آریا بانو
گردنه الماس، شاه بیت ترانه اسالم خلخال
پنجشنبه 17 مرداد 1398 - 12:18:32
آریا بانو -
گردنه الماس، شاه بیت ترانه اسالم خلخال 3
٦٥٠
١
سفرزون / شاید همه شما در مورد زیبایی‌های جاده اسالم خلخال شنیده باشید. برخی این جاده زیبا را عروس جاده‌های ایران می‌نامند و البته که حق دارند. استان اردبیل واقعا زیبا است و طبیعت بکری دارد. از طرف دیگر استان گیلان که در قسمتی از ایران مرز مشترک دارند نیز دارای طبیعتی سرسبز و چشم نواز است و این موضوع نیز بر هیچکس پوشیده نیست. حال تصور کنید جاده‌ای که این دو استان را به هم پیوند می‌دهد باید چطور باشد. زیبایی‌های جاده اسالم خلخال واقعا بیشمار است و چشم انسان از دیدن این همه زیبایی سیر نخواهد شد. در این میان گردنه‌ای اغوا کننده وجود دارد که به آن گردنه الماس می‌گویند. این گردنه در در جاده اسالم خلخال وجود دارد و از نظر طبیعی بسیار زیبا است.
گردنه الماس ، برگ برنده جاده اسالم خلخال
همانطور که عرض کردیم، گردنه الماس در میانه راه جاده اسالم به خلخال وجود دارد. این جاده بسیار زیبا از شهر اسالم استان گیلان آغاز شده و به جنوب استان اردبیل و شهر خلخال منتهی خواهد شد. این جاده از میان مراتع سرسبز و زمین‌های کشاورزی و خانه‌های روستایی عبور می‌کند. انگار که زمان در هزار ساله پیش ایستاده و دقیقا عصر، عصر عشایر و کوچ نشینی است.
خانه‌های اطراف گردنه الماس و جاده اسالم خلخال بسیار ساده، بی آلایش، زیبا و در عین حال با عشق و محبت هستند. زندگی هنوز در این مکان جریان دارد و تکنولوژی هنوز منطقه را آلوده نکرده. هوا صاف، آسمان آبی و نسیم کوهستانی به صورت شما می‌وزد. بوی آتش و چوب سوختی در برخی نواحی به مشام ما می‌رسد. حیوانات وحشی گاه و بی گاه از بین طبیعت خودشان را به ما نشان می‌دهند و دوباره در دل جنگل‌های اطراف مخفی می‌شوند.
خانه‌های روستایی اطراف گردنه الماس
روستایان گله گوسفند، گاو و بز خود را در مراتع رها کرده‌اند تا از این گیاهان سرسبز و بانشاط تغذیه کنند. حتی انگار حیوانات هم از اینکه در چنین مکانی زندگی می‌کنند، شاد هستند. هوا بسیار دلپذیر، زندگی‌ها ساده، مردم به دور از تجمل، خانه‌ها بدون آلایش اما مهر و صفا درون آنها جریان دارد. چه چیزی بهتر از این؟
شاید با عبور از این جاده زیبا کمی به یاد سادگی زندگی گذشته خودمان بیافتیم. زمانی که زندگی شهری و اینترنت را انتخاب نکرده بودیم و پدران و پدر بزرگان ما چنین زندگی زیبایی داشتند.
چه نکاتی را باید برای سفر به گردنه الماس رعایت کنیم؟
جاده اسالم به خلخال که در دل خود گردنه الماس را جای داده، از منطقه کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند. از طرف دیگر این جاده زیبا در مجاورت دریای خزر نیز قرار دارد و به همین دلیل رطوبت و مه همیشه در این جاده وجود دارد. در نتیجه حتما پیش از حرکت به سمت گردنه الماس ، از سلامت خودروی خود مطمئن باشید.
از طرف دیگر بهتر است در طول روز به سمت گردنه الماس سفر کنید تا بتوانید از زیبایی‌های آن استفاده نمایید. این جاده تنها در روز زیباست و در طول شب جز یک جاده کوهستانی پر پیچ و خم که چشم شما را خسته می‌کند چیزی نخواهد بود. در نتیجه به هیچ وجه در طول شب این جاده را برای حرکت انتخاب نکنید.
دشت شقایق گردنه الماس
یکی از موارد دیگر که حتما باید مد نظر بگیرید این است که تا هفتاد کیلومتر داخل این جاده پمپ بنزین وجود ندارد. از این رو پیش از حرکت حتما باک خودروی خود را پر از بنزین کنید تا در راه دچار مشکل نشوید. گاهی ممکن است این جاده لغزنده باشد، در نتیجه با آرامش حرکت کنید. از طرفی اگر راننده هستید، حواستان را به جاده جمع کنید و اگر می‌خواهید زیبایی‌های اطراف را ببینید، توقف کرده و بدون استرس و نگرانی اطراف را ببینید.
