آریا بانو
هر کودک 12 ساله حداقل 2 دندان پوسیده دارد
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:24:59
آریا بانو - سلامانه: معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از دستاوردهای خوب اجرای طرح فلوراید تراپی در کشور آن است که میزان پوسیدگی دندان در 12 ساله ها از 2.1 به 1.8 رسیده است به آن معنا که هر کودک 12 ساله حداقل 2 دندان پوسیده دارد که این میزان در گذشته بیشتر بود.
به گزارش سلامانه به نقل از ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: فلوراید در همه جای دنیا برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بکار می رود و بحث سرطان زا بودن این ماده که چندی پیش مطرح شده بود، غیرعلمی است و این موضوع از مجرای قانونی پیگیری می شود.
وی خاطرنشان کرد: بحث سرطان زا بودن فلوراید را به هیچ وجه تایید نمی کنیم و در دنیا مقالات متعدد و معتبر علمی در مورد اثر پذیری استفاده از فلوراید برای پوسیدگی دندان وجود دارد.
رئیسی اظهار داشت: طرح فلوراید تراپی سالهاست در مدارس ابتدایی سراسر کشور انجام می شود و بر اساس دستورالعمل و پروتکل علمی تدوین شده و با اجرای این طرح اکنون پوسیدگی دندان در 12 ساله ها از 2.1 به 1.8 رسیده که دستاورد خوبی است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در استفاده از هر ماده ای نباید زیاده روی کرد، ادامه داد: هر ماده ای که از دوز مجاز مصرف بالاتر رود موجب بروز بیماری می شود و در مورد فلوراید نیز چنین است.
به گفته رئیسی، فلوراید ماده معدنی طبیعی است که در ترکیب با تمامی عناصر به استثنای اکسیژن و گازهای نجیب به‌طور گسترده‌ای در سنگ، خاک، آب، گیاهان و حتی هوا وجود دارد. میزان فراوانی این ماده در مناطق مختلف متفاوت است به‌نحوی‌که بخش‌های مختلف یک پهنه جغرافیایی محدود مانند یک شهرستان یا استان نیز به‌صورت یکسان دارای فلوراید نیستند.
سازمان جهانی بهداشت از اواخر دهه 60 میلادی استفاده از فلوراید را به عنوان راهبرد اساسی پیشگیرانه مبتنی بر جمعیت در خصوص جلوگیری از بروز و شیوع پوسیدگی در جوامع توصیه کرده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182696/هر-کودک-12-ساله-حداقل-2-دندان-پوسیده-دارد
بستن   چاپ