آریا بانو
تزریق آمپول‌های رشد می‌تواند به رشد قدی کودک کمک کند؟!
شنبه 5 مرداد 1398 - 12:12:45
آریا بانو - سلامانه: یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: همه کودکان از 3 سالگی تا قبل از بلوغ باید حداقل سالی 5 سانتی‌متر رشد کنند.
دکتر سیدمحسن خوش‌نیت، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه گفت: این میزان به طور طبیعی و متوسط 5 تا 7 سانتی‌متر در سال است بنابراین اگر کودکی کمتر از 5 سانتی‌متر در سال رشد قدی داشته باشد غیرطبیعی است و نشان می‌دهد مشکلی وجود دارد که باید آن را پیدا کرد. به همین دلیل پایش رشد کودکان از نظر قد و وزن اهمیت ویژه‌ای دارد.
وی در ادامه افزود: البته عوامل متعددی در کاهش رشد قدی کودکان موثر است که مهم‌ترین آنها شامل کم‌کاری تیروئید، کاهش هورمون رشد، بیماری‌های دستگاه گوارش مانند سلیاک یا حساسیت به پروتئین گندم، سوءجذب و.... است. همه این علل باید یک به یک مورد بررسی قرار بگیرند.
دکتر خوش‌نیت با اشاره به اینکه اگر براساس آزمایش‌های دقیق هورمونی و معاینات بالینی اثبات شود کودکی دچار کمبود هورمون شده، کودک تحت درمان با هورمون رشد قرار می‌گیرد، گفت: درمان با هورمون رشد به زمان زیادی نیاز دارد و ممکن است این کار چند سالی طول بکشد. از طرفی این هورمون باید هر شب تزریق شود. معمولا در سال اول درمان، کودک بین 8 تا 10 سانتی‌متر رشد قدی خواهد داشت اما از سال دوم به بعد، رشد قدی کمتر خواهد شد و به 6 تا 7 سانتی‌متر در سال خواهد رسید. بنابراین باید بدانیم فرزندتان قبل از شروع درمان چند سانتی‌متر قد داشته و اکنون چند سانتی‌متر شده است؟
وی در نهایت خاطرنشان کرد: اگر درمان با هورمون رشد به درستی و منظم انجام شود، رشد قدی هم آشکارا دیده خواهد شد، مگر اینکه تشخیص ابتدایی نادرست باشد یا اختلال دیگری همزمان با کمبود هورمون رشد وجود داشته باشد که از دید پزشک پنهان مانده است. با توجه به اینکه درمان سخت و گرا‌نقیمت است برخی از بیماران خوب همکاری نمی‌کنند و درمان را به درستی انجام نمی‌دهند. نباید فراموش کرد که تزریق هورمون رشد درمان کم‌عارضه اما گرانقیمت، مشکل و پیچیده‌ای است ولی اگر این درمان به موقع و تحت نظر متخصص مربوط انجام شود هیچ مشکلی برای کودک نخواهد داشت بنابراین همکاری بیمار در این شرایط الزامی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/178431/تزریق-آمپول‌های-رشد-می‌تواند-به-رشد-قدی-کودک-کمک-کند؟!
بستن   چاپ