آریا بانو
ابتکار:
30 درصد تولید ناخالص داخلی کشور، ارزش کار خانگی زنان است
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:13:36
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اعلام این خبر که 22 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ارزش کار خانگی زنان بوده که رو به رشد است، گفت: استانداردسازی مشاغل خانگی برای رونق و سودآوری این مشاغل ضروری است.

به گزارش معاونت امور زنان و خانواده، معصومه ابتکار روز شنبه در نشست استانداردسازی مشاغل خانگی با تاکید بر اینکه باید حق و شأن زن ایرانی را چه در عرصه ملی و چه در سطح بین المللی حفظ کنیم، افزود: وقتی صحبت از اشتغال زن ایرانی می شود عددی که به آن اشاره می شود حدود 16 درصد است، در حالی که اشتغال غیررسمی زنان بسیار بالاتر از این بوده و وزارت کار هم این را تایید می کند اما می گویند ما نتوانسته ایم اشتغال غیررسمی را وارد آمارهای اقتصادی کنیم.
ابتکار ضمن انتقاد از عدم انعکاس فعالیت خانم های خانه دار در آمار موجود و به رسمیت نشناختن خانه داری به عنوان یک کار، به تحقیق انجام شده در سال های 85 و 95 در مورد ارزش گذاری کار خانگی زنان اشاره کرد و گفت: نتیجه این تحقیق نشان می دهد بین 22 تا 30 درصد تولید ناخالص داخلی کشور ارزش کار خانگی زنان بوده که رو به رشد است.
وی افزود: در گفت و گوهایی که حین بازدید از کارگاه های مناطق روستایی و شهری با صاحبان مشاغل خانگی داشتم بسیاری از آنها خواهان همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بودند.
معاون رییس جمهور در ادامه پیشنهاد کرد تا وزارت تعاون و سازمان استاندارد به همراه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده طرحی سه جانبه را به منظور راهبری صاحبان مشاغل خانگی به اجرا بگذارند و با ارائه آموزش های لازم و اولیه به فرآیند استانداردسازی مشاغل خانگی کمک کنند.
به اعتقاد ابتکار این همراهی می تواند در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد و برای استاندارد شدن و برند سازی این نوع مشاغل کمک موثری باشد.
در ادامه جلسه، «سوسن باستانی» معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: علت ورود ما به بحث مشاغل خانگی اینست که آن را فقط زنانه نمی بینیم بلکه در اینجا زن و خانواده مد نظر است و باید بیشتر جهت هم افزایی بین دستگاهی تلاش کنیم.
باستانی افزود: معتقدیم در زمان تحریم، نقش زنان پررنگ تر و بحث مشاغل خانگی برای زنان و مردان از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست، «زهرا جواهریان» مشاور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تشکیل کارگروه استاندارد سازی مشاغل خانگی گفت: برای شکل گرفتن این کارگروه از سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، وزارت تعاون، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دعوت کردیم.
وی تصریح کرد: متولی مشاغل خانگی وزارت تعاون است و معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به عنوان سیاستگزار در حوزه زنان و خانواده وارد می شویم تا اگر خلایی موجود است آن را پر کنیم و فاصله ها و شکاف ها را برداریم و کار را تسهیل کنیم.
به دنبال استاندارد اجباری نبوده ایم
در ادامه این نشست «نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه با وجود تناقض ها و تفاوت های موجود در قوانین سازمان های مختلف، همه باید با یکدیگر همکاری و هم افزایی داشته باشیم، افزود: باید این عزم را داشته باشیم که وقتی فعالیتی در کشور به هر طریقی در حال انجام است سمت و سوی قانونی بگیرد.
وی گفت: ما به غیر از بحث های مرتبط با سازمان ملی استاندارد در بعضی از حوزه ها با یکسری از دستگاه ها به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت باید به نوعی هماهنگی داشته باشیم و حتما این همکاری را با آنها داشته باشیم تا مبادا پس از ورود خانم ها به این کار مثلا در حوزه ای که هم بهداشت باید نظر بدهد و هم استاندارد، با عدم تایید یکی از این دو، کار ابتر باقی بماند و به بن بست برسد.
پیروزبخت تصریح کرد: با توجه به قانون جدید سازمان در خصوص مشاغل خانگی و کارهایی از این قبیل و همچنین بند 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب بر توسعه پوشش استاندارد به تمام محصولات داخلی تاکید کردند، تفسیر این است که در این زمینه هم باید ورود کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد گفت: بهرغم اینکه سازمان استاندارد دستگاهی فرابخشی و نظارتی و حاکمیتی است، متاسفانه در برخی از ستادها و تصمیم گیری ها حضور ندارد، در شرایطی که در همان جلسات ممکن است برایش تصمیم گیری کرده و انجام کاری را بر عهده اش بگذارند.
وی افزود: نگاه جدید مبتنی بر این است که تمام کالاها و محصولات باید استاندارد داشته باشند و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم. البته به دنبال استاندارد اجباری نبوده و در حال گذر از این مرحله هستیم و درعین اینکه می خواهیم از زنان و صاحبان مشاغل خانگی حمایت کنیم، نمی خواهیم سلامت مردم هم به خطر بیفتد.
برای مشاغل خانگی، تسهیلات لازم دیده شده است
عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در بخش پایانی این نشست گفت: ما باید در وهله نخست مکانیسمی را تعریف کنیم که نقطه شروع و پایان کجا و فرایند کنترل به چه شکل باید انجام شود و این را صنعت گر باید بداند.
وی با تاکید بر اینکه صرف اینکه قانونی را برای خودمان بنویسیم کفایت نمی کند، افزود: خوب فهمیدن قانون و نحوه اجرای آن اهمیت فوق العاده ای دارد و شما اگر با یک پشتیبان یا پیشرو کار کنید قاعده بازی تغییر می کند.
منصوری با اشاره به تسهیلات ایجاد شده برای صاحبان مشاغل خانگی پیشنهاد در نظر گرفتن موارد تشویقی از قبیل وام برای این افراد را ارائه کرد.
«مریم قبادی دانا» معاون پژوهشی و مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملی استاندارد نیز در این نشست تسهیل تجارت با ارزیابی انطباق و آموزش و توانمندسازی به منظور ارتقا کیفیت را از اهداف موسسه ملی استاندارد برشمرد.
این نشست با حضور «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، «نیره پیروزبخت» رییس سازمان ملی استاندارد، «عیسی منصوریان» معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی، «سوسن باستانی» معاون بررسی های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، «زهرا جواهریان» مشاور معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، «مریم قبادی دانا» معاون پژوهشی و مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملی استاندارد و «مهناز امامدادی» رییس دبیرخانه مشاغل خانگی در این معاونت برگزار شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/183077/30-درصد-تولید-ناخالص-داخلی-کشور،-ارزش-کار-خانگی-زنان-است
بستن   چاپ