آریا بانو
اولویت‌های سند ارتقاء وضعیت زنان خراسان‌جنوبی چه هستند؟
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 11:36:27
ایسنا - زنان
آریا بانو - مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در تدوین این سند، مسائل و مشکلات زنان در شهرستان‌ها به صورت جداگانه اولویت‌بندی شد.

نفیسه نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تدوین سند ارتقاء وضعیت زنان خراسان جنوبی، اظهار کرد: در تدوین این سند، مسائل زنان و مشکلات زنان در شهرستان‌ها به صورت جداگانه اولویت‌بندی شد.
وی ادامه داد: یافته‌ها حاکی از آن است که سه اولویت نخست استان مربوط به فرار از منزل و میزان اقدام به خودکشی، رشد طلاق و درصد دانش آموختگان بود.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: میزان فرار از منزل در پنج شهرستان درمیان، قائنات، زیرکوه، نهبندان و بشرویه در اولویت نخست، سه شهرستان سرایان، سربیشه و فردوس در اولویت سوم و در شهرستان خوسف در اولویت اول قرار دارد.
نخعی با بیان اینکه تنها دو شهرستان بیرجند و طبس در اولویت‌های سه گانه قرار ندارند، افزود: میزان اقدام به خودکشی در چهار شهرستان بیرجند، سرایان، سربیشه و طبس در اولویت نخست و در دو شهرستان درمیان و قائنات در اولویت دوم قرار دارد.
وی تصریح کرد: رشد طلاق در شهرستان فردوس در اولویت اول و در چهار شهرستان بیرجند، سرایان، زیرکوه و بشرویه در اولویت دوم و در سه شهرستان قائن، نهبندان و طبس در اولویت سوم قرار دارد.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین درصد دانش‌آموختگان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، فردوس و طبس در اولویت دوم و در چهار شهرستان بیرجند، درمیان، زیرکوه و بشرویه در اولویت سوم قرار دارد.
نخعی ادامه داد: سایر یافته‌ها حاکی از آن است که تنها در شهرستان خوسف زنان بالای 70 سال سرپرست و نرخ اشتغال، به ترتیب در اولویت اول و سوم قرار دارد.
وی با بیان اینکه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی طرح‌های پژوهشی، اجرایی و آموزشی اجرا شده است، افزود: طرح اجرایی و آموزشی توان افزایی و ارتقاء تاب‌آوری زنان و خانواده استان که در سال 96 به عنوان طرح نمونه و برتر کشور شناخته شد، یکی از این طرح‌ها بود.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح اجرایی و آموزشی توان افزایی و ارتقای تاب آوری جوامع محلی و حاشیه نشین که در سال 97 تالیف خراسان جنوبی به عنوان منبع کشوری انتخاب شد، یکی دیگر از این طرحها است.
نخعی ادامه داد: طرح اجرایی و آموزش گفت‌وگوی ملی خانواده، طرح اجرایی و آموزشی خانواده مطهر، طرح اشتغالزایی و کارآفرینی سمن رویش روان و تندرستی استان در راستای ارتقاء تاب آوری زنان و خانواده مناطق حاشیه‌نشین حاجی آباد، چهکند و شمال شهر بیرجند از جمله دیگر طرح‌ها است.
وی بیان کرد: همچنین طرح توانمندسازی زنان برای کارآفرینی با همکاری اداره کل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شش روستای استان، طرح خانواده و فضای مجازی(آسیب‌ها، مخاطرات و فرصت‌ها) فراروی خانواده‌ها در فضای مجازی و طرح توانمندسازی زنان در حوزه کسب و کار و کارآفرینی با رویکرد مسیر کسب و کار با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در استان اجرا شد.
مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح پژوهشی بررسی کمی و کیفی روند خودکشی در استان و ارائه راهکارهای پیشگیری و مداخله‌ای، طرح پژوهشی بررسی میزان و نوع ارتباطات فرازناشویی مراجعه شده به مشاوران سطح استان و ارائه راهکارهای پیشگیری و طرح پژوهشی آموزش مهارت‌های زناشویی، مهارت‌های زندگی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به زوجین و تاثیر آن بر رضایت زناشویی و کاهش طلاق، از دیگر طرح‌های اجراشده در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بود.
نخعی تصریح کرد: طرح پژوهشی و آموزشی بررسی میزان مهارت ‌ای فرزندپروری مادران مناطق محروم شهر بیرجند و آموزش فرزندپروری مثبت و طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی از جمله دیگر طرح‌های اجرا شده است.
وی یادآور شد: برگزاری جلسات متعدد گروه‌های کاری و کارگروه تخصصی زنان و خانواده به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی استانو برگزاری اتاق فکر حوزه زنان و خانواده استان به منظور بررسی آسیب‌های اجتماعی استان و ارائه پیشنهاد و طرح‌های مرتبط از دیگر اقدامات به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی بود.
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/180301/اولویت‌های-سند-ارتقاء-وضعیت-زنان-خراسان‌جنوبی-چه-هستند؟
بستن   چاپ