آریا بانو
ویتامین‌های افزایش‌دهنده قدرت باروری
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 09:07:12
آریا بانو - سلامانه: آیا رژیم غذایی می‌تواند بر قدرت باروری موثر باشد؟ این سوالی است که خیلی از افرادی که قصد بارداری دارند، از پزشکشان می‌پرسند. به گفته یک متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی اصلاح الگوی غذایی می‌تواند به افزایش سلامت تخمک‌ها و ‌افزایش سلامت و بهبود عملکرد اسپرم‌ها کمک کند و باعث افزایش احتمال باروری میان زن ‌و شوهر‌ها شود.
دکتر محمدرضا وفا، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این نکته گفت: یکی از ویتامین‌های محلول در چربی که به تولید هورمون‌های جنسی و ایجاد تعادل هورمونی در بدن بسیار کمک می‌کند، ویتامین D است. محققان دانشگاه ‌هاروارد دریافته‌اند حدود 67 درصد از زنان نابارور دچار کمبود ویتامین D هستند. از این‌رو، دریافت این ویتامین از طریق مکمل‌های غذایی یا خوراکی‌هایی مانند تخم‌مرغ، ‌ماهی‌های چرب و لبنیات غنی‌شده باید در برنامه غذایی زن‌وشوهر‌های جوان قرار بگیرد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کمبود ویتامین E تاثیر مستقیمی بر کاهش قوای باروری مردان دارد، گفت: دریافت ویتامین E کافی نیز به افزایش سلامت اسپرم‌ها و بهبود قدرت باروری آنها کمک می‌کند چراکه کمبود این ویتامین در بدن مردان، تاثیری مستقیم بر کاهش قوای باروری‌شان دارد. این ویتامین در حجمی مناسب ‌در محصولاتی مانند تخمه آفتابگردان، بادام، زیتون،‌ اسفناج و سبزی‌های برگ‌سبز تیره وجود دارد. مردانی که از کمبود شدید ویتامین E رنج می‌برند، می‌توانند مکمل این ویتامین را تحت‌نظر پزشک مصرف کنند.
دکتر وفا همچنین با تاکید بر اینکه نباید از فواید مثبت کوآنزیم Q10 غافل بود، گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین توصیه‌های تغذیه‌ای به زن‌ و شوهر‌هایی که قصد باروری دارند، ‌‌این است که مصرف مکمل کوآنزیم Q10 تحت نظر پزشک یا استفاده از خوراکی‌های حاوی این ترکیب موثر بر باروری را در برنامه غذایی خود داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهند دریافت حجم مناسبی از کوآنزیم Q10 به افزایش سلامت تخمک‌ها و اسپرم‌ها کمک می‌کند. علاوه بر این، دریافت کوآنزیم Q10 کافی باعث افزایش سرعت حرکت اسپرم‌های موجود در مایع منی می‌شود و احتمال بارور شدن تخمک‌ها را افزایش می‌دهد. کوآنزیم Q10 به‌طور طبیعی در غذاهای دریایی و گوشت‌های احشایی ( دل، جگر و قلوه) وجود دارد.
وی درنهایت خاطرنشان کرد: زن ‌و شوهر‌های جوانی که حجم مناسبی از سلنیوم را طبق برنامه غذایی خودشان دریافت می‌کنند، احتمال باروری بالاتری خواهند داشت. چراکه سلنیوم، یکی از مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است که می‌تواند تخمک‌ها و اسپرم‌ها را از خطر آسیب‌دیدگی در برابر رادیکال‌های آزاد موجود در بدن محافظت کند. جگر، ماهی، میگو، قارچ و گوشت بوقلمون، منابع خوبی برای دریافت سلنیوم محسوب می‌شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/180200/ویتامین‌های-افزایش‌دهنده-قدرت-باروری
بستن   چاپ