آریا بانو
واکنش تند بهزیستی به انتقال DICها به حاشیه‌شهرها؛
براتی سده: برخی فکر می‌کنند اگر DICها از محله‌ای بروند، معتادها هم می‌روند
جمعه 4 مرداد 1398 - 12:21:51
آریا بانو - معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نقش مراکز کاهش آسیب در کنترل ایدز و رفتارهای پرخطر در بین معتادان، انتقال این مراکز از پاتوق‌های معتادان به حاشیه شهرها را نادرست دانست.

فرید براتی سده در واکنش به برخی اظهارات رئیس پلیس پایتخت در خصوص انتقال مراکز "کاهش آسیب" به حاشیه شهرها برای جلوگیری از تجمع معتادان در محلات پر آسیب گفت: رویکرد "کاهش آسیب" یک راهبرد جدی است که در قوانین و سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر که ابلاغیه مقام معظم رهبری است بیان شده و اینطور نیست که یک دستگاه به تنهایی تصمیم بگیرد رویکرد کاهش آسیب را تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه برای چنین اقداماتی نیاز است تا تصمیمی کلی با حضور تمام طرف های ذینفع گرفته شود، اظهارکرد: اصل اساسی درمان و کاهش آسیب در کاهش تقاضا مطرح می‌شود. به همین دلیل لازم است تا معاونت مربوطه در ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، وزارت بهداشت، دادستانی و نهادهای غیردولتی هم در این جریان چنین پیشنهاداتی باشند.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه خارج کردن مراکز DIC از پاتوق‌ها یک تصمیم کلان است، تصریح کرد: برخی استدلال می‌کنند که وقتی این مراکز در منطقه‌ای هستند، معتادان هم به همان منطقه می‌روند و چون قرار است که این مناطق را پاکسازی کنیم، بنابراین فکر می‌کنند اگر این مراکز جمع شوند، این دیگر معتادان به محلات آسیب دیده نمی‌آیند.
براتی سده ادامه داد: این درحالیست که کسانیکه از حیطه کاهش آسیب مطلع هستند، می دانند که ابتدا مراکز کاهش آسیب تاسیس نمی‌شوند که سپس معتادان به آنجا مراجعه کنند، بلکه کاملا برعکس است؛ یعنی جایی مرکز دایر می‌شود که معتادان تمرکز و تجمع دارند. اصل اساسی و هدف اصلی کاهش آسیب، کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد به شکل جمعی است، بنابراین حالا اگر عده‌ای معتقدند دیگر در این مراکز معتادی نیست تا خدمتی بگیرد، پس این مراکز باید خالی باشد. هر مرکز درمانی هم که خالی از معتاد باشد خود به خود تعطیل می‌شود، چرا که در این صورت نه ما تمایل داریم بودجه‌ای را به جایی دهیم که خدمتی ارائه نمی‌دهد و نه مراکز تمایل دارند که کارشان را ادامه دهند، بنابراین اگر معتقد هستند که منطقه‌ای دیگر معتاد ندارد، مراکز تعطیل می‌شوند اما در غیر این صورت سازمان بهزیستی اجازه تعطیلی مراکز را نمی‌دهد و خیلی محکم از این مراکز حمایت می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ما باید رویکردی متوازن، متعادل و همه جانبه را در پیش بگیریم، ادامه داد: براساس سیاست‌ها کلی تاکید بر همین است که این مراکز فعال باشند، اما در برخی نقاط و شهرها هم که مراجعه کننده‌ای نیست خودمان آنها را جمع می‌کنیم و به آنها اعتبار نمی‌دهیم، اما اگر در جایی معتادان خدمت می‌گیرند نمی‌توانیم مرکز را جمع کنیم. این مراکز، مراکز خدمت‌رسانی اجتماعی هستند و این موضوعات باید در سطح کلان به بحث گذاشته شود.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: براساس تحقیقات مراکز آموزشی و تخصصی طی سال‌های گذشته در مناطقی که DIC ها فعالیت دارند مشخص شده است که در کنترل رفتارهای پرخطر معتادان اثر زیادی داشته‌اند. آنها در وهله اول HIV را در معتادان کنترل کرده و در عین حال باعث شده‌اند که بروز اعتیادهای پرخطر در آنها کاهش یابد.
براتی سده در ادامه اظهار کرد: اگر امروز مدعی هستیم که شیوع اعتیاد تزریقی در کشور ما کم شده، بخشی از آن ناشی از فعالیت مراکز کاهش آسیب است، بنابراین اثر بخشی این فعالیت‌ها نسبت به پول اندکی که به مراکز داده می‌شود خیلی بیشتر از فعالیت‌هایی است که طی سال‌های اخیر درباره معتادان پرخطر و متجاهر انجام شده و هنوز هم که هنوز است درباره اثر بخشی آنها اما و اگر وجود دارد.
وی افزود: اگر کسی معتقد است که اگر جایی DIC فعال شده و معتادان در آن منطقه تجمع کرده‌اند به معنای این است که این افراد موضوع اعتیاد و کاهش آسیب را نمی‌شناسند. پیشنهاد می‌کنم این افراد به منطقه‌ای در بالای شهر بروند و یک مرکز کاهش آسیب بزنند و بعد از مدتی بررسی کنند که آیا تعداد معتادان مراجعه کننده به این مراکز بیشتر شده است؟ اگر زیاد نشود، بنابراین این ادعا اشتباه است. برنامه کاهش آسیب یک برنامه بین المللی است که ما در آن توفیقات زیادی داشتیم و ممکن است این صحبت‌ها پیامدهای ناخوشانیدی برای کشور ما داشته باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/178101/براتی-سده--برخی-فکر-می‌کنند-اگر-DICها-از-محله‌ای-بروند،-معتادها-هم-می‌روند
بستن   چاپ