چه فصلی برای دیدن گردنه الماس مناسب است؟
خب مشخص است که فصل‌های سرد سال را نباید برای سفر به گردنه الماس انتخاب کرد. این جاده در فصل‌های سردی مثل زمستان ممکن است بسیار خطرناک باشد. معمولا در این فصل‌ها، جاده انباشته از برف است. با اینکه حتی در دل برف هم این جاده و گردنه الماس زیبایی‌های خود را دارند، اما شاید اصل زیبایی را بتوان متعلق به فصل اردیبهشت دانست. در این فصل بارندگی به حداکثر خود می‌رسد و به همین دلیل هر جایی که چشم کار می‌کند سرسبز است.
البته دیدن این مناظر در فصل پاییز هم خالی از لطف نیست. در فصل پاییز همه چیز رندگی است و فضای شاعرانه‌ای در هوا موج می‌زند. رنگ قرمز و زرد و نارنجی مناظر زیبایی را خلق می‌کنند و هوا نسبتا سرد است.
اگر در فصل زمستان و سرما قصد بازدید از این جاده را دارید، حتما زنجیر چرخ همراه داشته باشید. پیش از حرکت باک بنزین خود را پر کرده و حتما از سلامت سیستم گرمایشی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. حتی اگر در فصل‌های پر بارش نیز عاز گردنه الماس هستید، به هیچ وجه در خاکی توقف نکنید، زیرا ممکن است گل باشد و چرخ خودروی شما داخل آن گیر بیافتد.
آیا در میانه راه جاده اسالم خلخال می‌توان اقامت کرد؟
به سختی می‌توانید مکانی برای اقامت در این جاده پیدا کنید. خبری از هتل‌های چند ستاره که به هیچ وجه نیست اما در آن اطراف شاید بتوانید مسافرخانه‌های کوچکی را بیابید. البته اگر با تور سفر می‌کنید، شاید بتوانید یک شب را در خانه‌های بوم گردی این اطراف بگذرانید. شاید خودتان هم بتوانید با دیدن چند روستایی از آنها در مورد کرایه یک شب خانه‌هایشان بپرسید. اگر بتوانید آنها را متقاعد کنید، شبی زیبا در دل طبیعت جاده اسالم خلخال انتظار شما را می‌کشد.
وضعیت امکانات تفریحی و خدماتی در اینجا چطور است؟
در طول هفتاد کیلومتر جاده اسالم به خلخال، تقریبا می‌توان گفت که هیچ گونه امکانات تفریحی، رفاهی و خدماتی وجود ندارد. تنها شما باید از مناظر لذت ببرید. به همین دلیل ترجیحا وسایل مورد نیاز خود را در اسالم یا خلخال خریداری کنید، چون در جاده خبری از فروشگاه‌های بزرگ نخواهد بود.
چطور به گردنه الماس برویم؟
گردنه الماس در میانه راه جاده اسالم خلخال وجود دارد. اگر از اردبیل غازم این گردنه هستید، باید به قسمت جنوب استان بیایید و خودتان را به شهر خلخال برسانید. از آنجا هم تابلو‌های اسالم را دنبال کنید تا وارد جاده اسالم خلخال شوید. حال اگر از سمت استان گیلان می‌خواهید وارد جاده اسالم به خلخال شوید، باید از رشت به سمت غرب و جنگل گیسوم بیایید. در میانه راه با تابلوی اسالم رو به رو خواهید شد. خودتان را به اسالم برسانید و از آنجا تابلوی خلخال را دنبال کنید.
جاذبه‌های دیدنی اطراف گردنه الماس
در میان راه جاده اسالم به خلخال می‌‌توانید به پارک ازناو سری بزنید که یک جاذبه طبیعی بسیار دیدنی است. البته اگر از سمت استان گیلان قسمت ورود به جاده اسالم به خلخال را دارید، حتما کمی مسیر خود را کج کنید و سری به جنگل گیسوم بزنید. این جنگل زیبا تقابل بین دریا و جنگل است، چیزی که شاید در طول عمر خود دیگر نتوانید مشابه آن را ببینید. در نتیجه دیدن آن را اصلا از دست ندهید.

http://www.banounews.ir/fa/News/182352/گردنه-الماس،-شاه-بیت-ترانه-اسالم-خلخال
بستن   چاپ