آریا بانو
بیان انواع سبک‌های ارتباطی از نگاه یک روانشناس؛
ویژگی‌های رفتاری پرخاشگران
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 05:57:46
آریا بانو - یک روانشناس در کردستان، ارتباط‌های منفعلانه، پرخاشگرانه و جراتمندانه را به عنوان انواع سبک‌های ارتباطی ذکر کرده است.

حسینی در گفت و گو با ایسنا در تعریف سبک ارتباطی منفعلانه اظهار کرد: انفعال یعنی اهمیت ندادن به نیازها و خواسته های خود و پذیرفتن خواسته های دیگران، حتی اگر این خواسته ها به ضرر فرد باشد. این افراد با رفتارهای خود این پیام را به دیگران منتقل می کنند که من خوب نیستم شما خوب هستید و هدف اصلی آن ها راضی نگه داشتن دیگران به هر قیمت ممکن و اجتناب از کشمکش است.
این مشاور و روانشناس عنوان کرد: خصوصیات کلامی و غیرکلامی افراد منفعل، شامل سرگردانی، از این شاخه به آن شاخه پریدن، صدای آرام و لرزان، من و من کردن، اجتناب از تماس چشمی و وضعیت بدنی نامناسب است، فرد منفعل به خاطر از خود گذشتگی هایش مورد تمجید و تعریف قرار می گیرد و در صورت شکست، چون تصمیم گیرنده نبوده خود را مقصر نخواهد دانست و دیگران نیز از او حمایت خواهند کرد.
حسینی، ادامه داد: رفتار پرخاشگرانه عبارت است از ایستادگی سرسختانه برای مطالبه حقوق خود و ابراز عقاید و احساسات به شیوه‌ای که معمولاً نامناسب بوده و همیشه حقوق دیگران زیر پا گذاشته می‌شود.
وی بیان کرد: ویژگی های مهم این شیوه عبارت است از خودخواهی، بی توجهی به حقوق و خواسته های دیگران، برتر دانستن خود، رنجاندن دیگران برای جلوگیری از رنجش خود و برچسب زدن به دیگران.
این مشاور گفت: پیامی که افراد پرخاشگر به دیگران منتقل می‌کنند این است که آن چیزی که من فکر می کنم، مهم است. من خوب هستم تو خوب نیستی .
حسینی، هدف ارتباط پرخاشگرانه را برنده شدن بدون رعایت حقوق دیگران یا امتیاز گرفتن ذکر کرد و افزود: صحبت کردن با صدای بلند و ناهنجار، ناامید و دلسرد کردن دیگران، برچسب زدن به دیگران، طعنه و نیش زبان زدن و تهدید و تحقیر کردن دیگران خصوصیات کلامی و غیرکلامی افراد پرخاشگر است.
وی همچنین، ناسازگاری، زورگویی، سلطه گریی و غیرخویشتنداری را نتایج رفتار پرخاشگرانه دانست.
این روانشناس، در رابطه با سبک ارتباطی جراتمندانه تشریح کرد: جرات مندی یعنی پافشاری بر حقوق خود و بیان مستقیم، صریح و صادقانه و درمیان گذاشتن احساسات و افکار خود ضمن احترام به حقوق دیگران است.
وی، احترام گذاشتن به حقوق دیگران، به رسمیت شناختن و اهمیت دادن به افکار و احساسات خود و دیگران، ابراز احساسات و عقاید خود و اهمیت دادن به نیازهای خود را ویژگی های این ارتباط ذکر کرد.
این روانشناس گفت: هدف این شیوه ارتباط رعایت عدالت برای تمامی طرف های رابطه، ترویج احترام متقابل و جلوگیری از بهره کشی و سوء استفاده هدف دیگر است.
حسینی، افزود: خصوصیات کلامی و غیرکلامی این است که این افراد جراتمند، شنونده و پذیرا هستند، تن صدای محکم و استوار و تماس چشمی مستقیم، دارند و افکار و احساسات خود را با استفاده از تن ضمیر من، ذکر مسائل مهم و پرهیز از حاشیه روی بیان می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: نتایج رفتار جرات مندانه افرادی که جراتمند هستند کنترل بیشتری بر زندگی خود دارند و اغلب از روابط شان رضایت داشته و به اهداف خود می رسند و مردم برای این افراد احترام بیشتری می‌گذارند زیرا آنها را افرادی محکم می‌دانند.
این مشاور یادآور شد: ترس از شکست، تعارض در روابط بین فردی و تخلیه خشم خشونت احتمالی از جمله دلایل رفتار پرخاشگری است.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/179078/ویژگی‌های-رفتاری-پرخاشگران
بستن   چاپ