آریا بانو
مهریه یا شروط ضمن عقد، کدام بهتر است؟
يکشنبه 30 تير 1398 - 18:19:28
آریا بانو -
مهریه یا شروط ضمن عقد، کدام بهتر است؟
٣٦٦
٤
خبرآنلاین / در یک برنامه‌ی تلوزیونی، گفتگویی با موضوع آسیب‌شناسی مهریه، درباره لزوم فرهنگ سازی برای تعیین مهریه، شروط ضمن عقد و جایگزین‌های بحث شد.
برنامه نسل امروز این هفته جمعه 28 تیر ماه با موضوع مهریه ( آسیب شناسی مسئله ای در حوزه ازدواج جوانان) با حضور سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس و سمانه عیوضی فعال رسانه‌ای با اجرای امیرابراهیم رسولی به روی آنتن شبکه پنج رفت.
سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای برنامه گفت: مهریه در شرع و عرف در نظر گرفته شده است و تاکیداتی در آیاتی از قرآن کریم بر تعیین مهریه وجود دارد.
او تاکید کرد: فرهنگ مهریه را کی داده و کی گرفته اشتباه است زیرا با این تفکر طبق اسلام ازدواج باطل است. زن می‌تواند به جای اینکه مهریه بالا طلب کند، در شروط ضمن عقد از جمله حق مسکن، اشتغال و... را دریافت کند و در هنگام طلاق اموال تقسیم شود.
ذوالقدر گفت: مهریه ضمانت اجرا ندارد و راه های فرار از قانون برای مرد وجود دارد تا حق زن را ندهد از سوی دیگر شروط ضمن عقد ضمانت اجرای بیشتری دارد. قانون مدنی 1119 نیز وجود دارد که زوجین می توانند به همراه شروط ضمن عقد، شروط دیگری را نیز تعیین کنند.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: در قانون سقف مهریه 110 سکه تعیین شده است البته در صورت استطاعت مالی مرد باید مهریه بیشتر از آن را پرداخت کند. اگر مرد توان پرداخت نداشته باشد قسط بندی و بحث تعدیل مهریه مطرح می شود.
ذوالقدر گفت: جهش قیمت سکه مشکلاتی را نیز به وجود آورده و باعث شده مردان اقساط مهریه را نتوانند پرداخت کنند از این رو زندانیان مهریه افزایش پیدا کرده است. دادخواست تعدیل مهریه زمان زیادی می برد از این رو در مجلس به دنبال آن هستیم که پروسه تعدیل مهریه سریع انجام شود.
ذوالقدر تاکید کرد: صحبت‌هایی در مجلس مبنی بر محدود شدن مهریه تا سقف 14 سکه مطرح شد و با این موضوع مخالفت شد زیرا نمی‌توان بدون اعطای ضمانت دیگری مهریه را برای بانوان محدود کرد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه محدود شدن مهریه تا سقف 110 سکه مطلوب است و درباره ازدواج‌های فضای مجازی گفت: ضمانت اجرای ازدواج های فضای مجازی برای ما جای سوال است زیرا شناخت به صورت حقیقی اتفاق نمی‌افتد و اگر بدون شناخت و تحقیق باشد مشکل ایجاد کند.
ذوالقدر با بیان اینکه باید شناخت در فضای حقیقی اتفاق بیفتد، ادامه داد: اعتماد سازی، شناخت و اخلاق در ازدواج اهمیت دارد.
عیوضی: علل درخواست مهریه بالا از سوی بانوان باید بررسی شود/ باید درباره شروط ضمن عقد در جامعه و میان خانواده ها فرهنگ سازی شود
سمانه عیوضی فعال رسانه‌ای گفت: دلایل درخواست مهریه بالا از سوی بانوان باید بررسی شود، البته مهریه بالا می‌تواند تنوع طلبی مردان را کنترل و طلاق‌های آسان را مهار کند.
عیوضی با اشاره به اینکه در مقابل مهریه خانواده‌ها می‌توانند شروط ضمن عقد را در نظر بگیرند، ادامه داد: مهریه بالا برای همه خانواده‌ها تعریف یکسانی ندارد البته طبق شرایط فعلی و نرخ سکه مهریه‌ای که امروز بالا تلقی می‌شود در گذشته اینگونه نبوده است.
