آریا بانو
گزارشگر پرس تی وی؛ از چالش روایت حقیقت تا شیرینی اخبار غرورآمیز
پنجشنبه 17 مرداد 1398 - 12:22:30
آریا بانو -
گزارشگر پرس تی وی؛ از چالش روایت حقیقت تا شیرینی اخبار غرورآمیز
١٣
٠
مهر / یوسف جلالی گزارشگر شبکه پرس‌تی‌وی همزمان با روز خبرنگار از تجربه‌های خود در دوره همکاری با این شبکه جهانی و ملاحظات و حساسیت‌های آن گفت.
یوسف جلالی گزارشگر دفتر تهران در شبکه بین المللی پرس تی‌وی است که همزمان با روز خبرنگار درباره سختی‌ها و اتفاقات تلخ و شیرین کار خود توضیحاتی ارائه کرده است.
متن گفتگو با این گزارشگر و خبرنگار شبکه پرس تی‌وی را در ادامه می‌خوانید:
* کار کردن برای پرس تی‌وی به عنوان یک رسانه برون مرزی نسبت به رسانه‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟
با توجه به‌اینکه پرس تی وی اخباری را منعکس می‌کند که معمولا شبکه‌های دیگر به آن نمی‌پردازند، طبیعتا همکاری با آن تفاوت‌هایی هم دارد، مثل مخابره ظلمی که به مردم یمن از طرف عربستان می‌شود و شاهد آن هستیم، فلسطین و اخباری که در منطقه خاورمیانه اتفاق می‌افتد.
این اخبار توسط رسانه‌هایی که همه یک خط را دنبال می‌کنند و آن خط، خط تفکر غرب است و به گونه‌ای دیگر سعی می‌کنند که اتفاقات و تحولاتی که در خاورمیانه رخ می‌دهد را منعکس کنند، بایکوت یا کمرنگ می‌شوند. پرس تی وی تقریبا تنها و اولین رسانه‌ای است که در سطح بین الملل، واقعیت اخباری را که رسانه‌های غرب به آن می‌پردازند، نشان می‌دهد و نوری را به حقایق می‌تاباند تا مردم دنیا متوجه آنها شوند.
حالا بعد از گذشت تقریبا 12 سال از کار شبکه، میلیون‌ها مخاطب در سراسر جهان داریم و در شرایطی که بی بی سی و سی ان ان به گونه‌ای می‌خواهند به مخاطبانی که در سراسر جهان و مخصوصا غرب هستند وانمود کنند که اسلام دین خطرناکی است، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حقیقت را نشان دهیم و از همین طریق مخاطبان زیادی جذب کرده‌ایم. ما در شبکه سعی کرده‌ایم حقیقت را همانگونه که هست نشان دهیم و این روایت متفاوت از اتفاقات، برای مخاطب جذاب است.
* خبرنگاران برون‌مرزی چقدر در زمینه همکاری با رسانه مطلوب خود، دایره انتخابشان می‌تواند گسترده باشد؟
خبرنگارانی که در پرس تی‌وی کار می‌کنند معمولا دایره انتخابشان زیاد است ولی به شخصه قبل و حین کار و حتی بعد از آن در آینده من انتخابم همین شبکه خواهد بود.
* حضور خبرنگاران برون‌مرزی یک ویژگی با دیگر گزارشگران و خبرنگاران دارد که وارد کشورهای دیگر می‌شوند و گاهی در مناطق جنگی و بحران قرار می‌گیرند در این زمینه چه تجربه‌ای داشته‌اید؟
من خاطره‌ای تلخ دارم که به از دست دادن همکارانم در مناطق جنگی مربوط می‌شود مانند خانم سرینا شیم که خبرنگاری بسیار حرفه‌ای بود و در جریان اطلاع رسانی در مورد تحرکات داعش و حامیانش در مرز سوریه و ترکیه در یک حادثه بسیار مشکوک به شهادت رسید.
