آریا بانو
بین استفاده از مواد شوینده باید 4 ساعت فاصله باشد
چهارشنبه 2 مرداد 1398 - 13:46:39
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص پوست و مو تاکید کرد که در صورت تشخیص نادرست اگزمای دست ممکن است پماد کورتون تجویز شود که اگرچه اثرات بهبودی سریعی برای بیمار دارد ولی به تدریج می‌تواند باعث نازک شدن پوست شود. دکتر حسین طباطبایی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه اظهار داشت: افرادی که با سیمان، رنگ‌های شیمیایی و ترکیبات صنعتی حاوی نیکل سروکار دارند یا از بدلیجات حاوی نیکل یا حتی طلاهای ناخالص حاوی نیکل استفاده می‌کنند، ممکن است به دلیل حساسیت به چنین موادی دچار اگزما شوند. اگزمای زنان خانه‌دار هم از دیگر بیماری‌های شایع بین خانم‌هاست که در صورت شستشوی سریع و مداوم با مواد شوینده ایجاد می‌شود.
وی افزود: به طور طبیعی PH پوست کمتر از 6 و به عبارتی اسیدی است. این حالت باعث دفاع در برابر باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا می‌شود و از پوست محافظت می‌کند. از آنجا که مواد شوینده قلیایی هستند، درنتیجه به سرعت حالت اسیدی پوست را کاهش می‌دهند.
دکتر طباطبایی در ادامه توضیح داد: معمولا مایع ظرفشویی و صابون PH معادل 8 دارند که در مایع دستشویی 9/5 و پودر لباسشویی حدود 11 است. بنابراین طبیعی است که وقتی پوست دست در تماس با این مواد باشد، در این حالت دفاع پوست از بین رفته و چربی و کراتین پوست نیز مانند پاک شدن آلودگی‌های سطوح و لباس از بین بروند. درنتیجه نخست پوست خشک می‌شود و سپس ترک می‌خورد و با خارش همراه است.
این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص نادرست ممکن است پماد کورتون تجویز شود که گرچه سریع اثر می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد، به تدریج موجب نازک شدن پوست می‌شود و حتی می‌تواند فرد را از انجام کارهای روزمره بازدارد.
وی در نهایت با تاکید بر اینکه حداقل 3 لازم است تا پوست به حالت اولیه خود بازگردد، گفت: پس از استفاده شوینده‌ها، 3 تا 4 ساعت زمان لازم است تا اسید لاکتیک پوست دوباره حالت قلیایی را کاهش دهد. در صورت استفاده از آب بدون مواد شوینده یا فاصله حدود 4 ساعت بین استفاده از مواد شوینده این مشکل اتفاق نمی‌افتد چون پوست ترمیم شده است. همچنین کنار رعایت فاصله شستشو حتما پس از شستشو دست‌ها به خوبی آبکشی و خشک شده و کرم مرطوب‌کننده استفاده شود. در صورت امکان پوشیدن دستکش نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/177569/بین-استفاده-از-مواد-شوینده-باید-4-ساعت-فاصله-باشد
بستن   چاپ