قلمداد می‌شود.
برای ترک اعتیاد نیاز به خانه‌تکانی اساسی دارید
از دیدگاه افراد معتاد، عواملی همچون دوستان معتاد، محیط و مکان مصرف و به طور کلی سبک زندگی نامطلوب (روابط عاطفی ناپایدار، بیکاری و تن پروری و ...) از جمله عوامل مهم برگشت به مصرف مواد افیونی پس از ترک اولیه است. بنابراین به موازات اقدام به ترک مواد، به منظور به حداقل رساندن احتمال برگشت، برای ایمن کردن محیط خود اقدام کنید. انتخاب دوستان سالم، اجتناب از حضور در محیط‌های مصرف، ورزش کردن، گسترش شبکه های اجتماعی سالم به منظور حمایت و ... از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید.
به مقوله اعتیاد نگاه واقع‌بینانه داشته باشید
با برداشتن حتی کوچک ترین گام برای ترک اعتیاد آن هم به شیشه، شما سزاوار تشویق هستید. این تشویق نیز می‌تواند در ابتدا توسط خودتان انجام شود. در پایان با توجه به ترک بسیار دشوار متامفتامین، به شما پیشنهاد می‌شود ضمن نگاه واقع بینانه به مقوله اعتیاد به شیشه، شکست‌های مقطعی احتمالی را به منزله ناتوانی خود در کاهش آسیب‌ها قلمداد نکنید چراکه با توجه به ماهیت این گونه مواد، این شکست‌ها غیر طبیعی محسوب نمی‌شود. با بهره گیری از متخصصان حوزه اعتیاد و روان‌درمانی، برای به حداقل رساندن این شکست‌های احتمالی و در نهایت کاهش آسیب‌ها تلاش کنید.
نویسنده : مصطفی نجمی | پژوهشگر حوزه اعتیاد

http://www.banounews.ir/fa/News/173209/به-خاطر-دختر-4-ساله‌ام-می‌خواهم-از-دست-شیشه-خلاص-شوم-اما-نمی‌توانم!
بستن   چاپ