آریا بانو
انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری قانونی است؟
شنبه 12 مرداد 1398 - 14:15:07
آریا بانو - اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری توضیحاتی درباره روند قانونی انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، در پی مطرح شدن برخی مباحث در خصوص وجود ایراد قانونی در فرآیند انتصاب سید میعاد صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، روابط عمومی این صندوق طی اطلاعیه‌ای توضیحاتی ارائه کرد که در متن آن آمده است:
«- دکتر سید میعاد صالحی، مطابق با قانون اصلاح ماده 113 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1388، با پیشنهاد هیأت امناء و تأیید و حکم وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری منصوب شده اند.
- با استناد به ماده 127 قانون مدیریت خدمات کشوری که بیان می‏دارد «کلیه قوانین و مقررات خاص و عام ... مغایر با این قانون از تاریخ لازم‏الاجرا شدن این قانون لغو می‏گردد»، تبصره 1 ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 1383 لغو شده و نافذ نمی‌‏باشد و انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس نص قانون و بدون نیاز به هرگونه استعلام از سایر مراجع صورت گرفته است.
- علی رغم لغو تبصره 1 ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، اما با فرض استمرار اعتبار این تبصره تاکنون، انتصاب مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره صندوق بازنشستگی با شرط داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی و پس از تایید احراز شرایط سِمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نافذ می باشد. لذا به منظور رفع شبهات مطروحه در این خصوص، از تنها مرجع ذکر شده در قانون یعنی سازمان اداری و استخدامی کشور (که از سال 1395 جایگزین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این حوزه شده است) استعلام صورت گرفت.
- صالحی دانش‌آموخته دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و دارای بیش از 10 سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، مالی و انفورماتیک در دستگاه‏های مختلف همچون مشاورت چهار وزیر در وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، عضو هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، عضو هیأت مدیره صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک و مشاورت دو معاون رئیس‌جمهور بوده‌اند و مستندات مربوطه به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه شده است. ایشان همچنین دارای سوابق ارزشمند نخبگانی از جمله رتبه اول جشنواره خوارزمی و دانشجوی نمونه کشوری و همچنین تاییدیه بنیاد ملی نخبگان می‌باشند.
- پس از استعلام صورت گرفته از سازمان اداری و استخدامی کشور در سال 1395 طی نامه شماره 1502 درباره عبارت «داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته‏های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی»، این سازمان طی نامه شماره 756968 اعلام داشته است که منظور قانون، داشتن مدرک کارشناسی ارشد (بدون لحاظ رشته تحصیلی) و 5 سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی است. بنابراین همانگونه که از پاسخ سازمان اداری و استخدامی روشن است، داشتن مدرک کارشناسی ارشد برای انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی، ضروری است اما الزامی ندارد که وی در یکی از رشته‌های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی تحصیل کرده باشد.
- سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان تنها مرجع ذکر شده در قانون برای احراز صلاحیت مدیرعامل صندوق بازنشستگی، طی نامه شماره 206837 اعلام کرده است که با توجه به مدارک و مستندات ارسالی و بررسی‌های بعمل آمده، انتصاب صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بلامانع است».
انتهای پیام

http://www.banounews.ir/fa/News/181182/انتصاب-مدیرعامل-صندوق-بازنشستگی-کشوری-قانونی-است؟
بستن   چاپ