آریا بانو
چربی خون مختص چاق‌ها نیست
يکشنبه 6 مرداد 1398 - 13:05:32
آریا بانو - سلامانه: یکی از کاربران سلامانه پرسیده‌اند که آیا چربی ‌خون در افراد لاغر هم می‌تواند بالا برود؟ و اگر چربی گوشت خیلی خوب گرفته شود، باز هم امکان دارد چربی‌خون را بالا ببرد؟
دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با سلامانه به این پرسش پاسخ می‌دهد.
چربی‌خون فقط مختص افراد چاق و دارای اضافه وزن نیست. ما بیماران زیادی داریم که کاملا لاغر هستند اما چربی ‌خون‌شان بالاتر از حد طبیعی است. بسیاری از افراد لاغر برای اینکه کمی وزن بگیرند، مواد غذایی پرکالری و سرخ‌کرده زیادی مصرف می‌کنند ولی از آنجایی که وزن‌شان پایین است، نگران افزایش قند و چربی خونشان نیستند، در حالی که بد غذا خوردن در همه افراد می‌تواند منجر به افزایش چربی‌های خون شود، اگرچه فرد ظاهر چاقی هم نداشته باشد. با رژیم غذایی نامناسب و پرچرب به مرور زمان دور رگ‌های بدن و به‌خصوص رگ‌های قلب و مغز لایه نازکی از چربی جامد تشکیل می‌شود. چربی‌ها و به‌خصوص کلسترل رسوب‌کرده در رگ‌ها به‌تدریج به آنها آسیب می‌زنند و موجب سختی رگ‌ها می‌شوند و درنتیجه گردش طبیعی خون دچار مشکل می‌شود و درنهایت ممکن است سکته قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد.
گوشت قرمز بدون چربی نیز حدود 5 تا 10 درصد چربی دارد و این چربی هم کلسترول خون را بالا می‌برد. از این‌رو، فردی که چربی‌ خون بالایی دارد باید کمتر از گوشت قرمز استفاده کند و مثلا فقط ماهی یک ‌بار گوشت بخورد زیرا زیاد خوردن گوشت قرمز به شکل آبگوشت، خورش و... شرایط را بدتر می‌کند. برخی افراد هم سعی می‌کنند گوشت داخل آبگوشت یا خورش را نخورند تا چربی ‌‌خونشان بالاتر نرود، در حالی که در آب غذا مقدار فراوانی از چربی‌های موجود در گوشت حل شده بنابراین توصیه می‌شود این قبیل غذاها را هم کمتر بخورید.

http://www.banounews.ir/fa/News/178797/چربی-خون-مختص-چاق‌ها-نیست
بستن   چاپ