تاثیرگذاری پرس تی‌وی به قدری بوده است که حتی خیلی از کسانی که در خود اسرائیل هستند به واسطه مواجهه‌ای که با پرس‌تی‌وی داشته‌اند طرز فکرشان عوض شده و این به نظر من یکی از موفقیت‌های خیلی مهمی است که شبکه توانسته به دست آورد
او هم جای انتخاب داشت و می‌توانست برای رسانه‌های امریکایی کار کند ولی ترجیح داد که برای پرس تی‌وی کار کند برای رسانه‌ای بدون تعصب و در همین راه کشف حقیقت جان خودش را از دست داد و این برای من خیلی تلخ بود.
* مهمترین رویدادی که گزارش کرده‌اید و حس غرور به شما دست داد چه بوده است؟
اخباری که در این چند وقت شنیدم برایم بیشتر مایه غرور بود مثل بحث شکار پهپاد اخیر امریکایی که توسط سپاه مورد اصابت قرار گرفته بود و تحولات اخیری که در بحث تنگه هرمز و خلیج فارس و... افتاد، این‌ها واقعا اخباری است که انسان به آن‌ها می‌بالد و افتخار می‌کند.
* شناختتان نسبت به مخاطبان برون مرزی و بازخوردشان در قبال عملکرد پرس تی‌وی چقدر است؟
بیشترین شناختی که نسبت به مخاطبان می‌توانیم داشته باشیم از طریق فضای مجازی است، با توجه به‌ اینکه پرس‌تی‌وی در فضای مجازی کانال دارد، این بازخوردهایی که از مردم می‌گیریم باعث می‌شود که شناختمان نسبت به مخاطبان بیشتر شود، چون در ایران مستقر هستیم شاید مثل آن خبرنگارانی که در کشورهای مختلف کار می‌کنند و می‌توانند شناخت بیشتری نسبت به مخاطبان پرس‌تی‌وی داشته باشند، نباشیم، ولی فضای مجازی مثل آینه‌ای است که در آن می‌توانیم بازخورد مخاطبان را حس کنیم.. شبکه ما به زبان انگلیسی است و رویکرد اخبار ما و جامعه هدف ما ایرانی‌ها نیستند، اگر چه یک سری از مخاطبان ایرانی هستند ولی بیشتر خارج از کشور دنبال می‌شویم؛ اما با توجه به بازخوردهایی که در فضای مجازی می‌گیریم تا الان بازتاب منفی نداشته‌ایم و در کل مخاطبان راضی بوده‌اند.
* اصولا این شناخت مخاطب چقدر در موفقیت یک خبرنگار برون مرزی می‌تواند اثرگذار باشد؟
خیلی تاثیر دارد. یک معلم را هم که فرض بگیرید اگر جامعه هدف که شاگردان هستند را به خوبی بشناسد می‌تواند موفقیت بیشتری در کلاس کسب کند. در هرکار دیگری از جمله خبرنگاری، اگر جامعه هدف به خوبی شناخته شود روش پوشش خبر و موضوعات و دغدغه‌های مختلف که در هر جریانی ایجاد می‌شود را با رویکرد بهتر و شفاف تری می‌توان پوشش داد.
تاثیرگذاری پرس تی وی به قدری بوده است که حتی خیلی از کسانی که در خود اسرائیل هستند به واسطه مواجهه‌ای که با پرس‌تی‌وی داشته‌اند طرز فکرشان عوض شده و این به نظر من یکی از موفقیت‌های خیلی مهمی است که شبکه توانسته به دست آورد.
* در مورد بازخوردهایی که طی مدت همکاریتان با پرس تی‌وی دریافت کردید، بفرمایید؟
هیچ وقت نباید در هر زمینه و فعالیتی همه چیز صد در صد مورد تایید همه باشد، ما از انتقادها هم استفاده می‌کنیم؛ یعنی دوست داریم انتقاد شود آن هم انتقاد سازنده، ما باید یاد بگیریم همیشه تعریف و تمجید برای اینکه سازمان یا شبکه‌ای تقویت شود، لازم و کافی نیست.

http://www.banounews.ir/fa/News/182398/گزارشگر-پرس-تی-وی؛-از-چالش-روایت-حقیقت-تا-شیرینی-اخبار-غرورآمیز
بستن   چاپ