آریا بانو
بهترین زمان برای اندازه‌گیری فشارخون
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 13:05:27
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص قلب و عروق گفت: بهترین زمان اندازه‌گیری فشارخون، صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب است.
دکتر منوچهر قارونی، در گفت‌وگو با سلامانه اظهار کرد: اگر با گرفتن فشارخون در صبح، فشارخون 12 روی 9 باشد؛ یعنی تا حدی فرد مستعد ابتلا به پرفشاری خون است. فشارخون بالا هم معمولا زمانی شروع می‌شود که فشارخون دیاستول یا مینیمم از 9 بالاتر برود.
وی در ادامه توضیح داد: برخی افراد در شرح حالشان می‌گویند فشارخونمان متغیر است. اتفاقا فشارخون باید متغیر باشد. فشارخون ثابت مربوط به افرادی است که از دنیا رفته‌اند چون دیگر گردش خونی ندارند که فشارخون داشته باشند. فشارخون ما با خوردن مواد غذایی مختلف و داروها، مواجهه با انواع استرس‌ها و اضطراب‌ها و خبرهای گوناگون، فعالیت بدنی، استراحت و... بالا و پایین می‌رود بنابراین نباید انتظار داشته باشیم هر گاه فشارخونمان را اندازه می‌گیریم یک عدد ثابت را نشان بدهد. اگر فشارخون متغیر نبود، ما با اولین مساله‌ای که با آن روبرو می‌شدیم دچار سرگیجه می‌شدیم و زمین می‌خوردیم اما این متغیر بودن با بالا بودن فشارخون تفاوت دارد.
وی همچنین گفت:‌ اگر فشارخون مینیمم فردی پس از بیدار شدن از خواب در محدوده 9 و بالاتر باشد و سابقه پرفشاری خون هم در خانواده وجود داشته باشد باید اقدامات پیشگیرانه برای مبارزه با پرفشاری خون جدی گرفته شود؛ یعنی باید مصرف نمک را به شدت کاهش دهید، از خوردن انواع اسنک ها، ترشی‌ها، شوری جات، کنسروها و... بپرهیزد یا مصرف آنها را تا حد ممکن به حداقل برساند، ورزش و فعالیت بدنی را جدی بگیرد و مرتب فشارخونش را کنترل کند.
دکتر قارونی تاکید کرد: گاهی فشار بیمار در حالت عادی و نشسته هم 12 است، اما به محض اینکه بلند می‌شود، فشارش به 9 می‌رسد. این حالت نشان‌دهنده ضعف سیستم فشارخون در بدن است؛ یعنی سیستمی که باید هنگام ایستادن فرد، رگ‌های پا را تنگ کند تا خون به مغز برسد، خوب عمل نمی‌کند. به دلیل فشار وضعیتی است که وقتی بیمار صبح از خواب بیدار میشود، میان راه چشمش سیاهی می‌رود و حتی غش می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/178793/بهترین-زمان-برای-اندازه‌گیری-فشارخون
بستن   چاپ