آریا بانو
بحران هویت جوانان معضل امروز برخی از خانواده‌ها
پنجشنبه 20 تير 1398 - 11:23:07
آریا بانو -
بحران هویت جوانان معضل امروز برخی از خانواده‌ها
٠
٠
باشگاه خبرنگاران / از دورهمی‌های زنانه دوری می‌کرد وقتی علتش را از نزدیکانش پرسیدم تعجب کردم، مینا دختر 23 ساله که ادعا می‌کند پسر است و از دختر بودن خود فرار می‌کند.
از دورهمی‌های زنانه دوری می‌کرد وقتی علتش را از نزدیکانش پرسیدم تعجب کردم.
مینا دختر 23 ساله که ادعا می‌کند پسر است و از دختر بودن خود فرار می‌کند او به پزشک نیز مراجعه کرده و به گفته خودش پزشک نیز تایید کرده 80 درصد روحیات پسرانه دارد و تنها 20 درصد روحیات دخترانه.
خانواده مینا از این موضوع بسیار ناراحت هستند به همین دلیل مینا را به پزشک دیگری می‌برند، اما این بار پزشک این را که مینا روحیات پسرانه اش از دخترانه اش بیشتر است را رد می‌کند و تایید می‌کند که روحیات پسرانه کمتری در او دیده می‌شود.
اما مینا اصرار بر پسر بودن خود دارد و به دنبال تغییر جنسیت خود است او لباس‌های پسرانه می‌پوشد و رفتار‌های پسرانه دارد از لوازم آرایش استفاده نمی‌کند و مو‌های خود را شبیه پسران کوتاه می‌کند.
مینا بعد از نظر پزشک دوم که تایید کرد روحیات پسرانه اش کم است همچنان بر پسر بودن خود پافشاری می‌کند و در مهمانی‌ها و دورهمی‌های زنانه شرکت نمی‌کند و می‌گوید من دختر نیستم پس جای من در آن دورهمی‌ها نیست.
مینا مشکلات خانوادگی بسیاری دارد و از زمانی که متولد شده است والدین او دائما با یکدیگر اختلاف دارند، مینا به دلیل اینکه در همچین خانواده‌ای زندگی می‌کند، نتوانسته یک ارتباط خوب با پدر و یا مادرش برقرار کند و دچار افسردگی شدیدی شده است و هنگام درد و دل با دیگران همواره می‌گوید؛ من از کودکی وسط جنگ و دعوا بوده ام.
مدتی است با افرادی در جامعه روبه رو می‌شویم که تنها ادعا ترنس بودن دارند و این مسئله خانواده‌های آنها را نیز نگران کرده اند این مسئله که بیشتر در دختران دیده می‌شود چراکه برای فرار از رعایت حجاب و پوشش اسلامی خود را شبیه پسران می‌کنند تا بتوانند آزادانه لباس بپوشند.
حتی پزشکان هم تطبیق جنسیت آن‌ها را تایید می‌کند، اما خودشان از این مسئله امتناع و اصرار دارند که باید جنسیت آن‌ها تغییر کند.
خانواده‌های این افراد بسیار نگران این مسئله هستند، اما باید به آن‌ها گفت هرکس ادعا ترنس کرد، ترنس نیست این افراد با وجود روحیات مطابق با جنسیت خود اصرار به جنس دگر بودن می‌کنند فقط برای اینکه از رعایت پوشش و چارچوب‌های مخصوص جنسیت خود فرار کنند.
زهرا امام روانشناس و مشاور در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افرادی که ادعا ترنس بودن دارند و راهکار برای خانواده‌ها اظهار کرد: گاهی اوقات شاهد این مسئله هستید که فرزندتان ادعای ترنس بودن را دارد در حالیکه در واقعیت اینگونه نیست وهمین امر باعث آشفتگی ومشکلاتی در کانون خانواده می‌شود.
امام با اشاره به معنای ترنس افزود: ترنس یا تراجنسی به افرادی گفته می‌شود که هویت جنسیتی متناقضی دارند، به این معنا که تشخیص روانی خود فرد از جنسیت اش با اندام‌های جنسی زمان کودکی اش متفاوت است.
این روانشناس ادامه داد: تراجنسی‌ها معمولا علاقه برای طی کردن مراحل تغییر و پیوستن به جنس مخالف را دارند.
وی با بیان اینکه گاهی اوقات به دلیل آنکه ازفضای مجازی استفاده می‌کند و یا اینکه دوستان آنها این مشکلات را دارند به وجود می آید، گفت: حتی گاهی ممکن است به دلیل رقابت و موارد این چنینی احساس می‌کنند آن‌ها هم ترنس هستند همچنین گاهی اوقات برای جلب توجه کردن، متفاوت بودن از دیگران این ادعا را دارند.
امام با توصیه به والدین این افراد بیان کرد: والدین در این موارد باید خونسردی خود را حفظ کرده و حتما در این زمینه با یک روانشناس صحبت کنند، یک روانشناس معمولا از نظر روحی شخص را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
این روانشناس با اشاره به اینکه در اولین مرحله سعی کنید فرد را به شخصیتی که به آن تعلق دارد نزدیک کند اضافه کرد: به این معنی که اگر یک فرد زن است، ولی دارای روحیه‌ای مردانه است او را به روحیه زنانه اش نزدیک کنید.
وی ادامه داد: در نهایت بعد از مراجعه به روانشناس و تشخیص ترنس بودن، رفتن پیش پزشک قانونی و معاینات پزشکی ضرورت دارد.
امام با ذکر مواردی در رفتار با این فرزندان تصریح کرد: همواره فرزند خود را حمایت کنید و سعی کنید با فرزند خود دوست باشید همچنین سعی کنید تا دوستان فرزندتان را از نزدیک بشناسید.
این روانشناس در ادامه درباره رفتار با افرادی که ادعای ترنس دارند اظهار کرد: از علایق و گرایش‌های فرزند خود آگاه باشید و مراقب استفاده فرزندتان از فضای مجازی باشید.
وی با بیان اینکه به علائم افسردگی و اضطراب در فرزندتان توجه کنید، گفت: در این زمینه با یک روانشناس صحبت کنید، علائمی چون؛ خواب بیش ازحد، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، تغییرات خلق قابل توجه و عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت میبرده است.
امام خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشید که اکثر مفاهیم جنسیتی کلیشه‌ای هستند به این معنا که مثلا پسران بطور ژنتیکی تمایل به رنگ آبی ندارند.

http://www.banounews.ir/fa/News/173780/بحران-هویت-جوانان-معضل-امروز-برخی-از-خانواده‌ها
بستن   چاپ