آریا بانو
فعال سیاسی:
زنان می توانند زمینه ساز تغییرات شوند
شنبه 19 مرداد 1398 - 11:39:43
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- فعال سیاسی و استاد مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به این که این خود زنان هستند که می توانند زمینه ساز تغییرات شوند، گفت: شاهد هستیم حتی در کشوری همچون عربستان زنان در دفاع از حقوق انسانی خود به پا خاسته و یک اراده سیاسی هم آن را متبلور می‌کند. شرایطی که پس از 4 دهه از انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم و زنان نسبت به حقوق آگاه تر شده اند.

الهه کولایی روز پنجشنبه در نشست «زنان، صلح و جنبش های اجتماعی اسلامی» که به همت گروه علمی-تخصصی صلح انجمن جامعه شناسی ایران و با مشارکت گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی برگزار شد، افزود: زنان به دلیل این که قربانیان اصلی جنگ بوده اند ‌و جنگ همواره بر ساختار خانواده تاثیر داشته است، از دهه90 به این سو موضوع صلح و زنان مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: در دهه‌های اخیر تجاوز سیستماتیک به زنان به عنوان ابزار جنگی اتفاق افتاده است همانند آن چه در مورد دختران ایزدی و داعش روی داد. به همین دلیل می توان گفت منطقه خاورمیانه پر مساله ترین منطقه در حفظ حقوق زنان است و دهه ها است که کشور های غرب آسیا با این معضل رویارو هستند که چرا این منطقه در بخش نقض حقوق انسانی زنان شدت دارد.
کولایی ادامه داد: در این منطقه تغییر در موقعیت زنان در حوزه خصوصی و عمومی همواره با مخالفت روبه رو بوده است. چیزهای جزیی همانند حضور زنان در ورزشگاه ها و رویارویی با جامعه بین المللی که نشان می دهد موانع فکری سنتی، اقتصادی و اجتماعی باعث عقب افتادن زمینه فراهم شدن این برنامه ها می شود.
کولایی در بخشی دیگر از سخنان خود، با اشاره به این که این خود زنان هستند که می توانند زمینه ساز تغییرات شوند گفت: شاهد هستیم حتی در کشوری همچون عربستان زنان در دفاع از حقوق انسانی خود بپاخاسته و یک اراده سیاسی هم آن را متبلور می‌کند. شرایطی که پس از 4 دهه از انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم و زنان نسبت به حقوق آگاه تر شده اند.
وی ادامه داد: اصلاحات صورت گرفته به این معنا نیست که جامعه سنتی خود را واگذار می کند اما باید در چارچوب عرف و مذهب تغییرات رنگ عینی به خود بگیرد.
این فعال سیاسی افزود: نیاز زنان به آرامش و امنیت و تغییر باید در نگاه بلند مدت توجه شود و نیازمند این هستیم با توجه با تجربیات گذشته به تامین امنیت زنان بپردازیم. در این نشست «الهه کولایی» فعال سیاسی و استاد مطالعات منطقه ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، «صدیقه وسمقی» دکترای فقه و مبانی اسلام، «شیدا مهنام » رییس بنیاد ایران شناسی ریاست جمهوری و «آزاده گریوانی» دبیر خبر شبکه العالم به عنوان مدعو، به بیان نقطه نظرات خود درباره نقش زنان در برقراری صلح در جنبش های اجتماعی زنان پرداختند.

http://www.banounews.ir/fa/News/182715/زنان-می-توانند-زمینه-ساز-تغییرات-شوند
بستن   چاپ