آریا بانو
چند ترفند اساسی برای پرورش کودک هوشمند و آگاه
جمعه 4 مرداد 1398 - 16:50:46
آریا بانو -
چند ترفند اساسی برای پرورش کودک هوشمند و آگاه
٥٠
٠
کودکت / برای پرورش کودک هوشمند باید بدانیم کودکی که تازه متولد می‌شود، مغزی آماده و آموزش‌پذیر دارد. در خلال رشد و در اثر قرار گرفتن در معرض تجربیات گوناگون دانش و آگاهی کودک نیز رشد می‌کند. مغز کودک در ارتباط با تجربیات و محیط پیرامون رشد می‌کند. آن‌چه که کودک می‌بیند، می‌شنود و لمس می‌کند، بخشی از هوش او می‌شود. حواس پنجگانه ارتباط بین سلول‌های مغزی را تحریک می‌کند. هر چه کودک در زندگی روزانه خود، بیشتر در معرض تجربیات متفاوتی قرار بگیرد که حواس پنجگانه‌اش را تحریک کند، هوشمند‌تر خواهد شد.
اگر به عنوان یک والد مایل هستید کودک خود را در بزرگسالی شخصیتی هوشمند، پویا و توانمند ببینید، به او آموزش دهید که برای یادگیری از محیط پیرامون خود همیشه آماده باشد. در ادامه این مطلب از کودکت 5 روشی که می‌تواند در پرورش کودک هوشمند به شما کمک کند را با همدیگر مرور می‌کنیم.
1. با کودک خود در تعامل باشید
پژوهش‌گران معتقدند، کودکانی که با والدین خود در ارتباط و تعامل بیشتری هستند، بیشتر مورد عشق و توجه قرار می‌گیرند، بوسیده می‌شوند، در آغوش گرفته می‌شوند و امنیت روحی و عاطفی را از بزرگسالان پیرامون دریافت می‌کنند، رشد مغزی کامل تری خواهند داشت.
با کودک صحبت کنید و به حرف‌هایش فعالانه گوش بدهید؛
گفت‌وگو، ابراز خود و لذت بردن از حضور همدیگر سبب می شود کودک امنیت و اطمینان بیشتری احساس کند و با شما گفت‌وگو کند.
تعامل با کودک مغز آن‌ها را برای تجربیات دنیا آماده می‌کند و مهارت‌های تفکر را تقویت می‌کند.
می‌توانید به نوبت برای همدیگر کتاب بخوانید. خواندن به همراه همدیگر مهارت‌های ارتباطی و رشد زبانی کودک را بهبود می‌بخشد.
2. به نیم‌کره چپ و راست کودک به طور هم‌زمان توجه کنید
فعالیت‌هایی برای کودک طراحی کنید که باعث تحریک و رشد هر دو نیمکره راست و چپ مغز شود.
نیم‌کره چپ مغز به منطق، استدلال و زبان اختصاص دارد. نیم‌کره راست هم با هنر و خلاقیت ارتباط دارد. برای پرورش کودک هوشمند ، ضروری است او را در معرض تمرینات و تجربیاتی قرار دهید که هر دو نیمکره مغز را درگیر و تقویت می‌کند. پس لازم است هم به فعالیت‌ها و آموزش‌هایی بپردازید که نیم‌کره سمت چپ را تقویت می‌کنند و هم تمرینات و آموزش‌هایی را در نظر داشته باشید که نیم‌کره راست مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
در بازی‌ها و فعالیت‌هایی که کودک به طور روزانه و همیشگی انجام می‌دهد حتما از بازی‌های چالش‌برانگیز فکری هم استفاده کنید. درگیر کردن فکر و ذهن کودک با حل مسائل می‌تواند باعث افزایش هوشمندی او شود. هوشمندی به معنای توانایی تحلیل وضعیت‌های مختلف و یافتن راه‌حل برای مسائل و چالش‌های مختلف زندگی است.
3. بازی و فعالیت‌های عملی را در نظر داشته باشید یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌تواند باعث تربیت کودک باهوش شود، بازی و فعالیت‌های عملی است. در زمان‌بندی روزانه کودک، زمانی کافی را برای بازی در نظر بگیرید.
بازی توانایی‌های عاطفی، هوشی، فیزیکی و اجتماعی کودک را می‌سازد و تقویت می‌کند.
