آریا بانو
نقی معمولی برای سینماروها معمولی است!
يکشنبه 20 مرداد 1398 - 08:18:07
آریا بانو -
نقی معمولی برای سینماروها معمولی است!
k ٦.٧
٠
بانی فیلم / دومین فیلم محسن تنابنده بعد از «گینس» که سال 1394 اکران شده، این روزها روی پرده رفته است. «قسم» بعد از حدود 10 روز تازه توانسته به زحمت به مرز نیم میلیارد برسد. استارتی که قطعاً با توجه به معادلات آشنای سینمای ایران و پیش بینی هایی که حاصل شناخت از گیشه این سالها هستند، کاملاً ناامید کننده است. چهار سال پیش هم تنابنده با وجود آنکه شاهد وداع «گینس» از گیشه با رقم سه میلیارد و 200 میلیون تومان بود، اما این رقم چیزی نبود که او انتظارش را داشت. او همان سال «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی را هم در مقام بازیگر روی پرده داشت که حدود یک و نیم میلیارد بیشتر از فیلم خودش فروخت. ضمن اینکه «نهنگ عنبر» با رضا عطاران در همان سال بیش از هفت میلیارد فروش داشت تا ثابت شود عطاران به تنهایی از تنابنده جذابتر است! رندانه آنکه تنابنده حتی نتوانست از عطاران در فیلم خودش بهره مناسبی به نفع گیشه ببرد.
این در حالیست که تنابنده در غیاب یک دهه ای عطاران در تلویزیون، عملاً با سری مجموعه «پایتخت» صدرنشین تمام سریال ها بوده و فارغ از اوج و فرود آن، همیشه محبوب تماشاگران شده. کیست که نداند نقش تنابنده در طرح ریزی بنای «پایتخت» گسترده تر از تمام عوامل و حتی شخص سیروس مقدم است. تنابنده زیرکانه و یک تنه این سریال را بدون توجه به قانون ثابت شده شکست دنباله سازی سریال ها در تلویزیون، سرپا و بامزه نگه داشته است. رقابت با این سریال برای بقیه حالا دیگر در حکم ناکامی حتمی پیش از ورود به گود است.
با این وجود چرا تنابنده در سینما به اندازه تلویزیون خوش شانس نیست. سینماروها به عنوان نیمی از بینندگان «پایتخت» و چه بسا بیشتر، تنابنده را در سینما چندان تحویل نمی گیرند. خیلی دوستش ندارند و احتمالاً ترجیح می دهند او همیشه در قالب همان نقی باقی بماند و آنان را بی وقفه بخنداند و و با فرصت طلبی مدام زرنگ بازی دربیاورد. تنابنده اما با آگاهی از توانایی هایش خود را محق می داند که در موقعیت های دیگری غیر از «پایتخت» هم دیده شود و به همان میزان موفقیت برسد.
صد البته که گیشه، معیار اصلی برای سنجش کیفیت توفیق هنرمندان نیست، اما به هر حال و ناگزیر، فاکتوری اساسی تلقی می شود. تنابنده اما در سینما غیر از دو-سه مورد که آن هم صد در صد وابسته به ماهیت حضور او نبوده، خیلی در سینما پرفروش و به عنوان ستاره محبوب تماشاگران ظاهر نشده و میخش را نکوبیده. همان تماشاگرانی که اغلبشان بی شک معتقدند «پایتخت» بدون نقی، شیر بی یال و دم و اشکم است.
همین مسئله است که تنابنده را تحریک کرده تا برای افزایش فروش دومین فیلمش، کلی آسمان و ریسمان ببافد و از هر اهرمی برای رسیدن به این هدف بهره ببرد. از انتشار ویدئوی اعتراض آمیز در حرم امام هشتم تا متلک انداختن به معاون سیما. تاکتیکی که به نظر در روزهای آینده وارد فاز تازه ای هم بشود. او نمی تواند براحتی با این واقعیت کنار بیاید که فیلمش هنوز حتی یک میلیارد هم نفروخته.
فیلم او گرچه در چنبره ناعادلانه اکران گرفتار شده، اما در واقع آن تحفه ای هم نیست که سینماروهای ساده پسند این سالها بپسندندش. دست کم در این 10 روز گذشته از اکران که چنین بوده.
تنابنده برای ثبت رکورد تازه در سینما و خودنمایی در این حوزه، احتمالاً باید روی نسخه سینمایی «پایتخت» متمرکز شود و حتی بلندپروازانه خودش آنرا کارگردانی کند!
«پایتخت» پتانسیلی دارد که می تواند خیلی از سینمانرفته ها را نیز مشتاق به حضور در سالن تاریک کند تا طلسم معمولی بودن نقی معمولی برای سینماروها شکسته شود و از این رهگذر، تنابنده هم به بخشی از خواسته هایش برسد!
هادی اعتمادی مجد

http://www.banounews.ir/fa/News/183160/نقی-معمولی-برای-سینماروها-معمولی-است!
بستن   چاپ