آریا بانو
کولونوسکوپی، دقیق‌ترین و بهترین شیوه تشیخص سرطان روده بزرگ
شنبه 12 مرداد 1398 - 14:44:52
آریا بانو - سلامانه: یکی از کاربران پرسیده‌اند که آیا سرطان روده بزرگ فقط با کونولوسکوپی تشخیص داده می‌شود. پاسخ دکتر محمد جعفر فره‌وش، فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را در گفت‌وگو به این پرسش بخوانید.
در بسیاری از کشورها همه افراد بالای 50 سال برای بررسی و چکاپ یکبار کولونوسکوپی انجام می‌دهند و اگر مشکلی نداشته باشند 10 سال بعد آن را تکرار می‌کنند.
آزمایش مدفوع، آزمایش دقیقی برای تشخیص ابتلا به سرطان روده بزرگ نیست و فقط در 10 درصد موارد می‌تواند سرطان را نشان بدهد یا آن را رد کند اما آزمایش خون مخفی در مدفوع می‌تواند کمک‌کننده باشد بنابراین اگر فرد بالای 50 سالی از کولونوسکوپی مشکلی نداشته باشد تا 10 سال آینده باید معمولا سالی 3 بار آزمایش خون مخفی در مدفوع را انجام بدهد چنانچه در مدفوع خون دیده شود فاصله کولونوسکوپی کمتر می‌شود.
به خصوص اگر فردی زمینه خانوادگی سرطان روده را دراد باید 10 سال قبل از سن کسی که برای اولین‌بار سرطانش تشخیص داده شده، بررسی‌ها و غربالگری‌هایش را شروع کند. مثلا اگر سرطان روده در پدر خانواده‌ای در سن 50 سالگی تشخیص داده شده اعضای درجه یک او باید از سن 40 سالگی غربالگری‌های سرطان را شروع کنند و آن را جدی بگیرند. کولونوسکوپی هم دقیق‌ترین و بهترین شیوه تشیخص سرطان روده بزرگ است.
تشخیص سرطان روده بزرگ حتما باید با کونولوسکوپی انجام شود. با این روش هم می‌توان ضایعه را به خوبی دید و هم می‌توان از آن نمونه‌برداری کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/181281/کولونوسکوپی،-دقیق‌ترین-و-بهترین-شیوه-تشیخص-سرطان-روده-بزرگ
بستن   چاپ