زمانی که کودک با هم سن و سالان خود مشغول بازی و فعالیت‌های گروهی می‌شود، علاوه بر سرگرمی و تفریح، تعامل سازنده، ارتباط برقرار کردن با دیگران، پیدا کردن راه‌حل‌های مشترک و داشتن حس مشترک با دیگری را تجربه می‌کند.
هوش فقط توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی نیست. بلکه زمانی می‌توانید کودک خود را کودک باهوش بنامید که در زمینه‌های مختلف عملی هم توانمند باشد. تمرینات فیزیکی کمک می‌کند گردش خون کودک بهتر انجام شود و سلول‌های مغزی به خوبی تغذبه شوند و کودک قوی‌تر و هوشمندتر شود.
هوش هیجانی هم نوعی از هوش است که در واقع به کنترل عواطف و احساسات و مدیریت صحیح آن‌ها مربوط می‌شود. کودکی که در جمع قرار می‌گیرد و شیوه تعامل با دیگران را یاد می‌گیرد از هوش هیجانی بیشتری برخوردار خواهد بود.
4. کودک را با موسیقی آشنا کنید
حتما تا کنون توجه کرده‌اید که کودک موسیقی و ترانه را بسیار سریع‌تر از دروس مدرسه فرا می‌گیرد. این نمونه‌ای از رشد هوش است.
موسیقی باعث تقویت حافظه، تمرکز، توجه و یادگیری کودک می‌شود.
با شنیدن، صبوری در کودک تقویت می‌شود. در واقع یکی دیگر از مزایای درخشان آشنایی با موسیقی، تقویت توانایی شنیدن و گوش دادن در کودکان است. در نتیجه، زمانی که کودک‌ دقیق و متمرکز گوش دادن را فرا می‌گیرد، مطالب و موضوعات مختلف را هم بهتر درک می‌کند.
توانایی کودکی که موسیقی می‌داند در درک ریاضیات و استدلال کردن هم بیشتر می‌شود. در واقع، آموزش موسیقی به کودک باعث می‌شود تا ذهن کودک از نظر انتزاعی تقویت شود و درک بهتری نسبت به تحلیل مسائل ریاضی پیدا کند.
5. انتخاب بازی‌های رایانه‌ای مناسب برای پرورش کودک هوشمند
بازی‌های رایانه‌ای به طور کلی، بازی‌های مطلوبی نیستند. اما در میان آن‌ها، مواردی وجود دارد که می‌توانند به پرورش کودک هوشمند کمک کنند. مثلا بعضی از بازی‌های رایانه‌ای هم مفرح هستند و هم به ایجاد هماهنگی میان مغز و بدن کمک می‌کنند.
برخی بازی‌ها هم قدرت درک و تحلیل کودک را افزایش می‌دهند.
بازی‌های رایانه‌ای خشن متداول‌ترین نوع بازی‌های رایانه‌ای‌ هستند. هرگز برای کودک‌تان، بازی‌های رایانه‌ای خشن تهیه نکنید. این بازی‌ها آثار نامطلوب فراوانی دارند. در خرید بازی رایانه‌ای مناسب برای کودک حتما تحقیقات کافی انجام دهید و بدانید که شاید بازی کردن با رایانه در نظرتان، چیز زیاد مهمی نباشد اما بازی‌های رایانه‌ای نامناسب می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی در ذهن و مغز کودک‌تان داشته باشد.
پرورش کودک هوشمند نیاز به آگاهی و مطالعه دارد. پس بهتر است بدانید که هیچ کودکی از ابتدا با گنجینه‌ای از هوش‌ به دنیا نمی‌آید. البته نمی‌توان نقش وراثت را در این زمینه نادیده گرفت اما باید توجه کنید که هوش به دو شکل ذاتی و اکتسابی رشد می‌کند.
با روش‌های ساده‌ای مانند پیشنهاداتی که در بالا ذکر شد هوشمندی و آگاهی را در کودک تقویت کنید. . . و بزرگسالانی بالغ، هوشمند، پویا و توانمند رشد دهید. با چنین سرمایه‌ای هم زندگی خود را پررونق و زیبا خواهند ساخت و هم برای جامعه و اطرافیانش، همراه و مفید خواهند بود.
نیلوفر شهدوست

http://www.banounews.ir/fa/News/178183/چند-ترفند-اساسی-برای-پرورش-کودک-هوشمند-و-آگاه
بستن   چاپ