آریا بانو
توانایی تغییر چه تاثیری در پرورش فرزندان دارد؟
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 13:05:30
آریا بانو - سلامانه: هر یک از ما به‌عنوان پدر و مادر سطحی از توانایی‌هایی را که یونسکو نام برده در خود داریم و باسواد محسوب می‌شویم. پس باید بتوانیم فرزندانی شایسته بار بیاوریم اما چطور؟ داشتن نسبی این توانایی‌ها انعطاف‌پذیری ما را به‌عنوان یک فرد افزایش می‌دهد.
آنچه به‌عنوان مهارت فرزندپروری میان این سوادها مهم است، توانایی تغییر و رشد است. فرد سالم باید بتواند از مهارت‌ها و اطلاعاتی که کسب می‌کند در جهت رشد فردی و اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود گام بردارد. انعطاف‌پذیری فرد در روش‌های تربیتی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر فرزندانش داشته باشد. اگر والدین امروز بخواهند با اطلاعات و نگرش و سواد کنونی، بچه‌های این نسل را تربیت کنند، موفق‌تر خواهند بود.
متاسفانه بسیاری از والدین با الگوهای والدین خود بدون تغییر می‌خواهند فرزندان نسل جدید را تربیت کنند. این والدین با گفتن جملات کلیشه‌ای مثل اینکه «مگه ما چطور بزرگ شدیم، مگر ما چطور تربیت شدیم، چه فرقی دارد و...» نشان می‌دهند تغییرپذیری اندکی در پذیرش نیازهای کودکان این نسل دارند.
نگرش این افراد در تربیت فرزندشان دقیقا همان نگرش والدینشان است و این یعنی این افراد سواد تربیتی لازم را در فرزندپروری نسل امروز ندارند و با پافشاری بر شیوه فرزندپروری نسل‌های قبل می‌خواهند نسل جدید را تربیت کنند.
ما به‌عنوان انسان باید قابلیت تغییر را برای رشد فردی و اجتماعی خود داشته باشیم تا با استفاده از آن در انواع مهارت‌ها از جمله فرزندپروری بتوانیم تغییرات بزرگ‌تری ایجاد کنیم و بپذیریم نیازهای کودکان امروز گسترده‌تر و متنوع‌تر از نیازهای نسل گذشته است. تغییر باید از خودمان و در نگرش و باورهایمان و اعمالمان شروع شود. توانایی تغییر نشاندهنده سوادی است که امسال یونسکو به شعار خود اضافه کرده است. اگر این تغییر را اعمال کردیم به موفقیت‌های بزرگی خواهیم رسید. توانایی پذیرش تغییرات کودکان نسل امروز خود تغییر بزرگی است. بپذیریم نیازهای نسل امروز متفاوت است. برای اینکه گفتمان خوبی با فرزندانمان داشته باشیم باید تغییرات نسل امروز را درک کنیم و فرای این موضوع که خودمان چطور بزرگ شدیم خودمان را با این تغییرات دگرگون کنیم.
بیایید توانایی تغییر را در نگرش و باور خودمان برای تربیت نسل جدید ایجاد کنیم. هرچه برای پذیرفتن نگرش‌های جدید به‌ویژه در مورد تربیت فرزندان انعطاف‌پذیر‌تر باشیم و بتوانیم شیوه‌های نوین فرزندپروری را بپذیریم و به کار بگیریم خانواده موفق‌تری خواهیم بود. در درجه اول باید به خود نگاه کنیم و ببینیم تا چه حد می‌توانیم در باور و نگرش قابل‌بحث خودمان تغییر ایجاد کنیم و بر اساس آن اعمال لازم را انجام دهیم و به روز شویم. والدین موفق آنهایی هستند که دانش کافی در مورد فرزندپروری دارند و از هر سوادی که یونسکو اشاره کرده، سطحی را دارند و می‌توانند مرتب خود را به‌روز کنند. به طور عملی مجدد تاکید می‌کنم پذیرفتن روش‌های جدید و جایگرین کردن آن به جای روش‌های سنتی می‌تواند کلید موفقیت والدین در تربیت فرزندانشان باشد. ** دکتر کتایون خوشابی، روانپزشک و فلوشیپ روانپزشکی کودک ونوجوان 

http://www.banounews.ir/fa/News/178795/توانایی-تغییر-چه-تاثیری-در-پرورش-فرزندان-دارد؟
بستن   چاپ