آریا بانو
غذا خوردن جلوی تلویزیون چه تاثیری بر کودک شما دارد؟
سه شنبه 1 مرداد 1398 - 09:36:16
آریا بانو -
غذا خوردن جلوی تلویزیون چه تاثیری بر کودک شما دارد؟
١٥
٠
کودکت / آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که کودکان چرا آن‌قدر به تماشای تلویزیون علاقه‌ دارند و اصلا غذا خوردن جلوی تلویزیون چه تاثیری بر کودک شما دارد؟
اگر شما هم از آن دسته مادرانی هستید که کودکشان حتی از تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن دست بر‌ نمی‌دارد، یا مدام در حال سر و کله زدن بر سر خاموش کردن تلویزیون با کودکتان هستید، این ای مطلب می‌تواند تمام مشکلات شما را حل کند. این روز‌ها غذا خوردن در حین تماشای تلویزیون، چک کردن تلفن همراه یا حتی تماشای فیلم از لب تاب کاری روزمره و عادی به حساب می‌آید. اما این عادت تاثیرات مخربی بر سلامت روح و روان تمام اعضای خانواده و به خصوص کودکان دارد. اما برای حل مشکل بد غذایی یا کنار گذاشتن عادت تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن باید چه کاری انجام داد. در این مطلب از مجله کودکت به سراغ تاثیرات مخرب غذا خوردن جلوی تلویزیون و رفع این مشکل برای کودکان رفته‌ایم.
اگر از آن دسته خانواده‌هایی هستید که عادت دارند در حین غذا خوردن مدام به صفحه تلویزیون خیره می‌شوند، بهتر است با خواندن این مطلب از عوارض جانبی این عادت بد روزمره باخبر شوید.
1. تماشای تلویزیون و چاقی
مطالعات نشان داده است که تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن باعث افزایش اشتها و عدم توجه به میزان غذایی که می‌خورید، خواهد شد. بنابراین به مرور زمان و با تکرار این عادت دچار چاقی مفرط می‌شوید. حال تصور کنید که چاقی مشکلاتی مانند دیابت، فشار خون و افسردگی را در پی خواهد داشت، می‌توانید پیش بینی کنید این مشکلات در یک کودک چه قدر سخت از بین خواهد رفت و چه تاثیر منفی در اعتماد به نفس و شکل گیری شخصیت او خواهد داشت.
2. حواس پرتی
زمانی که در حین غذا خوردن مشغول تماشای تلویزیون باشید، مغز شما گمراه شده و پیام‌ و سیگنال‌های اشتباه به سایر اعضای بدنتان ارسال می‌کند، به دنبال همین موضوع شما نمی‌توانید مزه غذا را به خوبی بفهمید یا به اندازه کافی متوجه غذایی که می‌خورید نخواهید شد. بنابراین تصور می کنید همچنان گرسنه بوده و بازهم غذایی بیشتری می‌خورید.
3. عادات ناسالم غذایی
عادات ناسالم غذایی در حین تماشای تلویزیون باعث می‌شود به اندازه کافی به غذایی که می‌خورید توجه نداشته باشید و با توجه به برنامه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود حواستان پرت شده و تمرکزی بر خوردن غذا نداشته باشید.
4. متابولیسم پایین، هدیه تماشای تلویزیون به شما!
تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن باعث می‌شود متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان کاهش یافته و غذا و چربی در بدن انباشته شود به همین ترتیب با کاهش فعالیت و نشستن در جلوی تلویزیون روز به روز چاق‌تر خواهید شد.
5. سوء هاضمه
همانطور که گفته شد، تماشای تلویزیون همزمان با غذا خوردن باعث می‌شود که از غذایی که می‌خورید غافل شده و ندانید دقیقا چه مقدار غذا نیاز دارید. به همین ترتیب بدنتان نمی‌تواند غذایی که شما خورده‌ای را به درستی هضم کند زیرا غذا نه به درستی جویده شده و نه مقدار آن مطابق با میزان غذای لازم بدن است.
