آریا بانو
همه چیز درباره شنا کردن در دوران بارداری
سه شنبه 25 تير 1398 - 09:39:55
آریا بانو -
همه چیز درباره شنا کردن در دوران بارداری
٢٧
٠
خراسان / شنا یکی از ورزش‌هایی است که زنان باردار می‌توانند در صورت نداشتن محدودیت‌های پزشکی انجام دهند. با شنا کردن، هیچ فشاری به بدن تحمیل نمی‌شود و از بدن در برابر وزن بالای بارداری محافظت می‌کند.
شنا در دوران بارداری چه فایده‌ای دارد؟
هر‌گونه ورزش هوازی در دوران بارداری به تقویت قلب و پمپاژ خون در بدن شما و فرزندتان کمک می‌کند و در نتیجه آن گردش خون بهبود می‌یابد و باعث افزایش سطح اکسیژن در خون می‌شود.
شنا هر دو گروه از عضلات بزرگ مثل بازوها و پاها را درگیر می‌کند و از ورم آن ها جلوگیری می‌کند.
آب مانع گرمای بیش از حد بدن می‌شود و از آسیب به مفصل‌ها و رباط‌ها جلوگیری می‌کند و موجب تسکین درد لگن در مادران باردار می‌شود.
از آن‌جاکه با بارداری، ستون فقرات و شانه‌ها به سمت جلو کشیده می‌شود و لگن از تعادل خارج می‌شود، شنا به آرامی عضلات را تقویت و از انحراف لگن به یک سمت بدن پیشگیری می‌کند.
مراقب باشید که...
قبل از شروع شنا با پزشک، فیزیوتراپیست یا ماما مشورت کنید.
استخرهای شلوغ و کثیف مناسب شما نیستند. یک استخر کاملا تمیز را انتخاب کنید.
به آرامی شنا را شروع کنید و طول مدت آن را از 20 دقیقه کم کم به جلسات 30 دقیقه‌ای و یک روز در میان برسانید. علایم هشدار دهنده برای کاهش سرعت یا توقف تمرین را یاد بگیرید.
قبل از شروع شنا آب بخورید. یک لیوان برای هر 20 دقیقه تمرین و یک لیوان بعد از خروج از استخر. در آب و هوای گرم و مرطوب، این مقدار باید بیشتر باشد.
در صورت شنا کردن در استخرهای سر‌پوشیده، نسبت به مناسب بودن تهویه فضا از کلر اطمینان پیدا کنید. میزان تراکم باید مناسب باشد و دمای آب نیز اندازه‌گیری شود.
آب استخر نباید گرم‌تر از 32 درجه سانتی گراد باشد که البته در استخرهای عمومی از این مقدار خنک‌تر است.
سونا و جکوزی و آب داغ به خصوص برای سه ماه اول بارداری ممنوع است.
در بخش عمیق شنا و غواصی نکنید.
هنگام ورود و خروج از استخر با پله‌ها، با احتیاط لازم حرکت کنید.
در سه ماه اول بارداری، شنا در صبح، باعث کاهش تهوع صبحگاهی می‌شود و شما را برای بقیه‌ روز پرانرژی و شاداب می‌کند.
در سه ماه دوم، با رشد جنین و افزایش ماه بارداری، ضرورتی ندارد که برنامه شنا کردن خود را حذف کنید. مگر این‌که با علایم خاصی روبه رو شوید که باید با پزشک در میان گذاشت.
در سه ماه سوم، خانم‌های باردار از شنا و احساس سبکی و بی‌وزنی در آن بسیار لذت می‌برند. اگر درد عضلانی دارید به جای شنا در آب راه بروید و دست‌های خود را در آب حرکت دهید.
نویسنده : فاطمه قاسمی مترجم
منبع: babycenter

http://www.banounews.ir/fa/News/174715/همه-چیز-درباره-شنا-کردن-در-دوران-بارداری
بستن   چاپ