آریا بانو
مشکلات گوارشی در بارداری
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 09:01:50
آریا بانو -
مشکلات گوارشی در بارداری
٧٩٨
٠
جام جم / شاید برخی از خانم‌های باردار تصور کنند که بروز اسهال نیز مانند یبوست شایع است در حالی‌که این باور نادرست محسوب می‌شود و احتمال ابتلا به اسهال در خانم‌های باردار به همان نسبت سایر افراد است.
چنانچه فرد بیش از سه بار در روز مجبور به دفع شود، در چنین حالتی به اسهال مبتلاست. بیماران اسهال را به صورت تغییرات مدفوع به صورت شل، آبکی، حجیم و با دفعات زیاد دفع عنوان می‌کنند.
اسهال به دلایل مختلفی چون مسمومیت غذایی، ابتلا به بیماری‌های ویروسی، باکتریایی یا انگلی و استفاده بیش از حد از غذاها و خوراکی‌های ملین به وجود می‌آید.
اسهال با بروز دردهای اسپاسمی و انقباضی در شکم همراه است که این مسأله خانم‌های باردار را نگران می‌کند و آن را با انقباض رحم در سقط جنین، اشتباه می‌گیرند.
اسهال معمولا با مصرف آب و الکترولیت (سرم خوراکی قندی ـ نمکی قابل تهیه از داروخانه‌ها) به میزان کافی و تغییراتی در تغذیه مثل خوردن کته با ماست، بهبود پیدا می‌کند. اما در شرایطی که با کارهای ساده و بی‌خطر برطرف نشود، خانم باردار توسط پزشک باید مورد ارزیابی قرار بگیرد و در صورت لزوم، دارو تجویز شود و از طریق تزریق، آب و الکترولیت
به بدن برسد.
مصرف خودسرانه دارو برای رفع اسهال در خانم‌های باردار به هر شکل ممنوع است. به طور کلی، بروز مشکلات گوارشی در خانم‌های باردار می‌تواند وجود داشته باشد و گاهی این مشکلات به دلیل اضطراب‌ها و استرس‌هایی است که برخی از خانم‌ها در دوران بارداری
دارند.
مشکلات گوارشی به غیر از اسهال و یبوست، می‌توانند به صورت ریفلاکس (بازگشت اسید از معده به مری) و سوءهاضمه خود را بروز بدهند.
مشکل گوارشی از هر نوعی که باشد، جای هیچ نوع نگرانی نیست چون با مراجعه به پزشک متخصص گوارش و با دستورات دارویی و غیردارویی به‌راحتی این مشکلات برطرف می‌شوند و جای نگرانی وجود ندارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/180134/مشکلات-گوارشی-در-بارداری
بستن   چاپ