آریا بانو
مهم‌ترین معضلات عرصه مد و لباس از نگاه یک استاد دانشگاه
جمعه 21 تير 1398 - 12:06:43
آریا بانو - سولماز برنوش می‌گوید نبود منابع ترجمه‌شده آموزشی و گرانی ابزار طراحی لباس از مهم‌ترین معضلات در این بخش است.


سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سولماز برنوش طراح لباس و مدرس دانشگاه درباره مشکلات بخش آموزش در عرصه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شاید بتوان گفت مهم‌ترین مشکل بر سر راه بخش آموزش این است که ابزار طراحی لباس به‌شدت گران شده و هنرجویان به‌سختی توان خرید وسایل موردنیاز از کاغذ مرغوب گرفته تا مدادها و ماژیک‌های مناسب برای این کار را دارند.
برنوش با اشاره به نبود کیفیت قابل‌قبول در ابزار موجود اظهار داشت: به جرئت می‌توان گفت تا پیش از نوسانات نرخ ارز و افزایش تورم، کیفیت ابزار کار بالاتر بود اما به‌موازات گران شدن آن‌ها، از مرغوبیتشان هم کاسته و درنتیجه کار هم برای مدرسان هم هنرجویان سخت‌تر شد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: از دیگر مشکلات در حیطه آموزش‌ها مرتبط به عرصه مد و لباس، نبود منابع ترجمه‌شده است که در این میان آثار ترجمه‌شده نیز در بحث ویرایش و نگارش کیفیت لازم را ندارند.
برنوش اذعان داشت: از همین رو، تسلط بر یک‌زبان خارجی همچون انگلیسی به هنرجویان گرایش‌ها منتهی به طراحی و دوخت لباس توصیه می‌شود تا با توجه به وجود اینترنت و گسترش شبکه‌های اجتماعی بتوانند از منابع خارجی بهره گرفت و با ترجمه آن‌ها، نیازشان را مرتفع سازند.
او با اشاره به وجود آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف برای تدریس در زمینه طراحی پارچه و لباس اظهار داشت: البته من تفاوت چندانی میان این دو قائل نیستم و خود بشخصه همان کاری را که در آموزشگاه انجام می‌دهم، در دانشگاه هم دنبال می‌کنم.
او افزود: از آنجای که در آموزش‌ها به شکل تک‌درس روند آموزش دنبال می‌شود، تمرکز هنرجویان بر روی موضوع موردبحث بیشتر است درحالی‌که در دانشگاه به دلیل تعدد دروس در هر ترم، فرصت زیادی برای پرداخت مؤثر به واحدهای ضروری و عملی برای دانشجو وجود ندارد.
برنوش در خاتمه بر لزوم افزوده شدن برخی سیلابس های درسی دانشگاهی برای هنرجویان آموزشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: به‌طور مثال تاریخ هنر و سبک‌شناسی ازجمله مواردی است که باید در آموزشگاه‌ها نیز همچون فضای آکادمیک موردتوجه قرار گیرد که البته برخی آموزشگاه به این بخش در قالب برپایی کارگاه‌های آموزشی توجه ویژه داشته‌اند.

http://www.banounews.ir/fa/News/173850/مهم‌ترین-معضلات-عرصه-مد-و-لباس-از-نگاه-یک-استاد-دانشگاه
بستن   چاپ