آریا بانو
آیا روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؟
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:01:39
آریا بانو -
آیا روغن زیتون باعث چاقی می‌شود؟
k ١.٣
١
الو دکتر / خوردن چربی باعث چاقی نمی‌شود؛ روغن زیتون هم موجب چاقی نیست. مطالعات زیادی، الگوهای رژیم مدیترانه‌ای را بررسی کرده‌اند. در اینرژیم روغن زیتون زیاد مصرف می‌شود و تأثیرات بسیار مثبتی بر وزن و تناسب اندام دارد. در طی 2٫5 سال تحقیق روی 7هزار دانشجوی اسپانیایی کالج، مشخص شد که مصرف زیاد روغن زیتون ارتباطی با افزایش وزن ندارد.
به عبارت دیگر، مطالعات انجام‌شده هیچ ارتباطی میان اضافه‌وزن و مصرف روغن زیتون پیدا نکرده‌اند. مطالعه‌ی دیگری که در مدت سه سال روی 187 نفر انجام شد، نشان داد مصرف روغن زیتون باعث افزایش سطح آنتی‌اکسیدان در خون و حتی موجبکاهش وزن می‌شود.
روغن زیتون به جنگ آلزایمر هم می‌رود
مبارزه با آلزایمر، یکی دیگر از خواص روغن زیتون است. بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری دژنراتیو (انحطاط سلول‌های عصبی) در جهان است. یکی از ویژگی‌های آلزایمر، ساختن پلاک‌هایی موسوم به آمیلوئید بتا در سلول‌های مغزی است. مطالعه‌ای روی موش‌ها ثابت کرد که وجود ماده‌ای در روغن زیتون می‌تواند به از بین بردن پلاک‌های نام‌برده از درون سلول‌های مغزی کمک کند.
تحقیق دیگری که این‌بار روی انسان‌ها انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای (که شامل روغن زیتون است)، مزایای زیادی در بهبود عملکرد مغزی دارد.
روغن زیتون می‌تواند در درمان دیابت نوع دوم مؤثر باشد
روغن زیتون به‌شدت در برابر ابتلا به دیابت از بدن محافظت می‌کند زیرا از نظر علمی مشخص شده است که این ماده مزایای زیادی در تنظیم قند خون و حساسیت انسولینی دارد. طی یک پژوهش بالینی تصادفی که بر 418 فرد غیردیابتی صورت گرفت، اثرات حفاظتی روغن زیتون در این مورد به تأیید رسید. در این مطالعه نشان داده شد که استفاده از روغن زیتون در رژیم مدیترانه‌ای خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را تا 40 درصد کاهش می‌دهد.

آنتی‌اکسیدان در روغن زیتون، خواص ضدسرطانی دارد
سرطان نیز یکی از رایج‌ترین علت‌های مرگ بشر است. مردم کشورهای مدیترانه‌ای کمتر در معرض خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها هستند. پژوهشگران معتقدند رابطه‌ای میان وجود روغن زیتون در این رژیم و مبتلا نشدن به سرطان وجود دارد. آنتی‌اکسیدان‌های روغن زیتون می‌توانند باعث کاهش تخریب اکسیداتیو به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی سرطان بشوند (تخریب اکسیداتیو در اثر رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد).
بسیاری از مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیبات روغن زیتون می‌تواند به جنگ سلول‌های سرطانی برود. البته بررسی تأثیر روغن زیتون بر سرطان باید به‌دقت روی انسان‌ها مطالعه و بررسی بشود.
روغن زیتون به درمان رماتیسم مفصلی کمک می‌کند
رماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی است که باعث درد و تغییر شکل مفاصل می‌شود. علت اصلی این بیماری کاملا مشخص نیست اما در آن، سلول‌های ایمنی اشتباها به سلول‌های عادی حمله می‌کنند. مکمل روغن زیتون ظاهرا موجب بهبود نشانگرهای التهابی و کاهش استرس اکسیداتیو در افراد دچار رماتیسم مفصلی می‌شود.
ترکیب روغن زیتون با روغن ماهی، بسیار مفید است. در واقع ترکیبی غنی از اسیدهای چرب امگا3 با خاصیت ضدالتهاب تولید می‌شود. برخی تحقیقات بر اثرات این ترکیب در کاهش دردهای رماتیسم مفصلی صحه گذاشته‌اند. ضمن اینکه این ترکیب بهتقویت مچ و جلوگیری از خشک و سفت‌شدن صبحگاهی مفاصل نیز کمک می‌کند.
روغن زیتون دارای خواص ضدمیکروبی است
روغن زیتون خواص فراوانی دارد که به موجب آن، میکروب‌ها و باکتری‌های خطرناک مهار و کشته می‌شوند. یکی از این باکتری‌ها، «هلیکوباکتر پیلوری» (یا میکروب معده) است که در معده زندگی می‌کند و می‌تواند باعث زخم معده و سرطان معدهبشود. مطالعات آزمایشگاهی گواهی می‌دهند که روغن زیتون فوق خام می‌تواند 8 نوع از این باکتری را که 3 نوع آنها در برابرآنتی بیوتیک ها مقاوم‌اند، از پای در بیاورد.
تحقیقات روی انسان‌ها حاکی از آن است که 30 گرم روغن زیتون فوق خام، عفونت هلیکوباکتر پیلوری را در کمتر از دو هفته به میزان 10 تا 40 درصد برطرف می‌کند.
نکته‌ی مهم: به نوع روغن زیتون دقت کنید
حال که با خواص روغن زیتون آشنا شدید، باید بدانید انتخاب روغن زیتون مناسب هم بسیار مهم است. در واقع هرقدر از اهمیتِ انتخاب روغن زیتون مناسب بگوییم باز هم کم است. روغن زیتون فوق خام تنها نوعی است که تمام آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد و حاوی ترکیبات بیواکتیو (زیست‌فعال) است و مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. اما درهرحال در بازار فروش روغن‌زیتون‌ها، همیشه تقلب دیده می‌شود و بسیاری از مواقع، آنچه به‌عنوان روغن زیتون خام و خالص به شما داده می‌شود، ترکیبی از سایر روغن‌های تصفیه‌شده است. پس در خرید روغن زیتون مناسب، دقت و تحقیق کافی داشته باشید.
روغن زیتون فوق‌خام (فوق بکر) بسیار پرخاصیت است و پُربی‌راه نیست اگر بگوییم که مقوی‌ترین چربی این کره‌ی خاکی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/182910/آیا-روغن-زیتون-باعث-چاقی-می‌شود؟
بستن   چاپ