آریا بانو
اختلال در عملکرد تیرویید می‌تواند روی تخمدان اثر بگذارد
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 13:05:31
آریا بانو - سلامانه: یک فوق‌تخصص طب مادر گفت: عادت ماهانه نامنظم نشانه اختلال در تخمک‌گذاری است که علت‌های مختلفی دارد.
دکتر شیرین نیرومنش، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه اظهار کرد: علت‌های مختلفی می‌تواند منجر به بروز عادت ماهانه نامنظم شود. این علت‌ها باید با معاینه، آزمایش و بررسی‌های لازم تشخیص داده شده و سپس درمان شود.
وی افزود: گاهی کم‌کاری یا پرکاری غدد تیروئید و هیپوفیز می‌تواند روی تخمدان اثر بگذارد و در نظم عادت ماهانه اختلال ایجاد کند. با درمان کم‌کاری و پرکاری این غدد معمولا اختلال در عادت ماهانه هم اصلاح می‌شود. پلی‌کیستیک بودن تخمدان‌ها هم از دیگر علل ایجاد اختلال در تخمک‌گذاری و بی‌نظمی در عادت ماهانه است. چنانچه خانمی اضافه وزن داشته باشد باید به‌تدریج و ترجیحا زیرنظر کارشناس تغذیه آن را کاهش دهد چون چاقی هم می‌تواند منجر به نامنظمی عادت ماهانه شود.
دکتر نیرومنش خاطرنشان کرد: خوشبختانه عواملی که نظم عادت ماهانه را به‌هم می‌ریزند خیلی خوب به دارو پاسخ می‌دهند بنابراین خانم‌هایی که این مشکل را دارند می‌توانند تحت‌نظر پزشک از داروهای تحریک تخمک‌گذاری استفاده کنند و درمان شوند. اگر خانمی به علت بی‌‌نظمی در تخمک‌گذاری نتواند باردار شود، احتمال باردارشدن او با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می‌کند افزایش پیدا خواهدکرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/178796/اختلال-در-عملکرد-تیرویید-می‌تواند-روی-تخمدان-اثر-بگذارد
بستن   چاپ