6. عدم رضایت از همه چیز
زمانی که شما همزمان دو کار را انجام دهید ذهن شما نمی‌تواند روی هر دو مورد تمرکز داشته باشد بنابراین نمی‌توانید نه از غذا خوردن و نه از دیدن برنامه مورد علاقتان لذت ببرید.

7. سرد شدن روابط خانوادگی
حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده‌اید که می‌گوید میز غذا، قلب خانه است. این بدان معنا است که بیشتر تعاملات خانوادگی بر سر میز غذا صورت می‌گیرد. تصور کنید بعد از یک روز سخت و شلوغ کاری، بچه‌ها از مدرسه بازگشته‌اند و می‌خواهید در هم شام خوشمزه‌ای میل کنید، اما وجود تلویزیون و تماشای باعث حواس پرتی همه شده و اکثر افراد خانواده بدون صحبت با یکدیگر مشغول خوردن غذایی می‌شوند که حتی دقیق متوجه مزه آن نخواهند شد. بنابراین بهتر است تلویزیون را خاموش کنید و سر یمز غذا از اتفاقات روزمره خود صحبت کنید.
بیش از همه این کودکان هستند که از عادت تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن ضربه خواهند خورد. زمانی که کودکی با این عادت بزرگ شود، شیوه زندگی او ناسالم بوده و اغلب دچار چاقی و اضافه وزن و مشکلات جانبی آن خواهد بود.
آیا کودک شما از آن دسته بچه‌هایی است که فقط در صورت روشن بودن تلویزیون غذا می‌خورد؟
همه می‌دانیم، غذا دادن به بچه‌ها و راضی کردن آن‌ها به خوردن غذای سالم کابوس بزرگی است و با روشن بودن تلویزیون کمی از شدت این کابوس کاسته خواهد شد و کودکتان راحتتر غذا می‌خورد. تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن باعث حواس پرتی کودک شما خواهد شد، اما ممکن است تکرار این کار تبدیل به عادت شده و باعث شود کودکتان بدون تماشای تلویزیون غذا نخورد. شروع به ترک دادن این عادت در کودکان ممکن است باعث پرخاشگری و نشان دادن رفتارهای مانند پرت کردن اشیا یا غذا نخوردن شود، شاید در ابتدای کار ترک این عادت بسیار سخت باشد اما با دانستن ترفندهای ساده می‌توانید به راحتی این عادت را در کودکان از بین ببرید.
ترفندهایی برای از بین بردن عادت تماشای تلویزیون در حین غذای خوردن کودکان
برای ترک دادن کودکان از عادت بد تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن، ترفندهایی به شما خواهیم گفت که امیدواریم برایتان مفید باشد.
1. حواستان را به کودک بدهید.
زمانی که قصد دارید عادت تماشای تلویزیون همزمان با غذا خوردن را در کودک از بین ببرید، باید تمام حواستان را به او بدهید. همه وسایلی که باعث حواس پرتی می‌شوند مانند تلفن همراه، لب تاب و کتابی که حتی علاقه زیادی به خواندن آن دارید را کنار بگذارید. باید همه حواس خود را به غذا خوردن کودکتان معطوف کنید. می‌توانید از او بخواهید که هر مزه‌ای را تشخیص دهید یا مواد تشکیل دهنده غذا را به شما بگوید. در حین غذا خوردن برای او داستان درست کردن غذا را تعریف کنید و برایش صحبت کنید تا غذا خوردن تبدیل به سرگرمی جدید او شود.
2. غذا خوردن در هنگام گرسنگی
اگر کودک شما در حال حاضر تماشای تلویزیون و غذا خوردن را دارد و می‌خواهید این عادت را از بین ببرید باید مطمئن شوید که کودکتان گرسنه است، البته به کودک گرسنگی ندهید. دقت داشته باشید که میان وعده به وعده غذای اصلی کودک زیاد نزدیک نباشد. اگر کودک شما به اندازه کافی گرسنه باشد برایش مهم نیست که در هنگام غذا خوردن تلویزیون ببیند یا نه، او تنها به دنبال غذا خوردن خواهد بود.
