آریا بانو
اثر نمایشی برگرفته از آئین و سنت‌های استان بوشهر / روایت حسین اسدی از اجرای نمایش "آبگوشت زهرماری" در جشنواره آئینی و سنتی
یکشنبه 20 مرداد 1398 - 7:59:32 AM
آریا بانو - حسین اسدی گفت: نمایش "آبگوشت زهرماری" بi صورت فرم و محتوا گام به گام پیش می‌رود و بکارگیری موسیقی، آیین و سنت استان بوشهر در تمامی لحظات اثر دیده می‌شود.


سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "آبگوشت زهرماری" به نویسندگی آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی از خارک دوشنبه 21 مردادماه در نخستین روز از نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی ساعت 18:30 و 20:30 در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.
حسین اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین ضمن اشاره به اینکه نمایش "آبگوشت زهرماری" روایتی بازی در بازی دارد، درباره انتخاب و اجرای این نمایشنامه از آرش آبسالان گفت: این اثر نمایشی یک مکان ثابت دارد و روایت اصل موضوع به صورت بازی است. نوع روایت داستان، باعث می‌شود آیین‌ها را باتوجه به شرایط و موقعیت هر صحنه در بازی‌های مختلف استفاده کرد و این موضوع این کار را جذاب‌تر می‌کند و باتوجه به سبک کاری موردنظرم این متن بسیار مناسب بود.
او درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی خاطرنشان کرد: این اثر نمایش درباره خانی است در عمارت بوشهر که مدتی‌ است لب به غذا نمی‌زند و اهالی آشپزخانه تهدید شده‌اند که اگر غذای باب میل خان را آماده نکنند اخراج خواهند شد و کسی نمی‌داند که علت دقیق بی‌اشتهایی خان چیست و همین امر آشپزها را به تکاپو برای تجزیه و تحلیل بی‌اشتهایی خان می‌اندازد.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه تمرینات این نمایش حدود ٢ ماه و نیم به صورت فشرده به طول انجامید، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "آبگوشت زهرماری" عنوان کرد: کار به صورت فرم و محتوا گام به گام پیش می‌رود و بکارگیری موسیقی، آیین و سنت استان بوشهر در تمامی لحظات اثر دیده می‌شود.
اسدی درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: نمایش طراحی صحنه ساده‌ای دارد و نماد مطبخ خانه‌های قدیمی با توجه به سبک زندگی جنوب ایران است. در طول نمایش فضای صحنه‌های مختلف با تغییر همان وسایل تغییر می‌کند.
او درباره موسیقی اثر تصریح کرد: در این نمایش از سازهای مختلفی استفاده شده است که با فرم نمایش، آیین و سنت جنوب همخوانی دارد و در صحنه‌های مختلف موسیقی فضای جنوبی را به تصویر می‌کشد و مخاطب را همگام با نمایش در آیین استان بوشهر غرق می‌کند.
حسین اسدی در پایان صحبت‌هایش درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: تاکنون روند فعالیت‌ها مطلوب بوده، پاسخگویی به موقع و همکاری در زمینه‌های مختلف نیز وجود داشته است. به هرحال جشنواره با این وسعت ممکن است محلی برای نارضایتی باشد اما در مجموع روند خوبی را طی می‌کند و من به عنوان شرکت‌کننده از آن رضایت دارم.
نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 19 تا 26 مردادماه به دبیری داود فتحعلی بیگی در کاشان و تهران برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/182859/اثر-نمایشی-برگرفته-از-آئین-و-سنت‌های-استان-بوشهر---روایت-حسین-اسدی-از-اجرای-نمایش-"آبگوشت-زهرماری"-در-جشنواره-آئینی-و-سنتی
بستن   چاپ