آریا بانو
حبوبات را همراه با غلات بخورید
دوشنبه 7 مرداد 1398 - 10:21:57
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص تغذیه گفت: افزایش قیمت انواع مواد غذایی یکی از دغدغه‌های امروز مردم است و هنر این است که با توجه به منابع غذایی در دسترس؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر جغرافیایی بتوان رژیم مناسبی برای هر فرد تنظیم کنیم.
دکتر فریبا کوهدانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اگر مردم هم در این زمینه آگاهی کافی داشته باشند راحت‌تر می‌توانند نیازهای خود و خانواده‌شان را تامین کنند. به‌عنوان مثال، گوشت یکی از مواد غذایی گرانقیمت است که بسیاری از خانواده‌ها ممکن است برای تهیه آن دچار مشکل شوند و نتوانند آن را تهیه کنند.
وی افزود: امروزه بسیاری از منابع علمی نشان می‌دهند مصرف زیاد گوشت قرمز نه‌تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند میزان شیوع بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلب و عروق و انواع سرطان را افزایش ‌دهد. به جای گوشت می‌توان از انواع حبوبات از جمله سویا، استفاده کرد.
وی ادامه داد: در واقع با مصرف حبوبات هم می‌توان نیازهای بدن را تامین کرد و هم برخلاف گوشت‌ها به کاهش چربی‌های خون کمک کرد. توصیه بر این است که حبوبات را همراه با غلات بخورید تا تاثیرپذیری بیشتری داشته باشند. غذاهایی مانند عدس‌پلو، ماش‌پلو، لوبیاپلو، عدسی با نان و... هر کدام غذای کاملی محسوب می‌شوند و پروتئین خوبی به بدن می‌رسانند، به طوری که ارزش غذایی پروتئین‌ این قبیل غذاها هیچ تفاوتی با گوشت ندارد. همچنین می‌توان گوشت ماهی و ماکیان که قیمتشان پایین‌تر از گوشت قرمز است را جایگزین گوشت گوسفند و گوساله کرد و این کار حتی از نظر علمی پیشنهاد می‌شود.
دکتر کوهدانی تاکید کرد: تغییر ذائقه و عادت دادن آن به انواع غذاهای متنوع ایرانی که در آنها کمتر از گوشت قرمز استفاده می‌شود یا غذاهای فراوانی که با گوشت مرغ یا ماهی تهیه می‌شوند بسیار مهم است و کار را بسیار آسان می‌کند. دقیقا همان کاری که بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی انجام می‌دهند و در همه وعده‌های غذایی‌شان گوشت مصرف نمی‌کنند. البته این کار نیازمند آموزش و تمرین فراوان است.

http://www.banounews.ir/fa/News/179127/حبوبات-را-همراه-با-غلات-بخورید
بستن   چاپ