این فعال رسانه ای افزود: قانون حمایت از خانواده در پرداخت مهریه از آقایان نیز حمایت کرده است. مردان می‌توانند مهریه را به صورت اقساطی پرداخت کنند.
او بیان کرد: تعیین میزان مهریه به شرایط اقتصادی مرد نیز بستگی دارد البته سقف 110 سکه در قانون برای مهریه تعریف شده است اما اگر مرد استطاعت مالی داشته باشد باید مهریه تعیین شده بیش از این مقدار را نیز پرداخت کند. قبل از بحث کاهش مهریه باید درباره شروط ضمن عقد در جامعه و میان خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود.
او با اشاره به اینکه مهریه بالا می تواند در یک زندگی در مقابل حقوقی که مردان بعد از ازدواج در اختیار دارند، تعادل ایجاد کند، گفت: مهریه برای زنان در شرایط فعلی جامعه از ترس آینده تبدیل به ابزار شده است از این رو درخواست مهریه بالا دارند.
عیوضی در پایان تاکید کرد: برای بحث کاهش مهریه و یا مهریه معقول می توان حق طلاق را به بانوان داد و فقط اموالی که در زندگی مشترک شان بدست آوردن در هنگام طلاق تقسیم شود.
رهبر: مهریه را کی داده و کی گرفته یک ضرب المثل قدیمی است/ باید در بحث مهریه فرهنگ‌سازی شود
فاطمه رهبر نماینده ادوار مجلس بیان کرد: مهریه کم و یا زیاد خوب است زیرا طبق دستورات دینی و آیات قرآنی مهریه حق زن محسوب می شود.
رهبر گفت: مهریه به زمان طلاق معطوف نیست و پرداخت مهریه بعد از طلاق و یا ازدواج شرایط خاص خود را دارد.
نماینده ادوار مجلس با تاکید بر اینکه باید در بحث مهریه فرهنگ‌سازی شود، افزود: در گذشته میزان نرخ سکه همانند امروز نبود و اعداد مقدسی مانند 313 سکه بهار آزادی مطرح بود. در حال حاضر با توجه به نرخ سکه معادل 313 سکه رقم نجومی می‌شود و در این زمینه فرهنگ‌سازی اهمیت دارد.
رهبر گفت: درخواست مهریه بالا به دلیل نگرانی بانوان از طلاق زودرس است زیرا مرد با وجود مهریه های پایین می تواند به راحتی زن را طلاق دهد.
او با اشاره به اینکه مهریه عندالمطالبه است و زن هر موقع که بخواهد میتواند مهریه را طلب کند، ادامه داد: اما وقتی مهریه عندالاستطاعه باشد یعنی زمانی که مرد توان پرداخت داشته باشد مهریه را به زن می دهد و این را می توان در شروط ضمن عقد آورد.
رهبر بیان کرد: سوء استفاده‌هایی در بحث مهریه شده است و در سال های گذشته مهریه‌های عجیبی ثبت شد از این رو اعتراضاتی در مجلس هفتم صورت گرفت و باعث شد بخشنامه‌هایی به ادارات ثبت از سوی قوه قضاییه ابلاغ شود و جلوی ثبت مهریه‌های نامتعارف گرفته شد.
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: مجلس در دوره نهم قانون حمایت از خانواده ماده 22 را تصویب کرد، از این رو اگر زن درخواست دریافت مهریه داشته باشد و مرد توان پرداخت آن را نداشته باشد، سقف مهریه 110 سکه است.
او تاکید کرد: اگر مرد توان مالی داشته باشد، باید تمام مهریه مشخص شده را پرداخت کند اما این قانون از شدت مشکلات در این حوزه کاست و از حدود 5 هزار زندانی مهریه، نیمی از آن‌ها آزاد شدند.
رهبر گفت: دولت و خیرین می‌توانند برای بحث مهریه سرمایه گذاری کنند و صندوق ذخیره‌ای برای مهریه و نفقه تعریف کنند، همچنین دولت می‌تواند وام هایی را نسبت به پرداخت مهریه در نظر گیرد.
نماینده ادوار مجلس خطاب به نسل امروزی ها تاکید کرد: هیچکس با نگاه تلخ وارد زندگی نمی شود اما از روی بی تدبیری کار به جای تلخ رسیده است و با خانواده های خود مشورت کنند، قطعاً ضرر نخواهند کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/176464/مهریه-یا-شروط-ضمن-عقد،-کدام-بهتر-است؟
بستن   چاپ