3. غذای مورد علاقه او را درست کنید!
برای ترک این عادت بد، با غذاهای مورد علاقه کودکتان شروع کنید. بچه ها معمولا غذایی را که دوست دارند با مقاومت کمتری می‌خورند و نمی‌توانند به آن نه بگویند، حتی اگر برنامه تلویزیونی مورد علاقه آن‌ها در حال پخش باشد بازهم ترجیح می‌دهند غذایی را که دوست دارد بخورد.
4. زمان غذا خوردن را تقسیم کنید!
در ابتدا برای ترک چنین عادتی در کودک خود سعی کنید وعده‌های غذایی را در فواصل زمانی کوتاه بدون تماشای تلویزیون امتحان کنید. برای مثال 5 دقیقه بدون تلویزیون غذا بخورید. در صورتی که کودک از خود مقاومت نشان دهد، اصراری نکرده و سعی کنید میان وعده‌های با فاصله زمانی مشخص و به مدت 5 دقیقه بدون تلویزیون به او بدهید. به مرور زمان می‌توانید این فواصل زمانی را بیشتر کرده و در نهایت با صبر و حوصله کودک شما بدون تماشای تلویزیون غذا بخورد.
5. تلویزیون برای همه ممنوع است!
دقت داشته باشید که کودکان از اطرافیان و خانواده خود یاد می‌گیریند، اگر برادر یا خواهر بزرگتر او عادت داشته باشد در حین تماشای تلویزیون غذا بخورد، مطمئنا او نیز همین کار را تکرار خواهد کرد. بنابراین هر چقدر هم شما تلاش کنید تا این عادت را از بین ببرید او کار خود را خواهد کرد. دقت داشته باشید در زمان غذا خوردن هیچکس تلویزیون نگاه نکند و همه حواسشان به غذا و خانواده باشد.
در صورتی که فرزند شما همچنان در برابر غذا نخوردن بدون تماشای تلویزیون مقاومت از خود نشان دهد، بهتر است به یک متخصص یا مشاوره کودکان مراجعه کنید تا مشکل را حل کند.
تلویزیون را خاموش کنید!
بهترین کار برای ترک عادت تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن این است که اصلا کاری نکنید این عادت در کودک پدیدار شود. کودکان مانند ضبط صوت هستند و همه چیز را از اطرافیان خود یاد گرفته و تکرار می‌کنند، اگر می‌خواهید کودک این عادت را نداشته باشد ابتدا آن را در خود از بین ببرید.
به یاد داشته باشید که امروزه با زیاد شدن مشغله خانواده‌ها و وقت کمتری که با هم می‌گذرانند، ممکن است وقت غذا خوردن شام و ناهار تنها وقتی باشد که اعضای خانواده دور هم هستند، پس بلند شوید و تلویزیون را خاموش کنید و از کانون گرم خانواده خود لذت ببرید.
سعی کنید غذا خوردن تبدیل به سرگرمی مورد علاقه کودکتان شود و با تمرکز بر غذایی که می‌خورد عادات سالم غذایی را در او تقویت کنید. تقویت عادات خوب باعث می‌شود کودکی سالم و شاد داشته باشید که از بودن در کانون خانواده لذت می‌برد. از همان دوران نوزادی در هنگام غذا دادن به کودک تلویزیون را خاموش کنید و به بهانه این که در هنگام تماشای برنامه مورد علاقه‌اش بهتر غذا می‌خورد، این عادت بد را در او تقویت نکنید. به یاد داشته باشد که :
کودک را شما تربیت می‌کنید.
در صورتی که شما هم با مشکل تماشای تلویزیون در حین غذا خوردن کودکتان رو به رو هستید یا راه حل خلاقانه برای رفع این مشکل پیدا کرده‌اید، می‌توانید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

http://www.banounews.ir/fa/News/177108/غذا-خوردن-جلوی-تلویزیون-چه-تاثیری-بر-کودک-شما-دارد؟
بستن   چاپ